[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 20، شماره 6 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1394 ) ::
جلد 20 شماره 6 صفحات 116-125 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر سه روش مداخله آموزشی بر تکرار ماموگرافی در بین زنان ترک کننده ماموگرافی
دکتر زهرا رسولی، دکتر فریبا فرهادی فر1، دکتر پروانه تیموری، دکتر شعله شاه غیبی، دکتر فریبا سیدالشهدایی، سیروس شهسواری
1- ، iba.farhadifar@muk.ac.ir
چکیده:   (2854 مشاهده)

زمینه و هدف: سرطان پستان عمده ترین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان سراسر دنیا می باشد. تداوم افزایش مرگ از سرطان پستان در زنان ایرانی تا حدودی بعلت میزان استفاده پایین رفتار غربالگری سرطان پستان و تشخیص دیررس بیماری است هدف این مطالعه مقایسه اثر 3 روش مداخله ای  متناسب شده برای تکرار ماموگرافی در بین زنان ترک کننده ماموگرافی در شهر سنندج با چهار چوب نظری الگوی اعتقاد بهداشتی بود.

روش بررسی: با طراحی کارآزمایی تصادفی شده، 360 نفر از زنان بالای 50 سال شهر سنندج بطور تصادفی در 4 گروه، سه گروه مداخله: استفاده از پمفلت، مشاوره حضوری و مشاوره تلفنی  و یک گروه شاهدتقسیم گردیدند. همه گروه ها در 4 زمان مختلف،  قبل از مداخله، هفته دوم، ماه سوم و ماه ششم بعد از مداخله با یکدیگر مقایسه شدند.داده ها با آزمونهای آنالیز واریانس با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل گردیدند. 05/0>Pدر این مطالعه معنی دار تلقی گردید.

یافته ها: گروه های مورد مطالعه از نظر ویژگیهای دموگرافیک(سن، تحصیلات و میزان درآمد)با 05/0>P تفاوت معنی داری با هم نداشتند. میانگین امتیازات سه گروه مداخله درحیطه های حساسیت و شدت درک شده، فواید و موانع درک شده برای ماموگرافی در ماه ششم بعد از مداخله با 01/0>P تفاوت معنادار داشتند. در مجموع بالاترین میزان تکرار مامو گرافی در گروه آموزش حضوری با نسبت 50 در صد دیده شد.

نتیجه گیری : یافته های این مطالعه حمایت تجربی در زمینه استفاده از الگوی اعتقاد بهداشتی برای تکرارماموگرافی ارائه کرد.  آموزش حضوری بیشترین تاثیر را در تکرارمامو گرافی داشت.

کلید واژه‌ها: الگوی اعتقاد بهداشتی، تکرار ماموگرافی، مداخله.

وصول مقاله:16/11/92 اصلاحیه نهایی:18/12/93 پذیرش:5/2/94

واژه‌های کلیدی: الگوی اعتقاد بهداشتی، تکرار ماموگرافی، مداخله
متن کامل [PDF 180 kb]   (796 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۱/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rasoli Z, Farhadifar F, Taymoori P, Shahgheibi S, Seye doshohadaei F, Shahsavari S. Effects of three educational intervention methods on repeated mammography among non-adherent women in Sanandaj. SJKU. 2016; 20 (6) :116-125
URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-2151-fa.html

رسولی زهرا، فرهادی فر فریبا، تیموری پروانه، شاه غیبی شعله، سیدالشهدایی فریبا، شهسواری سیروس. بررسی تاثیر سه روش مداخله آموزشی بر تکرار ماموگرافی در بین زنان ترک کننده ماموگرافی. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1394; 20 (6) :116-125

URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-2151-fa.html



دوره 20، شماره 6 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4006