[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اول سایت مجله::
صفحه اول سایت دانشگاه::
اطلاعات مجله::
اعضای دفتر مجله::
نمایه‌های مجله::
آرشیو مقالات::
راهنمای نویسندگان::
راهنمای داوران::
ثبت نام و ارسال مقاله::
امکانات سایت مجله::
واحد علم سنجی دانشگاه::
مقالات مرتبط::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد مقالات مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان چیست؟
ضعیف
متوسط
خوب
عالی
   
..
شاخص های استنادی مجله

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations93535738
h-index3827
i10-index246147

 
..
کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
AWT IMAGE
..
معاونت تحقیقات و فن آوری
AWT IMAGE
..
SCImago Journal & Country Rank
:: دوره 28، شماره 1 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1402 ) ::
جلد 28 شماره 1 صفحات 125-110 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین نیازهای اعضای هیئت‌علمی دانشکده پزشکی در راستای توسعه فردی و بهبود عملکرد
نسرین عبدی1 ، فرزانه غریبی2 ، یدالله زارع زاده 3، لادن فتوحی4
1- گروه پزشکی اجتماعی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
2- گروه آموزش پزشکی،دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- گروه آموزش پزشکی،دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران ، yadzar2014@gmail.com
4- گروه پزشکی اجتماعی ، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
چکیده:   (893 مشاهده)
زمینه و هدف: شناسایی نیازهای آموزشی اعضای هیئت علمی یکی از فعالیت های ضروری در برنامه های توسعه ای اعضای هیئت علمی است.
 مواد و روش‌ها: دراین مطالعه کیفی که به شیوه تحلیل محتوای قراردادی انجام شد، داده‌ها با استفاده از مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته به دو روش بحث‌های گروهی و مصاحبه‌های عمیق فردی از اعضای هیئت‌علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان جمع‌آوری شد. تحلیل داده‌ها هم‌زمان با جمع‌آوری آن‌ها با روش تحلیل محتوی قراردادی انجام شد.
یافته‌ها: از تجزیه‌وتحلیل داده‌های تحقیق 5 درون‌مایه اصلی، 16 طبقه و 11 زیر طبقه بدست آمد. درون‌مایه‌ها شامل توسعه فردی، برنامه‌ریزی و مدیریت، جو مناسب برای تعاملات دانشگاهی، محیط مناسب دانشگاهی، تسهیلات و امکانات بود
 نتیجه‌گیری: اعضای هیئت‌علمی از عوامل اصلی و مهم ساختار آموزشی کشور به شمار می‌روند لذا توجه به نیازهای آنان در ابعاد  مختلف آموزشی، مدیریتی و رفاهی گامی اساسی و ضروری است. مفاهیم استخراج‌شده از این مطالعه دریچه‌های زیادی از نیازهای یک استاد را به روی گروه تحقیق گشود.  یک عضو هیئت‌علمی درصورتی‌ می‌تواند شرح وظایف خود را به نحو عالی اجرا کند که ساختارهای حمایتی در ابعاد اجتماعی، سازمانی و روحی و روانی وجود داشته باشد. شناسایی نیازهای آموزشی، گامی مهم در برنامه‌ریزی برای برنامه‌های رشد اعضای هیئت‌علمی بوده و نقش مهمی در ارتقای کیفیت آموزش دارد
واژه‌های کلیدی: نیازسنجی، اعضای هیئت‌علمی دانشکده پزشکی، توسعه فردی، بهبود عملکرد
متن کامل [PDF 902 kb]   (274 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1399/8/10 | پذیرش: 1400/8/10 | انتشار: 1401/12/24
فهرست منابع
1. Avizhgan M, Karamalian H, Ashourioun V, Changiz T. Educational needs assessment of medical school's clinical faculty members in Isfahan University of Medical Sciences . IJME. 2009; 9(2): 93-102.[persian]
2. Izadkhah FS, Ghaffari M, Mohebi S, Gharlipour Z, Ahmadi ZJQUoMSJ. Educational needs assessment of faculty members of Qom University of Medical Sciences,(Iran). Qom Univ Med Sci J. 2019;13(9): 69-79. [persian] [DOI:10.29252/qums.13.9.69]
3. McCawley PF. Methods for Conducting An. Educational Needs Assessment. Guidelines for Cooperative Extension System Professionals. Available from: www.cals.uidaho.edu/edcomm/pdf/bul/bul0870.pdf. Access: 2014/ 11/ 9.
4. Spurlin JEJEP. Using needs assessment as a holistic means for improving technology Infrastructure. ELI Paper. 2007;3:1-10.
5. Emad Zade AE, Mounaghi HK, Tousi HB, Derakhshan A, Behzadi SS, Sadeghi M, et al. Educational needs assessment of Mashad University of Medical Sciences' managers in management and leadership. Journal of Medical Education .2004;4(2). [persian]
6. Fathi V K, Need assessment in educational planning & curricula (method and techniques). Office of Teacher and Manpower Education. 1996. [persian]
7. Shahidi S, Changiz T, Salmanzadeh H, Yousefy A. Factors Affecting the Needs Assessment in Continuing Medical Education: Presenting a Practical Guideline for Selecting Models and Techniques. IJME. 2010; 9(4): 321-329. [persian]
8. Yarmohammadian M, Bahrami S, FOROUGHI AAA. Health Directors and Experts, and proper need assessment models. IJME. 2003; 1(3): 69-75. [persian]
