[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اول سایت مجله::
صفحه اول سایت دانشگاه::
اطلاعات مجله::
اعضای دفتر مجله::
نمایه‌های مجله::
آرشیو مقالات::
راهنمای نویسندگان::
راهنمای داوران::
ثبت نام و ارسال مقاله::
امکانات سایت مجله::
واحد علم سنجی دانشگاه::
مقالات مرتبط::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد مقالات مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان چیست؟
ضعیف
متوسط
خوب
عالی
   
..
شاخص های استنادی مجله

Citation Indices from GS

AllSince 2020
Citations101375578
h-index3926
i10-index263139

 
..
کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
AWT IMAGE
..
معاونت تحقیقات و فن آوری
AWT IMAGE
..
SCImago Journal & Country Rank
:: مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان - شماره 2 سال 1404- در حال چاپ ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر دو روش بکارگیری اسباب‌بازی ساخته‌شده با وسایل پزشکی و پرتی حواس دیداری بر شدت درد و اضطراب حین تعبیه کاتتر وریدی کودکان 6-3 ساله: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی
زهره فاتح1 ، فاطمه محمدی1 ، سلمان خزایی1 ، آرش خلیلی2
1- دانشگاه علوم پزشکی همدان
2- دانشگاه علوم پزشکی همدان ، arash5920@yahoo.com
چکیده:   (462 مشاهده)

زمینه و هدف: تعبیه کاتتر داخل وریدی محیطی یکی از اقدامات رایج در پرستاری است که باعث ایجاد درد و اضطراب در کودکان می‌شود. هدف از انجام این مطالعه مقایسه تأثیر دو روش بکارگیری اسباب بازی ساخته شده با وسایل پزشکی و پرتی حواس دیداری بر شدت درد و اضطراب حین تعبیه کاتتر وریدی کودکان 6-3 ساله بود.
مواد و روش­ها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده، 150 کودک 6-3 ساله نیازمند تعبیه کاتتر وریدی با روش تخصیص تصادفی بلوک به 3 گروه کنترل(A)، اسباب بازی با وسایل پزشکی(B) و پرتی حواس دیداری(C) تخصیص یافتند. در گروه A مداخله‌ای صورت نگرفت. در گروه B، 5 دقیقه قبل از شروع تعبیه کاتتروریدی، اسباب بازی ها در اختیار کودک قرار گرفت و تا انتهای رویه کودک می‌توانست با اسباب بازی‌ها بازی کند. برای گروه C، 5 دقیقه قبل از تعبیه کاتتر وریدی پخش کارتون شروع شد و تا انتهای رویه ادامه داشت. برای ارزیابی شدت درد از مقیاس صورتک‌های ونگ بیکر و برای ارزیابی اضطراب از ابزار چهره‌ای بررسی اضطراب کودکان استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون کای اسکور، تی تست و آنالیز واریانس یک طرفه تحت نرم افزا STATA نسخه 14 تجزیه و تحلیل شدند.
 یافته‌ها: بین میانگین نمرات درد گروه کنترل با پرتی حواس دیداری اختلاف آماری معناداری وجود داشت(0/008=P) اما بین میانگین نمرات گروه کنترل با اسباب بازی با وسایل پزشکی و پرتی حواس دیداری با اسباب بازی با وسایل پزشکی اختلاف معنادار آماری دیده نشد. بین میانگین نمرات اضطراب گروه اسباب بازی با وسایل پزشکی با کنترل(0/001=P) و اسباب بازی با وسایل پزشکی با پرتی حواس دیداری(0/001=P) اختلاف آماری معناداری وجود داشت؛ اما بین میانگین نمرات اضطراب گروه پرتی حواس دیداری با کنترل، اختلاف آماری معناداری دیده نشد.
نتیجه‌گیری: توصیه می شود در اتاق های تعبیه کاتتر کودکان از تلویزیون‌های بزرگ جهت پخش برنامه‌های کودک و نیز اسباب بازی با وسایل پزشکی بهره گرفت تا بتوان درد و اضطراب حین تعبیه کاتتر وریدی را کاهش داد.
 

واژه‌های کلیدی: پرتی حواس دیداری، اسباب بازی، وسایل پزشکی، تعبیه کاتتر وریدی، درد، اضطراب.
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1402/12/16 | پذیرش: 1403/4/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.UMSHA.REC.1402.388
Clinical trials code: IRCT20170117032025N10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4713