[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اول سایت مجله::
صفحه اول سایت دانشگاه::
اطلاعات مجله::
اعضای دفتر مجله::
نمایه‌های مجله::
آرشیو مقالات::
راهنمای نویسندگان::
راهنمای داوران::
ثبت نام و ارسال مقاله::
امکانات سایت مجله::
واحد علم سنجی دانشگاه::
مقالات مرتبط::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد مقالات مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان چیست؟
ضعیف
متوسط
خوب
عالی
   
..
شاخص های استنادی مجله

Citation Indices from GS

AllSince 2020
Citations101375578
h-index3926
i10-index263139

 
..
کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
AWT IMAGE
..
معاونت تحقیقات و فن آوری
AWT IMAGE
..
SCImago Journal & Country Rank
:: دوره 29، شماره 1 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1403 ) ::
جلد 29 شماره 1 صفحات 124-110 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی نظام آموزشی کارشناسی پرستاری در ایران با کالج لیک میشیگان
ام سلیمه رودی رشت آبادی1 ، فاطمه خباززاده2
1- دانشکده پرستاری مامایی رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران ، fatroody@yahoo.com
2- دانشکده پرستاری مامایی رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.
چکیده:   (1921 مشاهده)
زمینه و هدف: توجه به نظام‌های آموزشی موفق در جهان، مبین نهادینه شدن یک نظام کارآمد و اثربخش است و مقایسه نظام‌های مختلف آموزشی باعث ارتقای محتوی و کیفیت برنامه آموزشی می‌گردد. هدف از این مطالعه مقایسه برنامه آموزشی کارشناسی پرستاری ایران با کالج پرستاری میشیگان است.
مواد و روش­ ها: مطالعه مقایسه‌ای حاضر با استفاده از رویکرد توصیفی- تطبیقی در سال 1401 انجام شد و اطلاعات مورد نیاز در مورد برنامه آموزشی کارشناسی پرستاری با جستجوی اینترنتی با کلیدواژه‌های پرستاری، پرستار، آموزش پرستاری، کوریکولوم، برنامه درسی، میشیگان و ایران جمع‌آوری گردید و با استفاده از الگوی Beredy  و در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم‌جواری و مقایسه ورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
 یافته‌ها: نشان داد که توجه به ویژگی‌ها و تنوع فرهنگی مراجعین، بیمار مداری، توجه به ارائه مراقبت باکیفیت و ایمن از اهداف کالج لیک است که در ایران کم رنگ‌تر به نظر می‌رسد. در نحوه ارائه دروس پیش نیاز نیز تفاوت‌هایی دیده می‌شود. آموزش بالینی در کالج میشیگان در آزمایشگاه شبیه‌ساز مجهز به پیشرفته‌ترین تکنولوژی آموزشی است؛ اما در ایران در محیط بالینی اجرا می شود و استفاده از رویکردهای نوین آموزش است که در ایران کمتر به چشم می‌خورد.
نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه برنامه رشته کارشناسی پرستاری در ایران، در سال 1393 مورد بازنگری قرار گرفته است، انجام مطالعات توصیفی در مورد توانمندی‌های کسب شده و محتوی برنامه می‌تواند با رفع مشکلات احتمالی برنامه به ارتقای هر چه بیشتر آن کمک نماید.


