[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اول سایت مجله::
صفحه اول سایت دانشگاه::
اطلاعات مجله::
اعضای دفتر مجله::
نمایه‌های مجله::
آرشیو مقالات::
راهنمای نویسندگان::
راهنمای داوران::
ثبت نام و ارسال مقاله::
امکانات سایت مجله::
واحد علم سنجی دانشگاه::
مقالات مرتبط::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد مقالات مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان چیست؟
ضعیف
متوسط
خوب
عالی
   
..
شاخص های استنادی مجله

Citation Indices from GS

AllSince 2020
Citations99385372
h-index3925
i10-index255128

 
..
کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
AWT IMAGE
..
معاونت تحقیقات و فن آوری
AWT IMAGE
..
SCImago Journal & Country Rank
:: مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان - شماره 3 سال 1404- در حال چاپ ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر مداخلات اموزشی _ مشاوره ای بر استرس، افسردگی و اضطراب در زنان تحت درمان سرطان پستان : یک مرور سیستماتیک
کوثر حکمی شلمزاری1 ، راحله بابازداه2 ، معصومه رحیمی1 ، جمشید جمالی1
1- علوم پزشکی مشهد
2- علوم پزشکی مشهد ، babazadehr@mums.ac.ir
چکیده:   (110 مشاهده)
پیشینه و هدف: سرطان پستان با دیسترس های روانی شدیدی همراه است که تأثیر نامطلوبی بر اعتماد به نفس زنان دارد. با توجه به اهمیت موضوع، هدف از این مرور نظام‌مند، بررسی تأثیر مداخلات آموزشی- مشاوره‌ای بر استرس، افسردگی و اضطراب زنان تحت درمان سرطان پستان بود.
 روش اجرا: جهت یافتن مطالعات مربوط پایگاه های اطلاعاتیresearch gate ,PubMed, EMBASE , Scopus  Science direct و  Magiran از سال 2010 تا 2023 مورد جستجو قرار گرفتند. از کلیدواِه های  counseling ، Education ، psychological intervention ، stress ، depression ، Anxiety ، mastectomy ،  radiotherapy، chemotherapy  و معادل فارسی با استفاده از عملگرهای بولین استفاده شد. از مجموع 1283 مطالعه به دست آمده پس از حذف موارد تکراری و غیر مرتبط در نهایت کیفیت 25 مطالعه با استفاده از مقیاس Jadad مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها: در نهایت، 25 مطالعه (با حجم نمونه 1261 نفر) به طور سیستماتیک مرور شدند. از این تعداد، 13 مقاله به بررسی مداخلات آموزشی و 12 مقاله به ارزیابی مداخلات مشاوره ای پرداختند. تمامی مداخلات حمایتی شامل CBT، ACT، درمان فراشناختی، روایت درمانی، رفتار درمانی عقلانی هیجانی، ذهن آگاهی، آموزش چهره به چهره، آموزش الکترونیک، مدیریت استرس و آموزش روانشناختی باعث تفاوت معنی داری در متغیرهای روانشناختی بین گروه مداخله و کنترل شد.
نتیجه گیری:  اکثر مداخلات حمایتی مورد بررسی در این مطالعه با استفاده از مدلهای آموزشی و مشاوره ای باعث بهبود سلامت روان و کاهش اضطراب و افسردگی در طول دوره درمان و پس از آن در زنان با سرطان پستان می شود.  اما با توجه به اینکه نیمی از مطالعات دارای کیفیت ضعیف بر اساس مقیاس جداد می باشند به نظر می رسد برای اطمینان بیشتر از اثربخشی مطالعات, نیاز به طراحی مطالعاتی با متدولوژی دقیق تر ضروری می باشد.
واژه‌های کلیدی: افسردگی، اضطراب، استرس، سرطان پستان
     
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: مامایی
دریافت: 1402/8/29 | پذیرش: 1403/9/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4703