1- دانشگاه علوم پزشکی همدان 2- دانشگاه علوم پزشکی همدان ، arash5920@yahoo.com
چکیده: (400 مشاهده)
مقدمه: این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر دو روش بکارگیری اسباب بازی با وسایل پزشکی و انحراف فکر دیداری بر شدت درد و اضطراب حین تعبیه کاتتر وریدی کودکان 6-3 ساله: یک مطالعه کارآزمایی بالینی انجام شد. مواد و روشها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی، 150 کودک 6-3 ساله نیازمند تعبیه کاتتر وریدی با روش تخصیص تصادفی بلوک به 3 گروه کنترل(A)، اسباب بازی با وسایل پزشکی(B) و انحراف فکر دیداری(C) تخصیص یافتند. در گروه A مداخله ای صورت نگرفت. در گروه B، 5 دقیقه قبل از شروع تعبیه کاتتروریدی، اسباب بازی ها در اختیار کودک قرار گرفت و تا انتهای پروسیجر کودک می توانست با اسباب بازیها بازی کند. برای گروه C، 5 دقیقه قبل از تعبیه کاتتر وریدی پخش کارتون شروع شد و تا انتهای پروسیجر ادامه داشت. داده ها با استفاده از آزمون کای اسکور، تی تست و آنالیز واریانس یک طرفه تحت نرم افزا STATA نسخه 14 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها:بین میانگین نمرات درد گروه کنترل با انحراف فکر دیداری اختلاف آماری معناداری وجود داشت(008/0=P) اما بین میانگین نمرات سایر گروه اختلاف معنادار آماری دیده نشد. بین میانگین نمرات اضطراب گروه اسباب بازی با وسایل پزشکی با کنترل(001/0=P) و اسباب بازی با وسایل پزشکی با انحراف فکر دیداری(001/0=P) اختلاف آماری معناداری وجود داشت. نتیجه گیری:توصیه می شود در اتاق های تعبیه کاتتر کودکان از تلوزیونهای بزرگ جهت پخش برنامه های کودک و نیز اسباب بازی با وسایل پزشکی بهره گرفت تا بتوان درد و اضطراب حین تعبیه کاتتر وریدی را کاهش داد.