[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 18، شماره 3 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1392 ) ::
جلد 18 شماره 3 صفحات 71-77 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی وضعیت سبک‌های تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در دروس تئوری در سال تحصیلی 90-89
حبیب ا. . حسن زاده1، دکتر مژده بهرام رضایی2، دکتر آرش پولادی3، عبدا. . حسن زاده4
1- مرکز آموزش علمی کاربردی فنی و حرفه ای سنندج
2- دانشگاه علوم پزشکی کردستان
3- پزشک عمومی و کارشناس ارشد آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران.
4- دانشگاه علوم پزشکی کردستان ، hassanzdeh_n2012@yahoo.com
چکیده:   (9898 مشاهده)
چکیده زمینه و هدف: استفاده از سبک های تدریس گوناگون با نظارت بر نیازهای متنوع یادگیرندگان و همچنین استفاده از تنوع در روش‌ها و سبک‌های تدریس در طی فرآیند یاددهی-یادگیری می تواند علاوه بر افزایش میزان و عمق یادگیری، مشوق یادگیری طولانی مدت در تمام طول زندگی یادگیرندگان نیز باشد. هدف از انجام این پژوهش تعیین سبک های آموزشی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی در دروس تئوری می باشد تا بتوان مبنایی اطلاعاتی را برای بهره‌گیری از روش‌های متنوع تدریس، توسعه سبکهای موثرتر ترکیبی و نیز بررسی تطابق با سبک یادگیرندگان در آینده فراهم ساخت. روش بررسی: روش تحقیق توصیفی- تحلیلی با رویکرد پیمایشی است. جامعه آماری شامل تمامی اساتید عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان می باشند (135 نفر) که از میان آنها تعداد 124 نفر به پرسشنامه ها پاسخ دادند و وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه سبک تدریس گراشا و ریچمن می باشد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و با بهره گیری از آزمونهای آماری چون ANOVA و مجذور کای تحلیل شد. یافته‌ها: یافته های مطالعه بیانگر غالب بودن سبک تدریس تعاملی با ( 5/60% ) و سپس اقتدارگرا با (9/33%) و کمترین سبکهای مورد استفاده نیز شامل سبک تدریس تسهیل گر با (8/0%) و نیز سبک تدریس مدلهای شخصی با (6/1%) می باشد (سبک تدریس تخصصی نیز در 2/3% از افراد مورد مطالعه مشاهده گردید).آزمونهای آماری صورت گرفته بر روی داده های این مطالعه، بیانگر عدم وجود رابطه معنی دار ما بین سن، سابقه تدریس، جنس، دانشکده محل تحصیل، سطح تحصیلات ، رتبه علمی و سبک تدریس اساتید می باشد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از انجام این پژوهش می توان گفت که؛ سبک های تدریس، ارتباطی با ویژگی های جمعیت شناختی افراد نداشته و به نظر می‌رسد که عوامل دیگری مانند وضعیت روانشناختی افراد و الگوهای تدریس و عواملی از این قبیل، که لازم است در مطالعات تکمیلی دیگر مورد بررسی قرار گیرند، دخیل باشند. کلید واژه ها : سبک تدریس – هیئت علمی – علوم پزشکی- دروس تئوری – کردستان وصول مقاله :31/4/91 اصلاحیه نهایی:1/9/91 پذیرش:18/3/92
واژه‌های کلیدی: سبک تدریس، هیئت علمی، علوم پزشکی، دروس تئوری، کردستان
متن کامل [PDF 208 kb]   (2338 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1392/7/12 | انتشار: 1392/7/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasanzadeh H, Bahramrezaie M, Pooladi A, Hasanzadeh A. Teaching styles of Faculty Members of Kurdistan University of Medical Sciences for theoretical Lessons 2010-2011. SJKU. 2013; 18 (3) :71-77
URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-1128-fa.html

حسن زاده حبیب ا..، بهرام رضایی مژده، پولادی آرش، حسن زاده عبدا... بررسی وضعیت سبک‌های تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در دروس تئوری در سال تحصیلی 90-89. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1392; 18 (3) :71-77

URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-1128-fa.html



دوره 18، شماره 3 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4217