1- علوم پزشکی گناباد 2- علوم پزشکی گناباد ، fatemeh_ghasemi80@yahoo.com
چکیده: (102 مشاهده)
زمینه و هدف:یادگیری دانشجویان در طول تحصیل یکیاز مهمترین اهداف آموزشی در هر دانشگاه میباشد. با شیوع پاندمی کرونا دانشگاهها ناچار به نغییر روشهای سنتی و روی آوردن به روش آموزش مجازی شدند. حال اینکه روشهای نوین آنطور که شایسته است مورد بررسی قرار نگرفته بود. از این رو این مطالعه با هدف مقایسه بازده یادگیری دانشجویان در آموزش مجازی و حضوری در زمان شیوع پاندمی کرونا در دانشکدههای بهداشت و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد انجام شد. مواد و روشها:اینمطالعهمقطعیبرروی نمونه 210 نفر از دانشجو با رشتههای مختلف که به صورت نمونهگیری دردسترس وارد مطالعه شده بودند انجام شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامهی دو بخشی: اطلاعات دموگرافیک شامل 9 سوال و پرسشنامه 45 سوال استفاده شد. دادهها پس از جمعآوری وارد نرمافزار SPSS22شده و با استفاده از آزمونهای آماری مناسب تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها:میانگین نمرات بازده یادگیری در آموزش حضوری و مجازی به ترتیب 07/32 ±96 /165 و 39/25 ± 79/104 بود که بین دو شیوه آموزش تفاوت آماری معناداری وجودداشت(p=0/000). براساس آزمون ویلکاکسون نمرهکل بازده یادگیری و تمامی مولفهها در دو گروه پرسشنامه معنادار بود به این صورت که در گروه آموزش حضوری نسبت به آموزش مجازی بازده یادگیری بالاتر بود (p<0/05). نتیجه گیری:اینمطالعهدانشجویاندرگروهآموزشحضوریبازده یادگیریبالاتریداشتند. لذابایستیعمده آموزش ها به صورت حضوریباشد و از آموزش مجازیبه عنوان مکمل و در کنار آموزش حضوریبهرهجستو در برنامههای آتی این شیوه آموزشی توصیه میشود. کلمات کلیدی: آموزش، آموزش مجازی، آموزش حضوری، بازده یادگیری، پاندمی کرونا.