[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 24، شماره 4 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1398 ) ::
جلد 24 شماره 4 صفحات 56-67 برگشت به فهرست نسخه ها
درک الگوی استعاری زمان در بین دانشجویان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی بر اساس جنسیت، سن و وضعیت تحصیلی
فاطمه رئیسی 1، آزیتا افراشی2 ، مریم مقدسین3 ، آمنه حاجی کرم4 ، شهین نعمت زاده5
1- موسسه آموزش عالی شناختی، تهران، ایران ، elhamaraiisi@gmail.com
2- پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
3- گروه علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه خوارزمی. تهران، ایران
4- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر
5- موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
چکیده:   (231 مشاهده)
زمینه و هدف: استعاره نوعی ارتباط منظم بین دو حوزه مفهومی است. در استعاره یک حوزه تجربی  یا حسی که حوزه مبدأ خوانده می­شود. بر حوزه دیگری که حوزه مقصد است، ارتباط داده می­­شود. هدف این مطالعه، بررسی درک الگوی استعاری زمان در بین دانشجویان رشته­های پزشکی و پیراپزشکی بر اساس جنسیت، سن و وضعیت تحصیلی است.
روش بررسی: روش این مطالعه توصیفی از نوع زمینه­یابی بود. نمونه این مطالعه شامل 120 دانشجوی رشته­های پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه تهران بودند که حداقل تحصیلات در مقطع کارشناسی داشتند و به‌صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار این مطالعه، پرسشنامه الگوی استعاری زمان بود که بر اساس تحلیل پیکره­ای استعاره­های زمان و میزان بسامد حوزه‌های مبدأ زمان توسط رئیسی 1397 ساخته شد و دارای سه عامل شیء، مکان و ماده بود. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی پیرسون، آزمون مقایسه میانگین‌های مستقل، آزمون تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی حداقل تفاوت معنادار استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که تفاوت بین زن و مرد دانشجو در میزان درک الگوی استعاری زمان و زیر مقیاس­های آن از نظر آماری معنادار نیست. اما با افزایش مقطع تحصیلی از کارشناسی به تحصیلات تکمیلی و دوره­های تخصص، درک الگوی استعاری زمان بهتر می­شود. از طرفی، با افزایش سن میزان درک الگوی استعاری زمان در زیرمقیاس شیء بهتر می­گردد، اما در زیر مقیاس‌های ماده و مکان میزان درک از الگوی استعاری زمان تقریباً در تمام سطوح سنی مشابه است.
نتیجه­ گیری: درک انتزاعی زمان وابسته به جنسیت نمی­باشد، اما با افزایش سن و وضعیت تحصیلات می­تواند، بهبود پیدا کند.
 
واژه‌های کلیدی: الگوی استعاری زمان، سن، جنسیت، وضعیت تحصیلی، دانشجویان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی
متن کامل [PDF 253 kb]   (78 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۸/۲/۴ | پذیرش: ۱۳۹۸/۴/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Raiisi F, Afrashi A, Moghadasin M, HajiKaram A, Nematzadeh S. Understanding of metaphorical time pattern among medical and paramedical students. based on gender, age and academic status. SJKU. 2019; 24 (4) :56-67
URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-4948-fa.html

رئیسی فاطمه، افراشی آزیتا، مقدسین مریم، حاجی کرم آمنه، نعمت زاده شهین. درک الگوی استعاری زمان در بین دانشجویان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی بر اساس جنسیت، سن و وضعیت تحصیلی. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1398; 24 (4) :56-67

URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-4948-fa.html



دوره 24، شماره 4 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3991