1- استادیار جراحی ، گروه جراحی، دانشکدۀ پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران 2- استادیار آموزش پزشکی، معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران 3- کارشناس ارشد پرستاری کودکان، مربی، دانشکدۀ پیراپزشکی، گروه فوریتهای پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان سنندج، ایران 4- دانشجوی MPH سیاست گذاری سلامت، مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران ، khalafi.behzad70@gmail.com
چکیده: (1318 مشاهده)
زمینه و هدف:شیوه های نوین آموزش در کنار چالش هایی که دارد با درگیر کردن دانشجویان در فرآیند های آموزشی میتواند کیفیت آموزش را به میزان زیادی ارتقا دهد . آموزش همتا بعنوان یکی از روش های آموزشی نوین نشان داده است که میتواند در آموزش دانشگاهی تاثیر داشته باشد و میتواند در مقایسه شیوه کلاسیک آموزش به روش سخنرانی اثر بخش تر عمل کند. از این رو این مطالعه در راستای مقایسه میزان تاثیر و قابلیت اجرای آموزش همتا در بحث های بخش جراحی طراحی و اجرا شده است . مواد و روش ها:در این مطالعه مداخله ای 120 نفر دانشجو دوره اکسترنی جراحی به روش سرشماری انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه در طی دو ماه آموزش بخش جراحی مورد ارزیابی قرار گرفتند. هر دو گروه آموزش روتین را دریافت کردند و درگروه مداخله برخی از مباحث در قالب تدوین و ارائه کنفرانس های کلاسی توسط گروه های دانشجویان تدریس شد. جهت ارزشیابی دانش بالینی از نمره پایان بخش و جهت میزان رضایت ، امکان پدیری و اعتبار آموزش های داده شده از یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته روانسنجی شده بعد از اتمام کارورزی استفاده شد. جهت اعتبارسنجی ابزار از روش اعتبار محتوا و برای پایایی از نظر خبرگان و روانسنجی توسط اساتید گروه استفاده شد. داده ها با استفاده از تست های اماری توسط نرم افزار SPSS نسخه 21 انالیز شد . یافتهها:بین دو گروه شاهد و مداخله در رضایتمندی ، اعتبار و قابلیت اجرا ، تفاوت معنا داری یافت شد که میزان رضایتمندی و همچنین میزان یادگیریدر گروه مداخله به طور قابل توجهی در مقایسه با گروه مشاهده که به روش سخنرانی تحت آموزش قرار گرفتند ؛ بالاتر بود(0/05>P). همچنین گروه در گروه مداخله به اهداف آموزشی خود از جمله رضایتمندی و یادگیری و همچنین خوکارآمدی دست یافته است. از یافته های دیگر این مطالعه تفاوت نمره پایان بخش است که این مقدار به صورت معنا دار در گروه آموزش همتا بالاتر از گروه آموزش کلاسیک بود(13.44در مقابل15.21 (0/001>P)) . نتیجهگیری:بر أساس نتایج بدست آمده در این مطالعه آموزش به روش همتا در آموزش مباحث بخش جراحی میتواند از نظر جلب رضایت، سهولت اجرا و همچنین بهبود نمره دانشجویان نقش موثر تری از آموزش های کلاسیک داشته باشد . منتها در این امر باید محدودیت ها و خصائص ویژه یادگیرندگان مد نظر باشد.
Sabooni K, Shafiayan M, Zarei F, Khalafi B. Investigating the effect of the teaching method of peer education in medical students of surgical internship on satisfaction, grade at the end of the section, and implementation ability of education in Kurdistan University of Medical Sciences.. SJKU 2024; 29 (4) :68-81 URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-7575-fa.html
صابونی کیوان، شفیعیان مجید، زارعی فرزانه، خلفی بهزاد. بررسی تاثیر روش تدریس آموزش همتایان در دانشجویان پزشکی مقطع کارآموزی جراحی بر رضایتمندی، نمره پایان بخش و قابلیت اجرایی آموزش در دانشگاه علوم پزشکی کردستان. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1403; 29 (4) :68-81