[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اول سایت مجله::
صفحه اول سایت دانشگاه::
اطلاعات مجله::
اعضای دفتر مجله::
نمایه‌های مجله::
آرشیو مقالات::
راهنمای نویسندگان::
راهنمای داوران::
ثبت نام و ارسال مقاله::
امکانات سایت مجله::
واحد علم سنجی دانشگاه::
مقالات مرتبط::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد مقالات مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان چیست؟
ضعیف
متوسط
خوب
عالی
   
..
شاخص های استنادی مجله

Citation Indices from GS

AllSince 2020
Citations99015341
h-index3925
i10-index254128

 
..
کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
AWT IMAGE
..
معاونت تحقیقات و فن آوری
AWT IMAGE
..
SCImago Journal & Country Rank
:: دوره 29، شماره 5 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1403 ) ::
جلد 29 شماره 5 صفحات 124-108 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی، اجرا و ارزشیابی آزمون آسپی جهت ارزیابی صلاحیت دانشجویان مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار
سمیرا رحیم نژاد1 ، کمال الدین عابدی2 ، فاروق محمدیان3 ، ابراهیم درویشی3 ، ابراهیم محمدی3 ، فرزانه زارعی4 ، مجید شفیعیان5
1- مربی، مرکز تحقیقات بهداشت محیط، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
2- استادیار، مرکز تحقیقات بهداشت محیط، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران ، kamal.abedi@gmail.com
3- استادیار، مرکز تحقیقات بهداشت محیط، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
4- مربی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
5- استادیار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
چکیده:   (1054 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از دغدغه های اساتید مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار، کسب سطحی قابل قبول از مهارت و توانمندی توسط فراگیران است که در کوریکولوم آموزشی نیز مورد تاکید قرار گرفته است. توجه به توانمندی ها و مهارت های عملی در آزمون ها می تواند تا حدودی این دغدغه ها را پاسخ دهد. بر این اساس،  این مطالعه با هدف طراحی، اجرا و ارزشیابی آزمون آسپی (OSPE) در پایان دوره کارشناسی انجام شد.
مواد و روش­ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی به صورت مقطعی بر روی دانشجویان یک دوره مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار بعد از پایان کارآموزی انجام شد. در ابتدا اقدام به تشکیل کمیته آزمون و سپس برگزاری جلسات متمرکز گروهی (FGD) شد و مطالعه در سه فاز طراحی، اجرا و ارزشیابی انجام گردید. سناریوهای ایستگاهها (12 ایستگاه) با توجه به توانمندی ها و مهارت های عملی کوریکولوم آموزشی طراحی شدند. ارزشیابی آزمون شامل تعیین روایی صوری و محتوایی، رضایت دانشجویان، پایایی و تعیین همبستگی درونی نمرات آزمون بود.   
یافته‌ها: روایی محتوایی آزمون از دید دانشجویان و اساتید در تمام ایستگاهها با سطح معناداری  P≥0.05در حدود متوسط قرار داشت. نتایج ضریب آلفای کرونباخ نشان داد که بین نمرات ایستگاه ها (=0.7ɑ) و بین نمرات ایستگاهها و نمره کلی آسپی (=0.8ɑ) همبستگی بالایی وجود داشت. رضایت دانشجویان از آزمون در حد متوسط بود. به علاوه، با بررسی نتایج داده های کیفی به طور کلی دو طبقه و چندین زیرطبقه به دست آمد. دو طبقه مذکور به صورت نقاط قوت و نقاط ضعف آزمون مشخص گردید.
نتیجه گیری: هرچند آزمون آسپی دارای نقاط ضعفی است اما به عنوان روشی استاندارد و مناسب برای نشان دادن صلاحیت و مهارت عملی فراگیران می تواند به کار رود. به نظر می رسد مطالعات بسیار بیشتری در حوزه بهداشت به ویژه در خصوص طراحی آزمون و روش های استاندارد سناریونویسی باید صورت گیرد تا بتوان در مورد روایی و پایایی آن به عنوان یک ابزار ارزشیابی داوری نمود اما در عین حال استفاده از آسپی به عنوان مکمل آزمون های متداول سنتی می تواند بسیار ارزشمند باشد.
 
