[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اول سایت مجله::
صفحه اول سایت دانشگاه::
اطلاعات مجله::
اعضای دفتر مجله::
نمایه‌های مجله::
آرشیو مقالات::
راهنمای نویسندگان::
راهنمای داوران::
ثبت نام و ارسال مقاله::
امکانات سایت مجله::
واحد علم سنجی دانشگاه::
مقالات مرتبط::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد مقالات مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان چیست؟
ضعیف
متوسط
خوب
عالی
   
..
شاخص های استنادی مجله

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations93455729
h-index3827
i10-index246147

 
..
کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
AWT IMAGE
..
معاونت تحقیقات و فن آوری
AWT IMAGE
..
SCImago Journal & Country Rank
:: مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان - شماره 4 سال 1403- در حال چاپ ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نیازهای آموزشی(و میزان مواجهه) تکنسین فوریت های پزشکی– گامی در جهت آموزش پاسخگو
فرزانه زارعی1 ، قباد مرادی 2، رضا پیرا1
1- دانشگاه علوم پزشکی کردستان
2- دانشگاه علوم پزشکی کردستان ، moradi_gh@yahoo.com
چکیده:   (641 مشاهده)
زمینه و هدف: نیازسنجی و بررسی واقع بینانه نیازهای جامعه و نیازهای فراگیران به عنوان مخاطبین اصلی، ضروری است. این مطالعه با هدف تعیین نیازهای آموزشی تکنسین فوریت های پزشکی ( علائم و نشانه ها و بیماریهای مهم و شایع) انجام شد تا در بازنگری و اصلاح برنامه درسی براساس پاسخگویی به نیاز جامعه مورد استفاده قرار بگیرد.
مواد و روش ها: مطالعه مقطعی بود. جامعه پژوهش کلیه تکنسین های فوریت پزشکی شاغل در استان کردستان بودند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که که شاخص های روایی محتوایی(85/0=CVR و 92/0=CVI) و پایایی(97/0) آن محاسبه گردیده و برای تحلیل داده از روش های آماری توصیفی (فراوانی، نسبت، میانگین و انحراف معیار) استفاده گردید.
یافته ها: در این مطالعه 366 پرسشنامه تحلیل شد. همه افراد مورد مطالعه مرد بودند. بیشترین مواجهه با  بیماری فشارخون (79/0±34/4)و بیشترین مورد نیاز به آموزش در مورد MI (سکته حاد قلبی) (21/1±71/3) بود. همچنین در خصوص علائم و نشانه ها بیشترین مواجهه مربوط به هیپرتانسیون(4/52±0/77) و تنگی نفس(4/42±0/78)  و درد قفسه سینه(4/40±0/87)  و بیشترین موارد نیاز به آموزش موبوط به تشنج(3/41±1/21)  و همی پلژی(3/40±1/20)  و انحراف تراشه(3/28±1/23)  بود.
نتیجه گیری: با توجه به اینکه برای تعیین اولویت های آموزشی، میزان مواجهه و میزان نیاز به آموزش در نظر گرفته می شود (مشخص کننده معیارهای تعیین ضرورت یادگیری محسوب می شوند) و از طرفی سرفصل های کوریکولوم آموزشی فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی نیز گسترده هستند، به نظر می رسد لازم باشد مطالعات وسیع تری در حوزه آموزش فوریتهای پزشکی پیش بیمارستانی صورت بگیرد.
واژه‌های کلیدی: نیازسنجی آموزشی، میزان مواجهه، تکنسین فوریت های پزشکی، آموزش پاسخگو
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1401/9/1 | پذیرش: 1402/1/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.MUK.REC.1399.181


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4657