[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اول سایت مجله::
صفحه اول سایت دانشگاه::
اطلاعات مجله::
اعضای دفتر مجله::
نمایه‌های مجله::
آرشیو مقالات::
راهنمای نویسندگان::
راهنمای داوران::
ثبت نام و ارسال مقاله::
امکانات سایت مجله::
واحد علم سنجی دانشگاه::
مقالات مرتبط::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد مقالات مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان چیست؟
ضعیف
متوسط
خوب
عالی
   
..
شاخص های استنادی مجله

Citation Indices from GS

AllSince 2020
Citations101355549
h-index3926
i10-index259136

 
..
کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
AWT IMAGE
..
معاونت تحقیقات و فن آوری
AWT IMAGE
..
SCImago Journal & Country Rank
:: مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان - شماره 3 سال 1404- در حال چاپ ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و روان سنجی چک لیست ارزیابی مهارت های استدلال بالینی در پرستاری
طوبی حسین زاده1 ، کیان نوروزی تبریزی2 ، مسعود فلاحی خشکناب2 ، حمیدرضا خانکه2 ، فروزان شکوه2
1- دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، Tbhosseinzadeh1360@gmail.com
2- دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چکیده:   (496 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از اهداف مهم در آموزش پرستاری، ایجاد توانمندی مهارت های استدلال بالینی در پرستاران جهت تصمیم گیری مناسب در موقعیت های پیچیده است. بنابراین ابزارهای معتبر و قابل اعتماد برای ارزیابی ارتقا این مهارت ها مورد نیاز است. مطالعه با هدف طراحی و روان سنجی چک لیست مهارت های استدلال بالینی در پرستاری انجام شد.
مواد و روش ها: روش شناسی این مطالعه، توصیفی و از نوع اعتبارسنجی بود که در سال 1399 در یکی از مراکز آموزشی درمانی در شمال ایران انجام شد. در مرحلـه اول، محققـان بـا استفاده از مرور کامل متون چک لیست مهارت های استدلال بالینی را طراحی نمودند. روایی صوری، محتوایی و سازه آن (همگرا) با 220 نفر از پرستاران مورد بررسی قرار گرفت. پایایی مقیاس به روش ضریب توافق کاپا ارزیابی شد. تحلیل های آماری توسط نر م افزارهای SPSS (نسخه 20) انجام گرفت.
یافته ها: براساس نتایج، چک لیست نهایی با 22 گویـه در 4 حیطه آگاهی از نشانه ها و شناسایی موقعیت، سازماندهی داده ها و تایید مشکلات، تعیین اهداف و اجرای اقدامات، ارزشیابی و انعکاس بر فرایند ارائـه شـد.  شاخص روایی محتوا  91/0 و روایی محتوای کل ابزار 97/0 بود. ضـریب همبستگی پیرسون بین نمره های به دسـت آمـده از چـک لیـست و ابزار ارزیابی استدلال بالینی مبین وجـود همبستگی مناسب و رابطـه آماری مثبـت و معنـادار     (001/0>p،762/0=r) بود. به علاوه پایایی چک لیست با ضریب کاپا 79/0 تایید شد که نشان دهنده سطح بالای توافق بین ارزیابان بود.
نتیجه گیری: یافته ها نشان دهنده روایی صوری، روایی محتوایی، روایی سازه و پایایی مناسب چک لیست است. چک لیست طراحی شده می تواند به سیاست گذاران و مربیان پرستاری کمک کند تا نیاز به توسعه مهارت های استدلال بالینی پرستاران را شناسایی و دوره های آموزشی مبتنی بر نیاز را برای بهبود این مهارت ها اجرا نمایند.
واژه‌های کلیدی: استدلال بالینی، پرستاران، روان سنجی، چک لیست
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1402/5/23 | پذیرش: 1403/7/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.USWR.REC.1399.073


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4710