واژه‌های کلیدی: آزمون عینی ساختاریافته عملی (آسپی)، مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار، دانشجویان کارشناسی
متن کامل [PDF 741 kb]   (138 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1401/12/3 | پذیرش: 1402/9/22 | انتشار: 1403/10/9
فهرست منابع
1. 1. Maroufi Y, Kiamanesh A, Mehrmohammadi M, Aliaskari M. Evaluating teaching quality in higher education: Examining some perspectives. Curriculum studies. 2007;2(5):81-112 [Persian].
2. Bahri N, Arabnejad BA, Bahri N, Eshaghi F, FathiNajafi T, Larki M. Objective Structured Clinical Evaluation for assessment of the quality of practice of health practitioners during preconception, prenatal and postnatal cares. Koomesh. 2015;17(1):45-53 [Persian].
3. Mirzaei A.R, Kawarizadeh F, Lohrabian V, Yegane Z. Evaluation Methods of the Academic Achievement of Students Ilam University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2015;8(2):91-7 [Persian].
4. Basirshabestari S, Shirinbak I, Sefidi F, Sarchami R. Comparison of traditional and Objective Structured Clinical Examination (OSCE) exams in terms of clinical skills assessment and attitudes of dental students of Qazvin dental school. Journal of med edu. 2014;9(3):67-74 [Persian].
5. Eslami A, Seifi A, Vaghari J. Examining the level of satisfaction of family health students with the OSCE method test, compared to the conventional (traditional) test of knowledge, attitude and acquiring the necessary skills to enter the real professional situation 2010-2018. Iranian Journal of Medical Education. 2002;2:22- [Persian].
6. Abdolkarimi M. Application of Structured Objective Exam in Assessing Skills and Performance of Public Health Students' Internship: Introducing an Objective Evaluation Approach. Journal of Rafsanjan University of Medical Sci. 2021;19(10):1131-2 [Persian]. [DOI:10.29252/jrums.19.10.1131]
7. Asadi S, Mazlom SR, Hasanzadeh F, Manzari ZS. Design of the Structure of a Comprehensive Examination for Bachelor of Nursing: A Delphi Study. Journal of med edu. 2018;13(1):16-30 [Persian].
8. Joulayi H, AlizadehNaeini M, Falahzadeh M, Baseri A, Sayyadi M. Evaluation of clinical skills of family doctors in Fars province using observation-based clinical examination (OSCE). Development steps in medical education. 2010;7(2): [Persian].
9. Sajjadi F, DavoodiMonfared E, SaberiIsfeedvajani M., Sanaeinasab H., MehrabiTavana A. Level of Educational Objectives Achievement in Health and Community Medicine Internship Course; Interns Viewpoint. Educ Strategy Med Sci. 2016;8(6):29-34 [Persian].
10. Zehni K, Rokhzadi MZ, Mahmoodi S, Abdolmaleki MR, Salehnezhad G. Evaluation of Achieving to Clinical objectives in Nursing Students in Critical Care Units. Research in medical education. 2015;7(2):37-44 [Persian]. [DOI:10.18869/acadpub.rme.7.2.37]
11. Babaie H, Geraili Z, Asgharzadeh F, Asgharnia H. . The Views of Environmental Health Engineering Graduates Working in Mazandaran Province, on Compliance of Curriculum Content with Occupational Requirements. Babol medical education journal. 2018;6(1):7-13 [Persian].
12. YousefiAfrashteh M, Morovati Z, Cheraghi A. Identifying the Components of Effective Learning Environments Based on Health Students' Perception . Educ Strategy Med Sci. 2015;8(4):261-8 [Persian].
13. Khandan M, Kouhpayi A, Heidari H, Soltanzadeh A, Khaksar M. Internal evaluation of the occupational health and safety engineering department of the Faculty of Health, Qom University of Medical Sciences, academic year 2016-13. Qom Univ Med Sci J. 2019;13(1):11-22 [Persian]. [DOI:10.29252/qums.13.1.S1.11]
14. Mokarami H, Jahangiri M, Javid A, Ebrahimi M, Zaroug Hossaini R, Barkhordari A, Gharibi V. Developing and validating a tool for assessing the apprenticeship course in the field of occupational health and safety engineering. Iran Occupational Health. 2019;16(3):58-70.
15. Amin M.M, Shayan S, Hashemi H, Poursafa P, Ebrahimi A. Analysis of Multiple Choice Questions Based On Classical Test Theory. Iranian Journal of Medical Education. 2011;10(5):719-25.
16. Dutta A.K, Goswami K, Murugayan S.B, Sahoo S, Pal A, Paul C, et al. Evaluation of e‐OSPE as compared to traditional OSPE: a pilot study. 2021;49(3):457-63. [DOI:10.1002/bmb.21500] [PMID]
17. Ramachandra SC, Vishwanath P, Ojha VA, Prashant AJJSJoME, Research. Objective Structured Practical Examination (OSPE) Improves Student Performance: A Quasi-Experimental Study. 2021;23(3):149-54.
