1- علوم پزشکی مشهد 2- علوم پزشکی مشهد ، babazadehr@mums.ac.ir
چکیده: (110 مشاهده)
پیشینه و هدف: سرطان پستان با دیسترس های روانی شدیدی همراه است که تأثیر نامطلوبی بر اعتماد به نفس زنان دارد. با توجه به اهمیت موضوع، هدف از این مرور نظاممند، بررسی تأثیر مداخلات آموزشی- مشاورهای بر استرس، افسردگی و اضطراب زنان تحت درمان سرطان پستان بود. روش اجرا: جهت یافتن مطالعات مربوط پایگاه های اطلاعاتیresearch gate ,PubMed, EMBASE , Scopus Science direct و Magiran از سال 2010 تا 2023 مورد جستجو قرار گرفتند. از کلیدواِه های counseling ، Education ، psychological intervention ، stress ، depression ، Anxiety ، mastectomy ، radiotherapy، chemotherapy و معادل فارسی با استفاده از عملگرهای بولین استفاده شد. از مجموع 1283 مطالعه به دست آمده پس از حذف موارد تکراری و غیر مرتبط در نهایت کیفیت 25 مطالعه با استفاده از مقیاس Jadad مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: در نهایت، 25 مطالعه (با حجم نمونه 1261 نفر) به طور سیستماتیک مرور شدند. از این تعداد، 13 مقاله به بررسی مداخلات آموزشی و 12 مقاله به ارزیابی مداخلات مشاوره ای پرداختند. تمامی مداخلات حمایتی شامل CBT، ACT، درمان فراشناختی، روایت درمانی، رفتار درمانی عقلانی هیجانی، ذهن آگاهی، آموزش چهره به چهره، آموزش الکترونیک، مدیریت استرس و آموزش روانشناختی باعث تفاوت معنی داری در متغیرهای روانشناختی بین گروه مداخله و کنترل شد. نتیجه گیری: اکثر مداخلات حمایتی مورد بررسی در این مطالعه با استفاده از مدلهای آموزشی و مشاوره ای باعث بهبود سلامت روان و کاهش اضطراب و افسردگی در طول دوره درمان و پس از آن در زنان با سرطان پستان می شود. اما با توجه به اینکه نیمی از مطالعات دارای کیفیت ضعیف بر اساس مقیاس جداد می باشند به نظر می رسد برای اطمینان بیشتر از اثربخشی مطالعات, نیاز به طراحی مطالعاتی با متدولوژی دقیق تر ضروری می باشد.