[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اول سایت مجله::
صفحه اول سایت دانشگاه::
اطلاعات مجله::
اعضای دفتر مجله::
نمایه‌های مجله::
آرشیو مقالات::
راهنمای نویسندگان::
راهنمای داوران::
ثبت نام و ارسال مقاله::
امکانات سایت مجله::
واحد علم سنجی دانشگاه::
مقالات مرتبط::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد مقالات مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان چیست؟
ضعیف
متوسط
خوب
عالی
   
..
شاخص های استنادی مجله

Citation Indices from GS

AllSince 2020
Citations99015341
h-index3925
i10-index254128

 
..
کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
AWT IMAGE
..
معاونت تحقیقات و فن آوری
AWT IMAGE
..
SCImago Journal & Country Rank
:: دوره 29، شماره 4 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1403 ) ::
جلد 29 شماره 4 صفحات 81-68 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر روش تدریس آموزش همتایان در دانشجویان پزشکی مقطع کارآموزی جراحی بر رضایتمندی، نمره پایان بخش و قابلیت اجرایی آموزش در دانشگاه علوم پزشکی کردستان
کیوان صابونی1 ، مجید شفیعیان2 ، فرزانه زارعی3 ، بهزاد خلفی4
1- استادیار جراحی ، گروه جراحی، دانشکدۀ پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
2- استادیار آموزش پزشکی، معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
3- کارشناس ارشد پرستاری کودکان، مربی، دانشکدۀ پیراپزشکی، گروه فوریتهای پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان سنندج، ایران
4- دانشجوی M‌PH سیاست گذاری سلامت، مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (1438 مشاهده)
زمینه و هدف: شیوه های نوین آموزش در کنار چالش هایی که دارد  با درگیر کردن دانشجویان در فرآیند های آموزشی میتواند کیفیت آموزش را به میزان زیادی ارتقا دهد . آموزش همتا بعنوان یکی از روش های آموزشی نوین نشان داده است که میتواند در آموزش دانشگاهی تاثیر داشته باشد و میتواند در مقایسه شیوه کلاسیک آموزش به روش سخنرانی اثر بخش تر عمل کند. از این رو این مطالعه در راستای مقایسه میزان تاثیر و قابلیت اجرای آموزش همتا در بحث های بخش جراحی طراحی و اجرا شده است .
مواد و روش ها: در این مطالعه مداخله ای 120 نفر دانشجو دوره اکسترنی جراحی به روش سرشماری انتخاب شدند و به صورت تصادفی  در دو گروه در طی دو ماه آموزش بخش جراحی مورد ارزیابی قرار گرفتند. هر دو گروه آموزش روتین را دریافت کردند و درگروه مداخله برخی از مباحث در قالب تدوین و ارائه کنفرانس های کلاسی توسط گروه های دانشجویان تدریس شد. جهت ارزشیابی دانش بالینی از نمره پایان بخش و جهت میزان رضایت ، امکان پدیری و اعتبار آموزش های داده شده از یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته روانسنجی شده بعد از اتمام کارورزی استفاده شد. جهت اعتبارسنجی ابزار از روش اعتبار محتوا و برای پایایی از نظر خبرگان و روانسنجی توسط اساتید گروه استفاده شد. داده ها با استفاده از تست های اماری توسط نرم افزار SPSS نسخه 21 انالیز شد .
یافته‌ها: بین دو گروه شاهد و مداخله در رضایتمندی ، اعتبار و قابلیت اجرا ، تفاوت معنا داری یافت شد که میزان رضایتمندی و همچنین میزان یادگیری در گروه مداخله به طور قابل توجهی در مقایسه با گروه مشاهده که به روش سخنرانی تحت آموزش قرار گرفتند ؛ بالاتر بود(0/05>P). همچنین گروه در گروه مداخله به اهداف آموزشی خود از جمله رضایتمندی و یادگیری و همچنین خوکارآمدی دست یافته است. از یافته های دیگر این مطالعه تفاوت نمره پایان بخش است که این مقدار به صورت معنا دار در گروه آموزش همتا بالاتر از گروه آموزش کلاسیک بود(13.44در مقابل15.21 (0/001>P)) .
