1- دانشگاه علوم پزشکی همدان 2- دانشگاه علوم پزشکی همدان ، arash5920@yahoo.com
چکیده: (462 مشاهده)
زمینه و هدف: تعبیه کاتتر داخل وریدی محیطی یکی از اقدامات رایج در پرستاری است که باعث ایجاد درد و اضطراب در کودکان میشود.هدف از انجام این مطالعه مقایسه تأثیر دو روش بکارگیری اسباب بازی ساخته شده با وسایل پزشکی و پرتی حواس دیداری بر شدت درد و اضطراب حین تعبیه کاتتر وریدی کودکان 6-3 ساله بود. مواد و روشها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده، 150 کودک 6-3 ساله نیازمند تعبیه کاتتر وریدی با روش تخصیص تصادفی بلوک به 3 گروه کنترل(A)، اسباب بازی با وسایل پزشکی(B) و پرتی حواس دیداری(C) تخصیص یافتند. در گروه A مداخلهای صورت نگرفت. در گروه B، 5 دقیقه قبل از شروع تعبیه کاتتروریدی، اسباب بازی ها در اختیار کودک قرار گرفت و تا انتهای رویه کودک میتوانست با اسباب بازیها بازی کند. برای گروه C، 5 دقیقه قبل از تعبیه کاتتر وریدی پخش کارتون شروع شد و تا انتهای رویه ادامه داشت. برای ارزیابی شدت درد از مقیاس صورتکهای ونگ بیکر و برای ارزیابی اضطراب از ابزار چهرهای بررسی اضطراب کودکان استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون کای اسکور، تی تست و آنالیز واریانس یک طرفه تحت نرم افزا STATA نسخه 14 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: بین میانگین نمرات درد گروه کنترل با پرتی حواس دیداری اختلاف آماری معناداری وجود داشت(0/008=P) اما بین میانگین نمرات گروه کنترل با اسباب بازی با وسایل پزشکی و پرتی حواس دیداری با اسباب بازی با وسایل پزشکی اختلاف معنادار آماری دیده نشد. بین میانگین نمرات اضطراب گروه اسباب بازی با وسایل پزشکی با کنترل(0/001=P) و اسباب بازی با وسایل پزشکی با پرتی حواس دیداری(0/001=P) اختلاف آماری معناداری وجود داشت؛ اما بین میانگین نمرات اضطراب گروه پرتی حواس دیداری با کنترل، اختلاف آماری معناداری دیده نشد. نتیجهگیری: توصیه می شود در اتاق های تعبیه کاتتر کودکان از تلویزیونهای بزرگ جهت پخش برنامههای کودک و نیز اسباب بازی با وسایل پزشکی بهره گرفت تا بتوان درد و اضطراب حین تعبیه کاتتر وریدی را کاهش داد.