[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اول سایت مجله::
صفحه اول سایت دانشگاه::
اطلاعات مجله::
اعضای دفتر مجله::
نمایه‌های مجله::
آرشیو مقالات::
راهنمای نویسندگان::
راهنمای داوران::
ثبت نام و ارسال مقاله::
امکانات سایت مجله::
واحد علم سنجی دانشگاه::
مقالات مرتبط::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد مقالات مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان چیست؟
ضعیف
متوسط
خوب
عالی
   
..
شاخص های استنادی مجله

Citation Indices from GS

AllSince 2020
Citations99015341
h-index3925
i10-index254128

 
..
کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
AWT IMAGE
..
معاونت تحقیقات و فن آوری
AWT IMAGE
..
SCImago Journal & Country Rank
:: دوره 29، شماره 5 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1403 ) ::
جلد 29 شماره 5 صفحات 107-99 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر کنفرانسهای آفلاین دانشجویی بر میزان رضایت، یادگیری و عملکرد فراگیران دوره کارآموزی پزشکی بر اساس الگوی ارزشیابی آموزشی کرک پاتریک (Kirkpatrick)
عزت الله رحیمی1 ، نسرین مقیمی2 ، سلماز درخشان3 ، روناک مهاجرپور4 ، خالد رحمانی5 ، یدالله زارع زاده6
1- گروه داخلی ، دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
2- گروه روماتولوژی دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
3- گروه داخلی ، دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج
4- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی سنندج، ایران
5- مرکز تحقیقات گوارش و کبد، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
6- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت،پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران ، yadzar204@gmail.com
چکیده:   (1181 مشاهده)
مقدمه: یکی از تاثیرات پاندمی کرونا ویروس در عصر دیجیتال امکان و ضرورت استفاده از امکانات مجازی بود. این مطالعه با هدف تعیین میزان رضایت، یادگیری و عملکرد فراگیران دوره کارآموزی پزشکی از کنفرانسهای آفلاین در گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1400 انجام شد.
مواد و روش ها: این یک مطالعه نیمه تجربی بود. جامعه آماری شامل 83 نفر از دانشجویان بودند و 74 نفر از آنان وارد مطالعه شدند. . در ابتدای دوره 74 عنوان مرتبط با دوره کارآموزی داخلی برای دانشجویان جهت ارائه کنفرانس آفلاین در نظر گرفته شد. کنفرانس های ارایه شده  از سوی اساتید و دانشجویان دیگر مورد مشاهده و  ارزیابی و بازخورد قرار گرفت.  برای ارزیابی اثر بخشی این دوره  آموزشی از سه سطح اول الگوی ارزشیابی کرک پاتریک استفاده شد.  رابطه بین نمرات پایان دوره ایی شامل آزمونهای آسکی و چهارجوابی با مشاهده کنفرانس های سایر دانشجویان سنجیده شد. آنالیز داده ها در نرم افزار SPSS 24 انجام شد.  برای مقایسه اختلاف میانگین نمرات در دو جنس و همچنین در دو سطح متغیر درصد مشاهده کنفرانس های افلاین (کمتر از ٥٠درصد و بیش از ٥٠ درصد)  از آزمون تی مستقل استفاده شد.  
نتایج: داده های 41 نفر مرد و 33 نفر زن شرکت کننده آنالیز شد. میانگین و انحراف معیار سن آنها 24.28 با انحراف معیار 2.63 سال بود. نتایج مطالعه نشان داد تعداد 54 نفر بیش از 50 درصد کنفرانسها را مشاهده نموده بودند.  میانگین نمره رضایت کارآموزان از برگزاری کنفرانسهای آفلاین 68.32 با نحراف معیار 14.58 بود . میانگین نمره رضایت شرکت کنندگان از آموزش در کسانی که درصد بالایی از کنفرانس های آفلاین را مشاهده کرده بودند به صورت معنی داری بیشتر بود.
نتیجه گیری: برگزاری کنفرانس های آفلاین توسط دانشجویان دوره کارآموزی بر سطح واکنش و یادگیری دانشجویان تاثیر مثبتی داشته است.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش مجازی، دوره کارآموزی، یادگیری. اثر بخشی آموزشی، مدل کرک پاتریک
