[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اول سایت مجله::
صفحه اول سایت دانشگاه::
اطلاعات مجله::
اعضای دفتر مجله::
نمایه‌های مجله::
آرشیو مقالات::
راهنمای نویسندگان::
راهنمای داوران::
ثبت نام و ارسال مقاله::
امکانات سایت مجله::
واحد علم سنجی دانشگاه::
مقالات مرتبط::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد مقالات مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان چیست؟
ضعیف
متوسط
خوب
عالی
   
..
شاخص های استنادی مجله

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations91205524
h-index3825
i10-index238140

 
..
کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
AWT IMAGE
..
معاونت تحقیقات و فن آوری
AWT IMAGE
..
SCImago Journal & Country Rank
:: دوره 18، شماره 1 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1392 ) ::
جلد 18 شماره 1 صفحات 112-104 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی با مدل : SERVQUAL دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان
مسعود رسول آبادی 1، مجید شفیعیان2 ، فردین غریبی2
1- دانشگاه علوم پزشکی کردستان ، rasolabady@yahoo.com
2- دانشگاه علوم پزشکی کردستان
چکیده:   (15158 مشاهده)
زمینه و هدف: دانشجویان، مشتریان اصلی سیستم آموزش در دانشگاه‌ها هستند و کیفیت خدمات آموزشی را با انتظارات و ادراکات خود از خدمات دریافت شده می‌سنجند؛ از این رو اکنون در همه مراکز علمی دنیا دیدگاه دانشجویان را در مورد کلیه جنبه‌های خدمات آموزشی ارائه شده در موسسات آموزش عالی به عنوان عامل ضروری در پایش کیفیت آموزش درنظر می‌گیرند. این مطالعه با هدف تعیین شکاف بین انتظارات و ادراکات دانشجویان از خدمات آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام شده است. مواد و روش‌ها: این مطالعه به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده‌است. جامعه مورد مطالعه، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان بودند که در چهار دانشکده پزشکی، پیراپزشکی، بهداشت، و پرستاری مامایی در نیمسال اول سال تحصیلی 1391-1390 مشغول به تحصیل بودند. ابزار گردآوری داده، پرسشنامه استاندارد سرکوال بود. تعداد200 نفر از دانشجویان به روش تصادفی سیستماتیک جهت اجرای مطالعه انتخاب شدند و 198 نفر از آنان به پرسشنامه‌ها جواب دادند. داده ها در نرم‌افزار SPSS با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های من ویتنی یو و کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. نتایج: با وجود شکاف منفی در همه ابعاد پنجگانه کیفیت، شامل: تضمین، پاسخگویی، همدلی، اطمینان و ملموس، بیشترین شکاف کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه مربوط به بعد پاسخگویی(02/2-) و کمترین آن مربوط به بعد اطمینان (32/0-) بود. بین شکاف کیفیت خدمات آموزشی در ابعاد پنج گانه و دانشجویان زن و مرد تفاوت معنی‌دار آماری مشاهده نشد (05/0P>). همچنین بین شکاف کیفیت خدمات آموزشی با مقطع تحصیلی و سنوات تحصیلی دانشجویان مورد مطالعه رابطه معنی دار آماری وجود نداشت (05/0P>). در کلیه ابعاد پنجگانه در حیطه انتظار بین دانشجویان زن و مرد تفاوت معنی دار آماری مشاهده شد (001/0P<). نتیجه‌گیری: بطور کلی در ابعاد مختلف کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی کردستان بین انتظارات دانشجویان و ادراک آنها شکاف منفی وجود دارد و برای کاهش این شکاف لازم است در شیوه آموزش و مدیریت آموزش دانشگاه بازنگری شود.
واژه‌های کلیدی: شکاف کیفیت، نیازسنجی، آموزش، سروکوال، دانشجویان، خدمات آموزشی
متن کامل [PDF 219 kb]   (4804 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1392/2/7 | انتشار: 1392/2/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rasoolabadi M, Shafieian M, Gharibi F. Assessment of the quality of educational services by the SERVQUAL Model: viewpoints of the students at Kurdistan University of Medical Sciences. SJKU 2013; 18 (1) :104-112
URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-1013-fa.html

رسول آبادی مسعود، شفیعیان مجید، غریبی فردین. ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی با مدل : SERVQUAL دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1392; 18 (1) :104-112

URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-1013-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 1 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645