بررسی وضعیت سلامت روان و عوامل مرتبط با آن در میان دبیران دبیرستانهای شهرهای سنندج و بیجار
|
مدبر آراسته  |
|
|
چکیده: (13915 مشاهده) |
چکیده زمینه و هدف : با توجه به ارتباط تنگاتنگ معلمان با دانشآموزان و نقش آنها در ارتقای سلامت روان، شناسایی کودکان در معرض خطر اختلالات روان شناختی و ارجاع آنان برای دریافت کمکهای تخصصی، بررسی سلامت روانی در این قشر جامعه ضروری بنظر میرسد. لذا این مطالعه با هدف تعیین وضعیت سلامت روان و عوامل مرتبط با آن در میان معلمین دبیرستانهای شهرهای سنندج و بیجار طراحی و اجرا گردید. روش بررسی : این مطالعه یک مطالعه توصیفی- تحلیلی (مقطعی) بود. حجم نمونه به میزان 1391 نفر برابر با جامعه آماری بود که به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. پس از مراجعه به مدارس و توضیح هدف مطالعه برای معلمان و اخذ رضایت آنها جهت شرکت در مطالعه، دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد سلامت عمومی ( GHQ 28 ) و پرسشنامه محقق ساخته، تکمیل و جمعآوری گردید. در کل میزان پاسخدهی در نمونهها 60% بود و نهایتاً با توجه به ناقص بودن تعدادی از پرسشنامهها اطلاعات 710 فرد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده پس از ورود به رایانه با کمک نرم افزار آماری SPSS انجام شد و توزیع فراوانی مطلق و نسبی گروهها تعیین شد و جهت تحلیل دادهها از آزمون آماری مجذور کای استفاده گردید. یافتهها: شیوع عدم سلامت روان در میان افراد مورد مطالعه 5/33% بوده که به تفکیک در سنندج 34% و در بیجار 9/32% بود. همچنین میزان عدم سلامت روان در جنس مذکر و مؤنث به ترتیب 7/34% و 1/32% بود. در بین عوامل مرتبط با سلامت روان فقط بین تعداد اعضای خانواده با عدم سلامت روان رابطه معنیداری دیده شد، به گونهای که بیشترین شیوع عدم سلامت روان مربوط به تعداد اعضای خانواده 2 نفر با 2/53% و کمترین شیوع مربوط به تعداد اعضای خانواده 4 نفر با 7/27% بود (001/0 p< ). نتیجهگیری: نظر به شیوع بالای عدم سلامت روان در میان معلمان در این مطالعه، طراحی مطالعات وسیعتر در این زمینه در سطح استان و انجام اقدامات مداخلهای برای ایجاد وضعیت زندگی مناسبتر برای معلمان و رفع مشکلات آنها و ایجاد امنیت و رضایت شغلی در این قشر و شناخت فاکتورهای استرسزا در آنها با انجام مطالعات آتی، ضروری به نظر میرسد. |
|
واژههای کلیدی: کلید واژهها: سلامت روان، معلمان، دبیرستان، سنندج، بیجار |
|
متن کامل [PDF 131 kb]
(3919 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1388/1/25 | انتشار: 1386/12/25
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|