1- دانشگاه اصفهان ، faribayazdkhasti@yahoo.com 2- دانشگاه اصفهان
چکیده: (10132 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر شناخت رابطه ویژگیهای شخصیتی و ادراک کنترل مادر و تعامل این دو با اضطراب دانشجویان میباشد.
روش و بررسی: این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی انجام شده است. نمونه شامل 50 نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان میباشد. جهت جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه 1- اضطراب کتل، 2- پرسشنامه کنترل مادر و 3- پرسشنامه شخصیت NEO-FFI استفاده شده است. دادهها با استفاده از آنالیز واریانس رگرسیون، تحلیل واریانس دو طرفه و آزمون توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشانگر آن بود که از یک سو ادراک کنترل مادر با اضطراب رابطه داشته و از سوی دیگر ویژگیهای شخصیتی شامل بیثباتی هیجانی، برون گرایی، توافق و وجدانی بودن با اضطراب رابطه دارد. دیگر نتایج پژوهش نشان داد که تعامل ویژگیهای بیثباتی هیجانی، توافق و وجدانی بودن با ادراک کنترل مادر، با اضطراب رابطه دارد.
نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش اهمیت اقدامات پیشگیرانه را در قالب برنامههای آموزشی و مشاورهای به مادران در ارتباط با ویژگیهای مزاجی و شخصیتی متفاوت کودکان و شیوههای ارتباط با آنها را نشان میدهد.
کلید واژهها: ویژگیهای شخصیتی، ادراک کنترل مادر، اضطراب
وصول مقاله: 27/3/89 اصلاحیه نهایی: 9/7/90 پذیرش مقاله: 25/7/90
Yazdkhasti F, Tavangar L. Personality and perceived maternal control in relation to anxiety in female students in Isfahan University in 2010. SJKU 2012; 16 (4) :92-100 URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-658-fa.html
یزد خواستی فریبا، توانگر لیلا. بررسی ویژگیهای شخصیتی و ادراک کنترل مادر و رابطه آن دو با اضطراب دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان در سال 1389. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1390; 16 (4) :92-100