1- گروه پزشکی اجتماعی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران 2- گروه آموزش پزشکی،دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران 3- گروه آموزش پزشکی،دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران ، yadzar2014@gmail.com 4- گروه پزشکی اجتماعی ، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
چکیده: (394 مشاهده)
زمینه و هدف: شناسایی نیازهای آموزشی اعضای هیئت علمی یکی از فعالیت های ضروری در برنامه های توسعه ای اعضای هیئت علمی است. مواد و روشها: دراین مطالعه کیفی که به شیوه تحلیل محتوای قراردادی انجام شد، دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته به دو روش بحثهای گروهی و مصاحبههای عمیق فردی از اعضای هیئتعلمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان جمعآوری شد. تحلیل دادهها همزمان با جمعآوری آنها با روش تحلیل محتوی قراردادی انجام شد. یافتهها: از تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق 5 درونمایه اصلی، 16 طبقه و 11 زیر طبقه بدست آمد. درونمایهها شامل توسعه فردی، برنامهریزی و مدیریت، جو مناسب برای تعاملات دانشگاهی، محیط مناسب دانشگاهی، تسهیلات و امکانات بود نتیجهگیری: اعضای هیئتعلمی از عوامل اصلی و مهم ساختار آموزشی کشور به شمار میروند لذا توجه به نیازهای آنان در ابعاد مختلف آموزشی، مدیریتی و رفاهی گامی اساسی و ضروری است. مفاهیم استخراجشده از این مطالعه دریچههای زیادی از نیازهای یک استاد را به روی گروه تحقیق گشود. یک عضو هیئتعلمی درصورتی میتواند شرح وظایف خود را به نحو عالی اجرا کند که ساختارهای حمایتی در ابعاد اجتماعی، سازمانی و روحی و روانی وجود داشته باشد. شناسایی نیازهای آموزشی، گامی مهم در برنامهریزی برای برنامههای رشد اعضای هیئتعلمی بوده و نقش مهمی در ارتقای کیفیت آموزش دارد
abdi N, gharibi F, zarezadeh Y, fotoho L. Exploring The Needs of Medical Faculty Members for Personal Development and Performance Improvement. SJKU 2023; 28 (1) :110-125 URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-6415-fa.html
عبدی نسرین، غریبی فرزانه، زارع زاده یدالله، فتوحی لادن. تبیین نیازهای اعضای هیئتعلمی دانشکده پزشکی در راستای توسعه فردی و بهبود عملکرد. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1402; 28 (1) :110-125