نتیجه‌گیری:  بر أساس نتایج بدست آمده در این مطالعه آموزش به روش همتا در آموزش مباحث بخش جراحی میتواند از نظر جلب رضایت، سهولت اجرا و همچنین بهبود نمره دانشجویان نقش موثر تری از آموزش های کلاسیک داشته باشد . منتها در این امر باید محدودیت ها و خصائص ویژه یادگیرندگان مد نظر باشد.
واژه‌های کلیدی: کارآموز پزشکی، گروه همتایان، آموزش پزشکی، جراحی
متن کامل [PDF 568 kb]   (188 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1401/6/27 | پذیرش: 1402/4/27 | انتشار: 1403/8/8
فهرست منابع
1. Sahebzamani M, Salahshooran Fard A, Akbarzadeh A, Mohammadian R. Comparison the viewpoint of nursing students and their trainers regarding preventing and facilitating factors of effective clinical teaching in Islamic Azad University, Marageh Branch. MEDICAL SCIENCES 2011; 21 (1) :38-43
2. Salmani, N., Amirian, H. Comparison between nursing students and trainers viewpoints about clinical education environment in Islamic Azad university of Yazd in the year 2006. Strides in Development of Medical Education, 2006; 3(1): 11-18..
3. Abedini S, Aghamolaei T, Jomehzadeh A, Kamjoo A. Clinical education problems: the viewpoints of nursing and midwifery students in Hormozgan University of Medical Sciences. 2. 2009;12:249-53.
4. Rahmani A, Mohajjel Aghdam A, Fathi Azar E, Abdullahzadeh F. Comparing the Effects of Concept Mapping and Integration Method on Nursing Students' Learning in Nursing Process Course in Tabriz University of Medical Sciences. IJME. 2007;7(1):41-9.
5. Rashid MS, Sobowale O, Gore D. A near-peer teaching program designed, developed and delivered exclusively by recent medical graduates for final year medical students sitting the final objective structured clinical examination (OSCE). BMC Med Educ. 2011;11:11. [DOI:10.1186/1472-6920-11-11] [PMID] []
6. Evans DJ, Cuffe T. Near-peer teaching in anatomy: an approach for deeper learning. Anat Sci Educ. 2009;2(5):227-33. [DOI:10.1002/ase.110] [PMID]
7. Henning J, Weidner T, Snyder M. Peer Assisted Learning in Clinical Education: Literature. Athletic Training Education Journal. 2008;3. [DOI:10.4085/1947-380X-3.3.84]
8. Ravanipour M, kamali F, Bahreini M, Vahedparast H. Facilitators and Barriers in Application of Peer Learning in Clinical Education according to Nursing Students. Iranian Journal of Medical Education. 2012;11(6):569-79.
9. Yu TC, Wilson NC, Singh PP, Lemanu DP, Hawken SJ, Hill AG. Medical students-as-teachers: a systematic review of peer-assisted teaching during medical school. Adv Med Educ Pract. 2011;2:157-72. [DOI:10.2147/AMEP.S14383] [PMID] []
10. Stone R, Cooper S, Cant R. The value of peer learning in undergraduate nursing education: a systematic review. ISRN Nurs. 2013 Apr 3;2013:930901. [DOI:10.1155/2013/930901] [PMID] []
11. Hardin EE, Gibbons MM, Cook KD, Sexton K, Bagwell L. Development and Validation of a Short Form of the College-Going Self-Efficacy Scale. J Career Assess. 2021;29(2):303-18. [DOI:10.1177/1069072720968241] [PMID]
12. Peets AD, Coderre S, Wright B, Jenkins D, Burak K, Leskosky S, McLaughlin K. Involvement in teaching improves learning in medical students: a randomized cross-over study. BMC Med Educ. 2009 Aug 25;9:55.. [DOI:10.1186/1472-6920-9-55] [PMID] []
13. Salimi H R, Pourebrahimi M, Hoseinabadi-Farahani M J. Clinical Self-Efficacy, Dimensions and Related Factors among Nursing Students. IJPN 2017; 5 (2) :1-7. [DOI:10.21859/ijpn-05021]
14. Hasanpour M, R M, Dabbaghi F, M Y, Salsali M, Oskouie F. The Need for Change in Medical Sciences Education: A Step Towards Developing Critical Thinking. Iran Journal of Nursing. 2006;18:39-49.
