1- موسسه آموزش عالی شناختی، تهران، ایران ، elhamaraiisi@gmail.com 2- پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران 3- گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی. تهران، ایران 4- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر 5- موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
چکیده: (2984 مشاهده)
زمینه و هدف: استعاره نوعی ارتباط منظم بین دو حوزه مفهومی است. در استعاره یک حوزه تجربی یا حسی که حوزه مبدأ خوانده میشود. بر حوزه دیگری که حوزه مقصد است، ارتباط داده میشود. هدف این مطالعه، بررسی درک الگوی استعاری زمان در بین دانشجویان رشتههای پزشکی و پیراپزشکی بر اساس جنسیت، سن و وضعیت تحصیلی است. روش بررسی:روش این مطالعه توصیفی از نوع زمینهیابی بود. نمونه این مطالعه شامل 120 دانشجوی رشتههای پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه تهران بودند که حداقل تحصیلات در مقطع کارشناسی داشتند و بهصورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار این مطالعه، پرسشنامه الگوی استعاری زمان بود که براساستحلیل پیکرهایاستعارههای زمان و میزان بسامد حوزههای مبدأ زمان توسط رئیسی 1397 ساخته شد و دارای سه عامل شیء، مکان و ماده بود. جهت تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون، آزمون مقایسه میانگینهای مستقل، آزمون تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی حداقل تفاوت معنادار استفاده شد. یافته ها:نتایج نشان داد که تفاوت بین زن و مرد دانشجو در میزان درک الگوی استعاری زمان و زیر مقیاسهای آن از نظر آماری معنادار نیست. اما با افزایش مقطع تحصیلی از کارشناسی به تحصیلات تکمیلی و دورههای تخصص، درک الگوی استعاری زمان بهتر میشود. از طرفی، با افزایش سن میزان درک الگوی استعاری زمان در زیرمقیاس شیء بهتر میگردد، اما در زیر مقیاسهای ماده و مکان میزان درک از الگوی استعاری زمان تقریباً در تمام سطوح سنی مشابه است. نتیجه گیری: درک انتزاعی زمان وابسته به جنسیت نمیباشد، اما با افزایش سن و وضعیت تحصیلات میتواند، بهبود پیدا کند.
Raiisi F, Afrashi A, Moghadasin M, HajiKaram A, Nematzadeh S. Understanding of metaphorical time pattern among medical and paramedical students. based on gender, age and academic status. SJKU 2019; 24 (4) :56-67 URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-4948-fa.html
رئیسی فاطمه، افراشی آزیتا، مقدسین مریم، حاجی کرم آمنه، نعمت زاده شهین. درک الگوی استعاری زمان در بین دانشجویان رشتههای پزشکی و پیراپزشکی بر اساس جنسیت، سن و وضعیت تحصیلی. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1398; 24 (4) :56-67