متن کامل [PDF 522 kb]   (148 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1402/11/19 | پذیرش: 1403/5/30 | انتشار: 1403/10/9
فهرست منابع
1. Ciotti M, Ciccozzi M, Terrinoni A, Jiang WC, Wang CB, Bernardini S. The COVID-19 pandemic. Crit Rev Clin Lab Sci. 2020; 17;57(6):365-88. [DOI:10.1080/10408363.2020.1783198] [PMID]
2. Ksiazek TG, Erdman D, Goldsmith CS, Zaki SR, Peret T, Emery S, Tong S, Urbani C, Comer JA, Lim W, Rollin PE. A novel coronavirus associated with severe acute respiratory syndrome. N Engl J Med. 2003; 15;348(20):1953-66. [DOI:10.1056/NEJMoa030781] [PMID]
3. Amanat F, Stadlbauer D, Strohmeier S, Nguyen T, Chromikova V, McMahon M, Jiang K, Asthagiri-Arunkumar G, Jurczyszak D, Polanco J, Bermudez-Gonzalez M. A serological assay to detect SARS-CoV-2 seroconversion in humans. medRxiv. 2020;26(7):1033-6 https://doi.org/10.1101/2020.03.17.20037713 [DOI:10.1038/s41591-020-0913-5] [PMID] []
4. Wright BM. Blended Learning: Sudent Perception of Face-to-Face and Online EFL Lessons. Indones. J Appl Linguist. 2017; 1;7(1). [DOI:10.17509/ijal.v7i1.6859]
5. Gao J, Yang L, Zou J, Fan X. Comparison of the influence of massive open online courses and traditional teaching methods in medical education in China: A meta‐analysis. Biochem Mol Biol Educ. 2021;49(4):639-51. [DOI:10.1002/bmb.21523] [PMID]
6. Farooq F, Rathore FA, Mansoor SN. Challenges of online medical education in Pakistan during COVID-19 pandemic. J Coll Physicians Surg Pak. 2020; 1;30(6):67-9. [DOI:10.29271/jcpsp.2020.Supp1.S67] [PMID]
7. Fatima SS, Idrees R, Jabeen K, Sabzwari S, Khan S. Online assessment in undergraduate medical education: Challenges and solutions from a LMIC university. Pak J Med Sci. 2021;37(4):945. [DOI:10.12669/pjms.37.4.3948] [PMID] []
8. Ifediora CO. Online medical education for doctors: identifying potential gaps to the traditional, face-to-face modality. J Med Educ Curric Dev. 2019; 6:2382120519827912. [DOI:10.1177/2382120519827912] [PMID] []
9. Singh P, Sinha R, Koay WL, Teoh KB, Nayak P, Lim CH, Dubey AK, Das A, Faturrahman I, Aryani DN. A comparative study on effectiveness of online and offline learning in higher education. IJTHAP. 2021; 4(3):102-14. [DOI:10.32535/ijthap.v4i3.1212]
10. Farjad S. The Evaluation Effectiveness of training courses in University by Kirkpatrick Model (case study: Islamshahr university). Procedia Soc. 2012; 46:2837-41. [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.05.573]
11. Kirkpatrick DL. Evaluating human relations programs for industrial foremen and supervisors. University of Wisconsin--Madison; 1954.
12. Alliger GM, Tannenbaum SI, Bennett Jr W, Traver H, Shotland A. A meta‐analysis of the relations among training criteria. Pers Psychol. 1997; 50(2):341-58. [DOI:10.1111/j.1744-6570.1997.tb00911.x]
13. Changiz T, Fakhari M, Omid A. Kirkpatrick's model: A framework for evaluating the effectiveness of short-term and in-service training programs. Iran J Med Educ. 2014; 10;13(12):1058-72.
14. Yaqoob Mohammed Al Jabri F, Kvist T, Azimirad M, Turunen H. A systematic review of healthcare professionals' core competency instruments. Nurs Health Sci. 2021; 23(1):87-102. [DOI:10.1111/nhs.12804] [PMID]