15. Hudson JN, Tonkin AL. Clinical skills education: outcomes of relationships between junior medical students, senior peers and simulated patients. Med Educ. 2008;42(9):901-8. [DOI:10.1111/j.1365-2923.2008.03107.x] [PMID]
16. Charandabi SM, Vahidi R, Marions L, Wahlström R. Effect of a peer-educational intervention on provider knowledge and reported performance in family planning services: a cluster randomized trial. BMC Med Educ. 2010 Feb 2;10:11. doi: 10.1186/1472-6920-10-11 [DOI:10.1186/1472-6920-10-11] [PMID] []
17. Buckley S, Zamora J. Effects of participation in a cross year peer tutoring programme in clinical examination skills on volunteer tutors' skills and attitudes towards teachers and teaching. BMC Medical Education. 2007;7(1):20. [DOI:10.1186/1472-6920-7-20] [PMID] []
18. Field M, Burke JM, McAllister D, Lloyd DM. Peer-assisted learning: a novel approach to clinical skills learning for medical students. Med Educ. 2007;41(4):411-8. [DOI:10.1111/j.1365-2929.2007.02713.x] [PMID]
19. Ten Cate O, Durning S. Peer teaching in medical education: twelve reasons to move from theory to practice. Med Teach. 2007;29(6):591-9. [DOI:10.1080/01421590701606799] [PMID]
20. Adib-Hajbaghery M. Effect of Three Educational Methods on Anxiety Learning Satisfaction and Educational Progression in Nursing Students. Strides in Development of Medical Education. 2008;5(1):35-42.
21. Martin M, Edwards L. Peer Learning on Fieldwork Placements. British Journal of Occupational Therapy. 1998;61(6):249-52. [DOI:10.1177/030802269806100603]
22. Sheikhi M, Fallahi-Khoshknab M, Rahgozar M. The Effect of integration of Mentorshiping and Peer Education methods on the academic Performance and academic Satisfaction in Nursing PhD Students. J-Nurs-Edu. 2019;7(5):52-8.
23. Safari M, Yazdanpah B, Mahmoudi F, Yaghobean N. Comparing students' rate of learning through lecturing and peer group teaching and study their viewpoints. gums-rme. 2018;10(3):24-34. [DOI:10.29252/rme.10.3.24]
24. Secomb J. A systematic review of peer teaching and learning in clinical education. J Clin Nurs. 2008;17(6):703-16. [DOI:10.1111/j.1365-2702.2007.01954.x] [PMID]
25. Southgate E, Aggleton P. Peer education: From enduring problematics to pedagogical potential. Health Education Journal. 2016;76. [DOI:10.1177/0017896916641459]
26. Walker SA, Avis M. Common reasons why peer education fails. Journal of Adolescence. 1999;22(4):573-7. [DOI:10.1006/jado.1999.0250] [PMID]
27. Webb J, Brightwell A, Sarkar P, Rabbie R, Chakravorty I. Peer mentoring for core medical trainees: uptake and impact. Postgrad Med J. 2015;91(1074):188-92. [DOI:10.1136/postgradmedj-2014-132673] [PMID]
28. Pethrick H, Nowell L, Paolucci EO, Lorenzetti L, Jacobsen M, Clancy T, et al. Peer mentoring in medical residency education: A systematic review. Can Med Educ J. 2020;11(6):e128-e37. [DOI:10.36834/cmej.68751] [PMID] []
29. Furmedge DS, Iwata K, Gill D. Peer-assisted learning--beyond teaching: How can medical students contribute to the undergraduate curriculum? Med Teach. 2014;36(9):812-7. [DOI:10.3109/0142159X.2014.917158] [PMID]