 
واژه‌های کلیدی: نظام آموزشی، ایران، کالج میشیگان، لیسانس پرستاری، آموزش پرستاری، مطالعه تطبیقی.
متن کامل [PDF 482 kb]   (423 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1401/5/20 | پذیرش: 1401/11/16 | انتشار: 1403/1/28
فهرست منابع
1. 1.Tamjid Tash E, Moalal Chobgholo M. A comparative study of the process of citizenship education in primary school education, Islamic Republic of Iran, Japan. Soc Sci Stud. 2014;11(40):18-32.[Persian]
2. Rakhshkhorshid M, Farajzadeh Z, Izadpanah A, Saadatjoo S. Factors affecting quality of education from the viewpoint of graduated nurses working in Birjand hospitals, 2012.Int med investing .2014 ;35(5):45-51.[Persian]
3. Young HM, Bakewell-Sachs S, Sarna L. Nursing practice, research and education in the west: The best is yet to come. Nurs Res. 2017;66(3):262-70. [DOI:10.1097/NNR.0000000000000218] [PMID]
4. Hendrickx L, Winters C. Access to continuing education for critical care nurses in rural or remote settings.Nurs Crit Care. 2017;37(2):66-71. [DOI:10.4037/ccn2017999] [PMID]
5. Tajabadi A, Aghaei M, Roshanzadeh M. Comparison of the educational system and the newest nursing graduate curriculum in Iran and Toronto: a comparative study. Educ Med Journal.2019 Mar.10;11(6):82-9
6. Jafari AM, Chehrzed M, Shafipour S, Ghanbari A. Quality of Educational Services from View Points of Nursing and Midwifery Students Based on Servqual Model. J Gorgan Univ Med Sci. 2014;6(1):50-8. [DOI:10.18869/acadpub.rme.6.1.50]
7. Aliyari S, Maleki H, Pazargadi M, Abbaspour A. Designing Accreditation Model for Curricula of Baccalaureate Degree Nursing Education in Iran. IJME. 2016;16:328-40.[Persian].
8. Naseri N, Salehi S. Accreditation of nursing education in Iran: Documenting the process. Iran J Nurs Midwifery Res. 2008;12(4):50-58.
9. Aliyari S, Maleki H, Pazargadi M, Abbaspoor A.Developing and standardization of quality evaluation and accreditation indicators for curricula of baccalaureate degree nursing education in Iran. J Army Univ Med Sci I.R. Iran. 2012;5(3):34-38.[Persian].
10. Barzo SR, Khodayar S. et al. A comparative comparison of the educational system and curriculum in Iran's nursing doctoral program and John Hopkins School of Nursing. Educ. Strateg. Med. Sci.2015;9(3):194-205. [Persian].
11. Hosseinzadegan F, Mokhtari L, Beqaei R. Support for curriculum development in nursing. FUTURE MED EDUC J. 2016; 4(3): 45-50.[Persian].
12. Baghaii R, Hosseinzadegan F, Mokhtari L, Mihandost S. Comparison of nursing undergraduate curriculum in three countries: Iran, Turkey and Jordan. J Educ Ethics Nurs. 2018;7(1):363-74. 11. [Persian] [DOI:10.52547/ethicnurs.7.1.2.363]
13. Gaberson KB, Oermann MH. Clinical teaching strategies in nursing: Springer publishing company; 2010;4(3):1-19
14. Rafati F, Khandan M, Sabzevari S, Nohi E. A comparative study of the curriculum of nursing doctoral course in Iran and Widener University.ESMS. 2015;15:555-68.12.[Persian].
15. Mokhtari Nouri J, Nezamzadeh M. Comparative study of nursing education in Iran and Japan. J Mazandaran Univ Med Sci. 2016;4(2):81-99.[Persian].
16. Ghorbani F, Rahkar Farshi M. Comparison of Master's curriculum of pediatric nursing in Iran and United states. JNE. 2015;4(3): 130-38.[Persian].
17. Adib HM, Mazhariazad F. Nursing Bachelor's Education program in Iran and UCLA: A comparative study. J Army Univ Med Sci I.R. Iran.2019;9(3):86-90.[Persian].
18. Www.School of Nursing University of Michigan. Undergraduate Handbook Of Academic Policies and Procedures .2017-2018
19. Nabatchian F, Einollahi N, Abbasi S, Gharib M, Zarebavani M. Comparative Study Of Laboratory Sciences Bachelor Degree Program In Iran And Several Countries. Payavard Salamat (JPS).2015;9(1):1-16.[Persian].
20. Statistical Center of Iran. Select Results of the General Population and Housing Census 2016,[Internet]2019. Available from : https://www.amar.org.ir
21. Wikipedia contributors, "Comparison between U.S. states and countries nominal GDP," Wikipedia, The Free Encyclopedia,http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_between_U.S._states_and_countries_nominal_GDP (accessed September 5, 2008).
22. Ministry of health and Medical Education.Nursing Bachelors degree Program(Internet).Iran: Ministry of Health and Medical Education ; 2019 December [cited 2014 May]. Available from : http://behdasht. Gov.ir.
23. Arian M, Nobahar M, Babamohamadi H. Comparative study of nursing master's education program in Iran and John Hopkins school of nursing. JNE. 2018 Aug 10;7(3):34-48.[Persian].
24. Khomeiran RT, Deans C. Nursing education in Iran: Past, present, and future. Nurse Educ Today. 2007;27(7):708-14.[Persian]. [DOI:10.1016/j.nedt.2006.10.003] [PMID]
25. Finch ML, Wilson DR, Symonds K, Floyd-Tune K. Being interviewed for admission to a BSN program: A qualitative inquiry. J. Adv. Nurs.. 2014;2014;4(6):210-18. [DOI:10.1155/2014/310143]
26. Awadhalla M, Al-Mohandis B, Al-Darazi F. Transformation of nursing education: the experience of Bahrain. East Mediterr Health J. 2018;24(9):959. [DOI:10.26719/2018.24.9.959] [PMID]
27. Azamsajadi S, Noori M, Nezamzadeh N. Comparative study of nursing education system in Iran and Japan. J Mazandaran Univ Med Sci. 2016;4(2):81-99.[Persian].
28. Borzuo SR, Tehrani H, Nooreddini A. Comparative study of nursing program in Iran and Australia: A descriptive-comparative study. J Nurs Educ. 2021;10(3):66-76.[Persian].
29. Kayzouri A, Sadeghpour M. A Comparison on the Effects of Traditional, E-learning and Traditional-E learning on the pharmacology course of nursing students. JSUMS. 2017;24(2):127-3.[Persian].
30. Verkuyl M, Mastrilli P. Virtual simulations in nursing education: A scoping review. Nurs Health Sci. 2017;3(2):39-47.
31. Adib-Hajbaghery M, Hosieni F. Comparison of expected potentials of PhD nursing students in Iran and top universities of the world. Iran J Nurs Midwifery Res. 2018;31(113):30-41.[Persian]. [DOI:10.29252/ijn.31.113.30]
32. Manzari M. A Study of Teachers' Attitudinal Changes in Elementary School toward Educational Responsibilities in 2014-2015 from the Viewpoints of Instructors in Farhangian University. Sci Med J Ahwaz Jundishapur Univ Med Sci. 2016;7:36-41.[Persian].
33. Amini K, Ghahremani Z, Moosaeifard M, Tagiloo GA. Comparison of nursing education system in Iran and China. J. Med. Educ. 2016;9(21):109-18.
34. Noohi E, Ghorbani-Gharani L, Abbaszadeh A. A comparative study of the curriculum of undergraduate nursing education in Iran and selected renowned universities in the world. Strides Dev Med Educ. 2015;12(3):450-71.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Roudi RashtAbadi O, khabazadeh F. Comparative Comparison of Nursing Education System in Iran with that in Lake Michigan College. SJKU 2024; 29 (1) :110-124
URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-7484-fa.html

رودی رشت آبادی ام سلیمه، خباززاده فاطمه. مقایسه تطبیقی نظام آموزشی کارشناسی پرستاری در ایران با کالج لیک میشیگان. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1403; 29 (1) :110-124

URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-7484-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 29، شماره 1 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4713