1- دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، Tbhosseinzadeh1360@gmail.com 2- دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چکیده: (496 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از اهداف مهم در آموزش پرستاری، ایجاد توانمندی مهارت های استدلال بالینی در پرستاران جهت تصمیم گیری مناسب در موقعیت های پیچیده است. بنابراین ابزارهای معتبر و قابل اعتماد برای ارزیابی ارتقا این مهارت ها مورد نیاز است. مطالعه با هدف طراحی و روان سنجی چک لیست مهارت های استدلال بالینی در پرستاری انجام شد. مواد و روش ها: روش شناسی این مطالعه، توصیفی و از نوع اعتبارسنجی بود که در سال 1399 در یکی از مراکز آموزشی درمانی در شمال ایران انجام شد. در مرحلـه اول، محققـان بـا استفاده از مرور کامل متون چک لیست مهارت های استدلال بالینی را طراحی نمودند. روایی صوری، محتوایی و سازه آن (همگرا) با 220 نفر از پرستاران مورد بررسی قرار گرفت. پایایی مقیاس به روش ضریب توافق کاپا ارزیابی شد. تحلیل های آماری توسط نر م افزارهایSPSS (نسخه 20) انجام گرفت. یافته ها:براساس نتایج، چک لیست نهایی با 22 گویـه در 4 حیطه آگاهی از نشانه ها و شناسایی موقعیت، سازماندهی داده ها و تایید مشکلات، تعیین اهداف و اجرای اقدامات، ارزشیابی و انعکاس بر فرایندارائـه شـد.شاخص روایی محتوا 91/0 وروایی محتوای کل ابزار 97/0 بود.ضـریب همبستگی پیرسون بین نمره های به دسـت آمـده از چـک لیـست و ابزار ارزیابی استدلال بالینی مبین وجـود همبستگی مناسب و رابطـه آماری مثبـت و معنـادار (001/0>p،762/0=r) بود. به علاوه پایایی چک لیست با ضریب کاپا 79/0 تایید شد که نشان دهنده سطح بالای توافق بین ارزیابان بود. نتیجه گیری: یافته ها نشان دهنده روایی صوری، روایی محتوایی، روایی سازه و پایایی مناسب چک لیست است.چک لیست طراحی شده می تواند به سیاست گذاران و مربیان پرستاری کمک کند تا نیاز به توسعه مهارت های استدلال بالینی پرستاران را شناسایی و دوره های آموزشی مبتنی بر نیاز را برای بهبود این مهارت ها اجرا نمایند.