18. S. F. The objective structured clinical exam (OSCE): A qualitative study exploring the healthcare student's experience. Student engagement experience journal. 2012;1(1):1-18. [DOI:10.7190/seej.v1i1.37]
19. Bashir A, Tahir S, Nasim A, Khan JJB. OSPE-as an assessment tool! Teachers and students perspectives. 2016;32(4):289.
20. Olivier B, Naidoo V, Mudzi W, Van Aswegen H, Potterton J, Myezwa H, et al. The implementation of the Objective Structured Practical Examination (OSPE) method: Students' and examiners' experiences. 2015;7(1):16-21. [DOI:10.7196/AJHPE.228]
21. Munjal K, Bandi PK, Varma A, Nandedkar S. Assessment of medical students by OSPE method in pathology. Internet Journal of Medical Update-EJOURNAL. 2012;7(1).
22. Atta K, Iftikhar E. Come to the dark side-Make your own OSPE'S: A Pilot studyHPEJ 2020;3(1):48-52. [DOI:10.53708/hpej.v3i1.97]
23. Tabrizi J.S, Jannati A, Hamzehei Z, Narimani MR. Improving the final evaluation of the internship course of health service management students of the Faculty of Health and Nutrition in Tabriz by the test method in the objective structured field. Bimarestan Journal. 2009;8(3):75-81 [Persian].
24. Mohammadian F, Abedi K, Zarei F. Examining the level of satisfaction of graduates and students of occupational health and safety engineering with the evaluation program at the end of the undergraduate course. 23th Iranian Conference on Health Professions Education. 2022;
25. https://evidence.ir/ichpe-abstracts/.
26. Rafati F, Pilevarzade M, Kiani A, soltaninejad A. Designing, implementation and evaluation of OSCE to assess nurse students clinical competence in JIROFT faculty of nursing and midwifery. Nursing and Midwifery Journal. 2020;18(2):118-28 [Persian].
27. Dymek J, Kowalski T.M, Golda A, Nowakowski M, Skowron A. . The influence of OSPE and PBL on competency-based pharmacy student self-assessment. BMC Medical Education. 2022;22(1):190. [DOI:10.1186/s12909-022-03246-5] [PMID] []
28. Kumar R.V. Videotaped OSPE: Is This a Right Procedure to Assess Health Science Students' Performance? A Pilot Study. International Journal of Information Education Technology. 2016;6(3):211. [DOI:10.7763/IJIET.2016.V6.686]
29. Malik S, Hasan S, Hamad A, Khan H, Bilal M. . Conventional/traditional practical examination (CPE/TDPE) versus objective structured practical evaluation (OSPE)/semi objective structured practical evaluation (SOSPE). Pakistan Journal of Physiology. 2009;5(1).
30. Qureshi G.S, Parveen S, Yasmeen T. . Objective structured practical examination (OSPE): an experience at Dow University of Health Sciences (DUHS) Karachi. J Medical channel. 2012;18(1):5.
31. Al-Mously N, Nabil N.M, Salem RJMSE. Student feedback on OSPE: An experience of a new medical school in Saudi Arabia. 2012;22:10-6. [DOI:10.1007/BF03341746]
32. Mard S.A, Ghafouri S. Objective structured practical examination in experimental physiology increased satisfaction of medical students. Advances in Medical Education Practice. 2020:651-9. [DOI:10.2147/AMEP.S264120] [PMID] []
33. Mamatha S.D, Kanyakumari D.H. Objective structured practical examination/objective structured clinical examination as assessment tool: Faculty perception. National Journal of Physiology, Pharmacy and Pharmacology. 2018;8(11):1577-. [DOI:10.5455/njppp.2018.8.0929722092018]
34. Shumway J.M, Harden R.M. AMEE Guide No. 25: The assessment of learning outcomes for the competent and refle [DOI:10.1080/0142159032000151907] [PMID]
35. ctive physician. Medical teacher. 2003;25(6):569-84. [DOI:10.1080/0142159032000151907] [PMID]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.MUK.REC.1401.174



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimnejad S, Abedi K, Mohammadian F, Darvishi E, Mohammadi E, Zarei F et al . Design, implementation and evaluation of OSPE exam to evaluate the competence of occupational health and safety engineering students. SJKU 2024; 29 (5) :108-124
URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-7829-fa.html

رحیم نژاد سمیرا، عابدی کمال الدین، محمدیان فاروق، درویشی ابراهیم، محمدی ابراهیم، زارعی فرزانه و همکاران.. طراحی، اجرا و ارزشیابی آزمون آسپی جهت ارزیابی صلاحیت دانشجویان مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1403; 29 (5) :108-124

URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-7829-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 29، شماره 5 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4700