[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 1 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1391 ) ::
جلد 17 شماره 1 صفحات 60-70 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی هوش هیجانی و همبستگی آن با برخی متغیرهای جمعیت شناختی در پرستاران بالینی شاغل در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1389
هاله حاتم گویا1، سیما زهری انبوهی2، دکتر مرضیه مقدم3، دکتر حمید علوی مجد1، دکتر مهدی طیبی آراسته3
1- دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی
2- دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی ، simazohari@gmaill.com
3- دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کردستان
چکیده:   (11243 مشاهده)
چکیده زمینه و هدف: از آنجا که پرستاری نوعی کار هیجانی محسوب می شود، لذا پرستاران بایستی توانایی تشخیص و مدیریت هیجانات و احساسات خود و مدد جویان و برقراری ارتباطات اجتماعی مناسب و همدلانه را داشته باشند. این توانائی ها بخشی از عوامل تشکیل دهنده‌ی هوش هیجانی هستند. این مطالعه با هدف تعیین میزان هوش هیجانی، مولفه ها و عوامل آن و نیز همبستگی آن با برخی متغیرهای جمعیت شناختی در پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال1389 انجام گردید. روش بررسی: نوع مطالعه توصیفی همبستگی بود که با استفاده از روش سرشماری 344 پرستار وارد مطالعه گردیدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق آزمون معتبر و پایای «هوش هیجانی بار-آن» جمع آوری و با نرم افزار SPSS تحلیل گردید. برای توصیف یافته ها از شاخص های میانگین و انحراف معیار و برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون تی و آنالیز واریانس استفاده شد. یافته ها: 6/86 درصد از نمونه ها زن و 4/13 درصد مرد بودند. اکثریت پرستاران ( 8/77 درصد) از نظر هوش هیجانی در سطح خوب قرار داشتند. از پنج مولفه ی هوش هیجانی، مولفه‌ی بین فردی با میانگین و انحراف معیار 50/12± 02/77% بالاترین امتیاز را دارا بود. در بین عوامل پانزده گانه‌ی هوش هیجانی بیشترین امتیاز به ترتیب مربوط به عوامل مسئولیت پذیری اجتماعی با میانگین 14/14±16/82، همدلی 74/13±84/76 و روابط بین فردی 64/15±59/73 بود. هوش هیجانی با متغیرهای جمعیت شناختی جنسیت، سابقه ی کار، وضعیت تاهل، دانشگاه محل تحصیل و مدرک تحصیلی همبستگی نداشت. نتیجه گیری: پرستاران مورد مطالعه از نظر هوش هیجانی در سطح خوبی بودند. هر چند که آنها از هوشمندی هیجانی بالائی در عوامل همدلی، مسئولیت پذیری اجتماعی و روابط بین فردی برخوردار بودند ولی ارتقای سایر مهارت های این هوش از جمله حل مسئله، کنترل تکانش و تحمل فشار روانی به دلیل اهمیتی که در حوزه مراقبت پرستاری دارند، ضروری است. برگزاری کلاس های آموزشی توسط متخصصین مربوطه برای ارتقای این مهارت ها توصیه می گردد. کلید واژه ها: هوش هیجانی، مولفه های هوش هیجانی، عوامل هوش هیجانی، پرستار بالینی. وصول مقاله: 15/04/90 اصلاحیه نهایی: 26/10/90 پذیرش مقاله: 18/11/90
واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، مولفه های هوش هیجانی، عوامل هوش هیجانی، پرستار بالینی.
متن کامل [PDF 254 kb]   (1878 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1391/1/25 | انتشار: 1391/1/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hatam Gooya H, Zohari Anbohi S, Moghadam M, Alavi Majd H, Tayebi arasteh M. Emotional intelligence and its correlation with some demographic variables in the clinical nurses working in Kurdistan University Hospitals in 2010. SJKU. 2012; 17 (1) :60-70
URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-740-fa.html

حاتم گویا هاله، زهری انبوهی سیما، مقدم مرضیه، علوی مجد حمید، طیبی آراسته مهدی. بررسی هوش هیجانی و همبستگی آن با برخی متغیرهای جمعیت شناختی در پرستاران بالینی شاغل در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1389. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1391; 17 (1) :60-70

URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-740-fa.html



دوره 17، شماره 1 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4140