9. Mirzaei karzan A, Keikhavani S, Hosseinzade M, Aeivazi A A. Educational Needs Assessment of Faculty Members in Ilam UMS. J Med Educ Dev .2013; 6 (11) :61-71. [persian]
10. Stark PJME. Teaching and learning in the clinical setting: a qualitative study of the perceptions of students and teachers. Medical Education .2003;37(11):975-82. [DOI:10.1046/j.1365-2923.2003.01675.x] [PMID]
11. Vikis EA, Mihalynuk TV, Pratt DD, Sidhu RS. Teaching and learning in the operating room is a two-way street: Resident perceptions. The American Journal of Surgery .2008.. 195: 594-98-594 [DOI:10.1016/j.amjsurg.2008.01.004] [PMID]
12. Brownlee J. Walker S, Lennox S, Exley B, Pearce S. The first year university experience: Using personal epistemology to understand effective learning and teaching in higher education. Higher Education.2009; 58 (5): 599-618. [DOI:10.1007/s10734-009-9212-2]
13. Corbin J, Strauss A. Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory: Sage publications; 2014.
14. Hsieh HF, Shannon SE. Three approaches to qualitative content analysis. Qual Health Res. 2005;15(9):1277-88. [DOI:10.1177/1049732305276687] [PMID]
15. Ali D. Abbas. Nursing Intervention for Management of Patients with Dyspnea at Emergency Units in Baghdad Hospitals. American Journal of Nursing Research. 2014; 2(3):38-43. [persian]
16. Esmaeili Mahani H, Motaharinejad H, Lesani MJEM. Evaluation of the Importance of the Generic Competencies Required for the Students' Success in their academic and professional life. journal of Educational Measurement and Evaluation Studies . 2016;6(15):167-97. [persian]
17. Sadri D, Jahanbani J, Fayazi M, Rokhsari S, Naraghian N. Evaluation of views of faculty members on effective strategies of empowerment and related factors in the Dental Branch of Islamic Azad University in 2014.. J Res Dent Sci. 2016; 12 (4) :193-201. [persian]
18. Asadi A, Taheri M, Salari A. The Survey of Educational Needs to Empower Faculties in GUMS. RME. 2016; 8 (2) :37-48. [persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.8.2.37]
19. Salimi GJJoI, Creation V. Faculty members' Competencies for achieving the academic mission: A reflection from the perceptions and expectations of doctoral students. Journal of Innovation and Entrepreneurship.2019;7(7):85. [persian]
20. Raban Astaneh A, Iravani H, Faezi-Pour M M, Sharifzadeh A. Analyzing Factors Influencing on Improving the Sabbatical Leaves of Faculty Members, University of Tehran. IRPHE. 2006; 12 (3) :1-16. [persian]
21. Mahdizade A, Mahmoudi H, Ebadi A, Rahimi A. Expectations of Faculty of Nursing Schools in Tehran on Administrative Management of Schools: A qualitative study. Journal of Hayat .2012; 18 (1) :52-66. [persian]
22. Karimi F, Hosseini M, Malekpour A , Moezzi M, Hosseini A, Raisi N, Raisi K. Needs assessment of faculty members' educational needs in order to empower them at Shahrekord University of Medical Sciences. Journal of Development Strategies in Medical Education. 201 9; 6(1): 47 -59. [persian] [DOI:10.29252/dsme.6.1.47]
23. Keykhaei A, Navidian A, Tabasi M A, Sargazi G. Study of ZUMS1 faculty members' views on" faculty members' assessment ". Zahedan J Res Med Sci. 2002;4(3): 29. [persian]
24. soltanzadeh V, amrahi A, Faghi niya Torshizi Y. Identify and prioritize the needs of the workplace psychological faculty of Urmia University of Medical Sciences. ioh .2014; 11 (1) :102-112. [persian]
25. Adib Y, Fathiazar E, Dehghani G. The Role of Faculty Members in Evidence-Based Education from Medical Students and Teachers' Viewpoints: A Qualitative Study. J Med Educ Dev .2014; 7 (16) :1-18. [persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

abdi N, gharibi F, zarezadeh Y, fotoho L. Exploring The Needs of Medical Faculty Members for Personal Development and Performance Improvement. SJKU 2023; 28 (1) :110-125
URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-6415-fa.html

عبدی نسرین، غریبی فرزانه، زارع زاده یدالله، فتوحی لادن. تبیین نیازهای اعضای هیئت‌علمی دانشکده پزشکی در راستای توسعه فردی و بهبود عملکرد. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1402; 28 (1) :110-125

URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-6415-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 28، شماره 1 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4657