[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اول سایت مجله::
صفحه اول سایت دانشگاه::
اطلاعات مجله::
اعضای دفتر مجله::
نمایه‌های مجله::
آرشیو مقالات::
راهنمای نویسندگان::
راهنمای داوران::
ثبت نام و ارسال مقاله::
امکانات سایت مجله::
واحد علم سنجی دانشگاه::
مقالات مرتبط::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد مقالات مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان چیست؟
ضعیف
متوسط
خوب
عالی
   
..
شاخص های استنادی مجله

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations93455729
h-index3827
i10-index246147

 
..
کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
AWT IMAGE
..
معاونت تحقیقات و فن آوری
AWT IMAGE
..
SCImago Journal & Country Rank
:: مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان - شماره 4 سال 1403- در حال چاپ ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر روش تدریس آموزش همتایان در دانشجویان پزشکی مقطع کارآموزی جراحی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
کیوان صابونی1 ، مجید شفیعیان1 ، فرزانه زارعی1 ، بهزاد خلفی 2
1- دانشگاه علوم پزشکی کردستان
2- دانشگاه علوم پزشکی تهران ، khalafi.behzad70@gmail.com
چکیده:   (547 مشاهده)
زمینه و هدف: شیوه های نوین آموزش در کنار چالش هایی که دارد ، با درگیر کردن دانشجویان در فرآیند های آموزشی میتواند کیفیت آموزش را به میزان زیادی ارتقا دهد . آموزش همتا بعنوان یکی از روش های آموزشی نوین نشان داده است که میتواند در آموزش دانشگاهی تاثیر داشته باشد و میتواند در مقایسه شیوه کلاسیک آموزش به روش سخنرانی اثر بخش تر عمل کند. از این رو این مطالعه در راستای مقایسه میزان تاثیر و قابلیت اجرای آموزش همتا در بحث های بخش جراحی طراحی و اجرا شده است . مواد و روش ها: در این مطالعه مداخله ای 120 نفر دانشجو دوره اکسترنی جراحی به روش سرشماری انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه در طی دو ماه آموزش بخش جراحی مورد ارزیابی قرار گرفتند. هر دو گروه آموزش روتین را دریافت کردند و درگروه مداخله برخی از مباحث در قالب تدوین و ارائه کنفرانس های کلاسی توسط گروه های دانشجویان تدریس شد. جهت ارزشیابی دانش بالینی از نمره پایان بخش و جهت میزان رضایت ، امکان پدیری و اعتبار آموزش های داده شده از یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته روانسنجی شده بعد از اتمام کارورزی استفاده شد. جهت اعتبارسنجی ابزار از روش اعتبار محتوا و برای پایایی از نظر خبرگان و روانسنجی توسط اساتید گروه استفاده شد. داده ها با استفاده از تست های اماری توسط نرم افزار SPSS نسخه 21 انالیز شد . یافته‌ها: بین دو گروه شاهد و مداخله در رضایتمندی ، اعتبار و قابلیت اجرا ، تفاوت معنا داری یافت شد که میزان رضایتمندی و همچنین میزان یادگیری در گروه مداخله به طور قابل توجهی در مقایسه با گروه مشاهده که به روش سخنرانی تحت آموزش قرار گرفتند ؛ بالاتر بود(p<0.05). همچنین گروه در گروه مداخله به اهداف آموزشی خود از جمله رضایتمندی و یادگیری و همچنین خوکارآمدی دست یافته است. از یافته های دیگر این مطالعه تفاوت نمره پایان بخش است که این مقدار به صورت معنا دار در گروه آموزش همتا بالاتر از گروه آموزش کلاسیک بود(13.44در مقابل15.21 (p<0.001)) . نتیجه‌گیری: بر أساس نتایج بدست آمده در این مطالعه آموزش به روش همتا در آموزش مباحث بخش جراحی میتواند از نظر جلب رضایت، سهولت اجرا و همچنین بهبود نمره دانشجویان نقش موثر تری از آموزش های کلاسیک داشته باشد . منتها در این امر باید محدودیت ها و خصائص ویژه یادگیرندگان مد نظر باشد.
واژه‌های کلیدی: کارآموز پزشکی، گروه همتایان، آموزش پزشکی، جراحی
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1401/6/27 | پذیرش: 1402/4/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4657