1- دانشجوی مبارزه با بیماریها، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد. گناباد، ایران. 2- دکتری تخصصی آموزش پرستاری، گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران 3- دانشیار تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران 4- کارشناس ارشد پژوهشگری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران . ، fatemeh_ghasemi80@yahoo.com
چکیده: (623 مشاهده)
زمینه و هدف:یادگیری دانشجویان در طول تحصیل یکی از مهمترین اهداف آموزشی در هر دانشگاه هست. با شیوع پاندمی کرونا دانشگاهها ناچار به تغییر روشهای سنتی و روی آوردن به روش آموزش مجازی شدند. حال اینکه روشهای نوین آنطور که شایسته است مورد بررسی قرار نگرفته بود. از این رو این مطالعه با هدف مقایسه بازده یادگیری دانشجویان در آموزش مجازی و حضوری در زمان شیوع پاندمی کرونا در دانشکدههای بهداشت و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد انجام شد. مواد و روشها:اینمطالعهمقطعیبر روی نمونه 210 نفری از دانشجو با رشتههای مختلف که به صورت نمونهگیری در دسترس وارد مطالعه شده بودند انجام شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامهی دو بخشی: اطلاعات دموگرافیک شامل 9 سؤال و پرسشنامه 45 سؤال استفاده شد. دادهها پس از جمعآوری وارد نرمافزار SPSS22شده و با استفاده از آزمونهای آماری مناسب تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها:میانگین نمرات بازده یادگیری در آموزش حضوری و مجازی به ترتیب 32/07 ±96 /165 و 25/39 ± 104/79 بود که بین دو شیوه آموزش تفاوت آماری معناداری وجود داشت(0/000=P). بر اساس آزمون ویلکاکسون نمره کل بازده یادگیری و تمامی مؤلفهها در دو گروه پرسشنامه معنادار بود به این صورت که در گروه آموزش حضوری نسبت به آموزش مجازی بازده یادگیری بالاتر بود 0/05>P نتیجهگیری:اینمطالعهدانشجویاندرگروهآموزشحضوریبازده یادگیریبالاتریداشتند؛ و در برنامههای آتی این شیوه آموزشی توصیه میشود
Eskandare I, Basirimoghadam K, Matlabi M, Ghasemiroshnavand F. A Comparative Study of Learning Efficiency in Virtual versus Face-to-Face Education During the Corona Pandemic in the Students of the Faculty of Health and Paramedicine of Gonabad University of Medical Sciences. SJKU 2024; 29 (2) :100-110 URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-7618-fa.html
اسکندری ایمان، بصیری مقدم کوکب، مطلبی محمد، قاسمی روشناوند فاطمه. بررسی مقایسهای بازده یادگیری در آموزش مجازی و حضوری طی پاندمی کرونا در دانشجویان دانشکده بهداشت و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1403; 29 (2) :100-110