30. Tai J, Molloy E, Haines T, Canny B. Same-level peer-assisted learning in medical clinical placements: a narrative systematic review. Med Educ. 2016;50(4):469-84. [DOI:10.1111/medu.12898] [PMID]
31. Awasthi S, Yadav KK. Assessment of the acceptance and effectiveness of peer-assisted learning in pediatrics. Int J Appl Basic Med Res. 2015;5(Suppl 1):S3-6. [DOI:10.4103/2229-516X.162253] [PMID] []
32. Seifert LB, Schaack D, Jennewein L, Steffen B, Schulze J, Gerlach F, et al. Peer-assisted learning in a student-run free clinic project increases clinical competence. Med Teach. 2016;38(5):515-22. [DOI:10.3109/0142159X.2015.1105940] [PMID]
33. Bugaj TJ, Blohm M, Schmid C, Koehl N, Huber J, Huhn D, et al. Peer-assisted learning (PAL): skills lab tutors' experiences and motivation. BMC Medical Education. 2019;19(1):353. [DOI:10.1186/s12909-019-1760-2] [PMID] []
34. Bennett SR, Morris SR, Mirza S. Medical Students Teaching Medical Students Surgical Skills: The Benefits of Peer-Assisted Learning. J Surg Educ. 2018;75(6):1471-4. [DOI:10.1016/j.jsurg.2018.03.011] [PMID]
35. Guraya SY, Abdalla ME. Determining the effectiveness of peer-assisted learning in medical education: A systematic review and meta-analysis. J Taibah Univ Med Sci. 2020;15(3):177-84. [DOI:10.1016/j.jtumed.2020.05.002] [PMID] []
36. Adib-Hajbaghery M, Motaharian ES. Teaching through Near-Peer Method in Medical Education: A Systematic Review. IJME. 2016;16(0):366-78.
37. Burgess A, McGregor D, Mellis C. Medical students as peer tutors: a systematic review. BMC Med Educ. 2014 Jun 9;14:115. doi: 10.1186/1472-6920-14-115. PMID: 24912500; PMCID: PMC4237985. [DOI:10.1186/1472-6920-14-115] [PMID] []
38. Topping KJ. The effectiveness of peer tutoring in further and higher education: A typology and review of the literature. Higher Education. 1996;32(3):321-45. [DOI:10.1007/BF00138870]
39. Kayzouri A, Yaghoutimoghaddam H, Sadeghi H, Hoseinzadeh Hesari M, Haghnazar M. The Evaluation effect of peer and non-peer education methods on clinical learning of anesthesia students in Sabzevar University of Medical Sciences 2016-2017. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences. 2019;26(4):487-93.
40. Biltucci MT. Peer Learning in Higher and Medical Education: A Literature Review. MedEdPublish. 2015. 6(7).DOI:10.15694/MEP.2015.006.0007 [DOI:10.15694/mep.2015.006.0007]
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sabooni K, Shafiayan M, Zarei F, Khalafi B. Investigating the effect of the teaching method of peer education in medical students of surgical internship on satisfaction, grade at the end of the section, and implementation ability of education in Kurdistan University of Medical Sciences.. SJKU 2024; 29 (4) :68-81
URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-7575-fa.html

صابونی کیوان، شفیعیان مجید، زارعی فرزانه، خلفی بهزاد. بررسی تاثیر روش تدریس آموزش همتایان در دانشجویان پزشکی مقطع کارآموزی جراحی بر رضایتمندی، نمره پایان بخش و قابلیت اجرایی آموزش در دانشگاه علوم پزشکی کردستان. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1403; 29 (4) :68-81

URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-7575-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 29، شماره 4 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4700