1- دانشکده پرستاری مامایی رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران ، fatroody@yahoo.com 2- دانشکده پرستاری مامایی رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.
چکیده: (1255 مشاهده)
زمینه و هدف: توجه به نظامهای آموزشی موفق در جهان، مبین نهادینه شدن یک نظام کارآمد و اثربخش است و مقایسه نظامهای مختلف آموزشی باعث ارتقای محتوی و کیفیت برنامه آموزشی میگردد. هدف از این مطالعه مقایسه برنامه آموزشی کارشناسی پرستاری ایران با کالج پرستاری میشیگان است. مواد و روش ها:مطالعه مقایسهای حاضر با استفاده از رویکرد توصیفی- تطبیقی در سال 1401 انجام شد و اطلاعات مورد نیاز در مورد برنامه آموزشی کارشناسی پرستاری با جستجوی اینترنتی با کلیدواژههای پرستاری، پرستار، آموزش پرستاری، کوریکولوم، برنامه درسی، میشیگانو ایران جمعآوری گردید و با استفاده از الگوی Beredyو در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه ورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها:نشان داد که توجه به ویژگیها و تنوع فرهنگی مراجعین، بیمار مداری، توجه به ارائه مراقبت باکیفیت و ایمن از اهداف کالج لیکاست که در ایران کم رنگتر به نظر میرسد. در نحوه ارائه دروس پیش نیاز نیز تفاوتهایی دیده میشود. آموزش بالینی در کالج میشیگان در آزمایشگاه شبیهساز مجهز به پیشرفتهترین تکنولوژی آموزشی است؛ اما در ایران در محیط بالینی اجرا می شود و استفاده از رویکردهای نوین آموزش است که در ایران کمتر به چشم میخورد. نتیجهگیری:با توجه به اینکه برنامه رشته کارشناسی پرستاری در ایران، در سال 1393 مورد بازنگری قرار گرفته است، انجام مطالعات توصیفی در مورد توانمندیهای کسب شده و محتوی برنامه میتواند با رفع مشکلات احتمالی برنامه به ارتقای هر چه بیشتر آن کمک نماید.
Roudi RashtAbadi O, khabazadeh F. Comparative Comparison of Nursing Education System in Iran with that in Lake Michigan College. SJKU 2024; 29 (1) :110-124 URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-7484-fa.html
رودی رشت آبادی ام سلیمه، خباززاده فاطمه. مقایسه تطبیقی نظام آموزشی کارشناسی پرستاری در ایران با کالج لیک میشیگان. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1403; 29 (1) :110-124