[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 28، شماره 1 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1402 ) ::
جلد 28 شماره 1 صفحات 125-110 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین نیازهای اعضای هیئت‌علمی دانشکده پزشکی در راستای توسعه فردی و بهبود عملکرد
نسرین عبدی1 ، فرزانه غریبی2 ، یدالله زارع زاده 3، لادن فتوحی4
1- گروه پزشکی اجتماعی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
2- گروه آموزش پزشکی،دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- گروه آموزش پزشکی،دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران ، yadzar2014@gmail.com
4- گروه پزشکی اجتماعی ، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
چکیده:   (394 مشاهده)
زمینه و هدف: شناسایی نیازهای آموزشی اعضای هیئت علمی یکی از فعالیت های ضروری در برنامه های توسعه ای اعضای هیئت علمی است.
 مواد و روش‌ها: دراین مطالعه کیفی که به شیوه تحلیل محتوای قراردادی انجام شد، داده‌ها با استفاده از مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته به دو روش بحث‌های گروهی و مصاحبه‌های عمیق فردی از اعضای هیئت‌علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان جمع‌آوری شد. تحلیل داده‌ها هم‌زمان با جمع‌آوری آن‌ها با روش تحلیل محتوی قراردادی انجام شد.
یافته‌ها: از تجزیه‌وتحلیل داده‌های تحقیق 5 درون‌مایه اصلی، 16 طبقه و 11 زیر طبقه بدست آمد. درون‌مایه‌ها شامل توسعه فردی، برنامه‌ریزی و مدیریت، جو مناسب برای تعاملات دانشگاهی، محیط مناسب دانشگاهی، تسهیلات و امکانات بود
 نتیجه‌گیری: اعضای هیئت‌علمی از عوامل اصلی و مهم ساختار آموزشی کشور به شمار می‌روند لذا توجه به نیازهای آنان در ابعاد  مختلف آموزشی، مدیریتی و رفاهی گامی اساسی و ضروری است. مفاهیم استخراج‌شده از این مطالعه دریچه‌های زیادی از نیازهای یک استاد را به روی گروه تحقیق گشود.  یک عضو هیئت‌علمی درصورتی‌ می‌تواند شرح وظایف خود را به نحو عالی اجرا کند که ساختارهای حمایتی در ابعاد اجتماعی، سازمانی و روحی و روانی وجود داشته باشد. شناسایی نیازهای آموزشی، گامی مهم در برنامه‌ریزی برای برنامه‌های رشد اعضای هیئت‌علمی بوده و نقش مهمی در ارتقای کیفیت آموزش دارد
واژه‌های کلیدی: نیازسنجی، اعضای هیئت‌علمی دانشکده پزشکی، توسعه فردی، بهبود عملکرد
متن کامل [PDF 902 kb]   (118 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1399/8/10 | پذیرش: 1400/8/10 | انتشار: 1401/12/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

abdi N, gharibi F, zarezadeh Y, fotoho L. Exploring The Needs of Medical Faculty Members for Personal Development and Performance Improvement. SJKU 2023; 28 (1) :110-125
URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-6415-fa.html

عبدی نسرین، غریبی فرزانه، زارع زاده یدالله، فتوحی لادن. تبیین نیازهای اعضای هیئت‌علمی دانشکده پزشکی در راستای توسعه فردی و بهبود عملکرد. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1402; 28 (1) :110-125

URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-6415-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 28، شماره 1 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4570