15. Maudsley G, Taylor D. Analysing synthesis of evidence in a systematic review in health professions education: observations on struggling beyond Kirkpatrick. Med Educ Online. 2020;25(1):1731278. [DOI:10.1080/10872981.2020.1731278] [PMID] []
16. Khoshnoodi Far M, Mohajerpour R, Rahimi E, Roshani D, Zarezadeh Y. Comparison between the effects of flipped class and traditional methods of instruction on satisfaction, active participation, and learning level in a continuous medical education course for general practitioners. SJKU. 2019;24(1): 56-65 [DOI:10.29252/sjku.24.1.56]
17. Vishwanathan K, Patel GM, Patel DJ. Impact and perception about distant online medical education (tele-education) on the educational environment during the COVID-19 pandemic: Experiences of medical undergraduate students from India. J Family Med Prim Care. 2021;10(6):2216. [DOI:10.4103/jfmpc.jfmpc_2306_20] [PMID] []
18. Chan A, Cao A, Kim L, Gui S, Ahuja M, Kamhawy R, Latchupatula L. Comparison of perceived educational value of an in-person versus virtual medical conference. Can Med Educ J. 2021;12(4):65-9. [DOI:10.36834/cmej.71975] [PMID] []
19. Singh P, Sinha R, Koay WL, Teoh KB, Nayak P, Lim CH, Dubey AK, Das A, Faturrahman I, Aryani DN. A comparative study on effectiveness of online and offline learning in higher education. IJTHAP. 2021; 19;4(3):102-14. [DOI:10.32535/ijthap.v4i3.1212]
20. Ramezani G, Zarezadeh Y, Sohrabi Z. Elaboration of indices of the Third Generation of the Universities of Medical Sciences: Status quo assessment of Iran University of Medical Sciences. J Educ Health Promot. 2021 1;10(1):255. [DOI:10.4103/jehp.jehp_1462_20] [PMID] []
21. Pei L, Wu H. Does online learning work better than offline learning in undergraduate medical education? A systematic review and meta-analysis. Med Educ Online. 2019;24(1):1666538. [DOI:10.1080/10872981.2019.1666538] [PMID] []
22. Kirkpatrick DL. Implementing the four levels: A practical guide for effective evaluation of training programs. Berrett-Koehler Publishers; 2007.
23. Fitriani N, Nikensari SI, Handaru AW. Comparison of the effectiveness of the offiline and online learning methods in the new normal era. IJESSR. 2023; 06(06):117-126 [DOI:10.37500/IJESSR.2023.6608]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.MUK.REC.1400.324



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimi E R, Moghimi N, Derakhshan S, Mohajerpour R, Rahmani K, Zarezadeh Y. The effect of offline student conferences on the levels of satisfaction, learning and performance of medical intern students on the basis of the Kirkpatrick’s educational model. SJKU 2024; 29 (5) :99-107
URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-8309-fa.html

رحیمی عزت الله، مقیمی نسرین، درخشان سلماز، مهاجرپور روناک، رحمانی خالد، زارع زاده یدالله. بررسی تاثیر کنفرانسهای آفلاین دانشجویی بر میزان رضایت، یادگیری و عملکرد فراگیران دوره کارآموزی پزشکی بر اساس الگوی ارزشیابی آموزشی کرک پاتریک (Kirkpatrick). مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1403; 29 (5) :99-107

URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-8309-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 29، شماره 5 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4700