[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اول سایت مجله::
صفحه اول سایت دانشگاه::
اطلاعات مجله::
اعضای دفتر مجله::
نمایه‌های مجله::
آرشیو مقالات::
راهنمای نویسندگان::
راهنمای داوران::
ثبت نام و ارسال مقاله::
امکانات سایت مجله::
واحد علم سنجی دانشگاه::
مقالات مرتبط::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد مقالات مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان چیست؟
ضعیف
متوسط
خوب
عالی
   
..
شاخص های استنادی مجله

Citation Indices from GS

AllSince 2020
Citations99015341
h-index3925
i10-index254128

 
..
کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
AWT IMAGE
..
معاونت تحقیقات و فن آوری
AWT IMAGE
..
SCImago Journal & Country Rank
:: دوره 29، شماره 3 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1403 ) ::
جلد 29 شماره 3 صفحات 100-90 برگشت به فهرست نسخه ها
وضعیت آموزش مجازی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در دوران همه‌گیری Covid-19
کیمیا خورمی پور1 ، جلیل آدابی2 ، ثنا احمدی1 ، ماریا کلهر3 ، علی ابرازه4 ، آزاد شکری5
1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
2- کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
3- مرکز تحقیقات مراقبت بالینی، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
4- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
5- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران ، azad_shokri@yahoo.com
چکیده:   (856 مشاهده)
زمینه و هدف: در زمان پاندمی کرونا اقدامات زیادی برای محدود کردن ارتباطات و قطع زنجیره انتقال ویروس صورت گرفت. یکی از این اقدامات برگزاری کلاس­های دانشگاهی به‌صورت مجازی بود. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت آموزش مجازی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در دوران پاندمی کرونا انجام گرفت.
مواد و روش­ها: این مطالعه به‌صورت مقطعی در سال 1401-1400 در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان که تجربه کلاس­های حضوری و مجازی را داشتند، انجام گرفت. پرسشنامه مورد استفاده شامل 4 بخش مشخصات دموگرافیک و میزان مهارت‌های فرد در زمینه IT، مزایا و معایب آموزش مجازی، مقایسه آموزش حضوری با یادگیری مجازی و میزان پذیرش کلاس­های مجازی بود. از آزمون کای اسکور و ویلکاکسون در سطح معنی‌داری 0/05<P استفاده گردید.
یافته­ها: در مجموع 406 دانشجو در مطالعه شرکت کردند. دسترسی آسان به مطالب آنلاین (56/8%) و کاهش تعامل با استاد (7/40%) به ترتیب مهم‌ترین مزایا و معایب آموزش مجازی بودند. از دیدگاه دانشجویان، آموزش حضوری (سنتی) از نظر افزایش دانش و مهارت بالینی و شایستگی مؤثرتر از آموزش مجازی بود (0/05>P). میزان مقبولیت (69% در مقابل 37%) و فعالیت­های دانشجو (60% در مقابل 33%) در آموزش سنتی به نسبت مجازی به طور معنی‌داری بیشتر بود (0/05>P). همچنین بین دانشکده­ها تفاوت معنی‌داری در دیدگاه دانشجویان در خصوص اثر بخشی و مقبولیت آموزش سنتی به نسبت آموزش مجازی وجود داشت (0/05>P).
نتیجه­گیری: با توجه به وجود تفاوت معنی‌دار در اثربخشی و مقبولیت آموزش­های سنتی نسبت به آموزش مجازی و میزان اهمیت اجرای برنامه­های آموزش مجازی در سال­های اخیر پس از همه‌گیری کرونا و همچنین احتمال افزایش گرایش دانشگاه­ها به ترکیب آموزش مجازی با سنتی در سال­های آینده، تلاش در جهت ارتقای زیرساخت­های آموزش مجازی و ارائه راهکارهایی جهت رفع مشکلات و بهبود برنامه­ های مجازی حائز اهمیت هست.
واژه‌های کلیدی: COVID-19، آموزش مجازی، دانش، یادگیری آنلاین، بیماری همه‌گیر، مهارت ها
متن کامل [PDF 578 kb]   (143 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/6/14 | پذیرش: 1401/11/24 | انتشار: 1403/6/28
فهرست منابع
1. 1.Ghaderi E, Mahmoodi H, Sharifi Saqqezi P, Ghanei Gheshlagh R, Moradi G, Shokri A, et al. Knowledge, attitudes, practices and fear of COVID‐19 among Iranians: A quick online survey. Health Soc Care Community. 2022;30(3):1154-62. [DOI:10.1111/hsc.13382] [PMID] []
2. Shokri A, Mahmoodi H, Piroozi B, Moradi Y, Moradpour F, Moradi G, Ebrazeh A, Daftarifard P. An assessment of the relationship between national rates of Covid‐19 incidence and mortality as reported to an international comparison database: An ecological study. Health Sci Rep. 2023;6(5):e1306. [DOI:10.1002/hsr2.1306] [PMID] []
3. Ayittey FK, Ayittey MK, Chiwero NB, Kamasah JS, Dzuvor C. Economic impacts of Wuhan 2019‐nCoV on China and the world. J Med Virol. 2020;92(5):473. [DOI:10.1002/jmv.25706] [PMID] []
4. Moradi G, Bolbanabad AM, Ahmadi S, Aghaei A, Bahrami F, Veysi A, et al. Persistence assessment of SARS-CoV-2-specific IgG antibody in recovered COVID-19 individuals and its association with clinical symptoms and disease severity: A prospective longitudinal cohort study. Int Immunopharmacol. 2021;98:107893. [DOI:10.1016/j.intimp.2021.107893] [PMID] []
5. Orleans M. Cases on critical and qualitative perspectives in online higher education: IGI Global; 2014. [DOI:10.4018/978-1-4666-5051-0]
6. Bączek M, Zagańczyk-Bączek M, Szpringer M, Jaroszyński A, Wożakowska-Kapłon B. Students' perception of online learning during the COVID-19 pandemic: a survey study of Polish medical students. Medicine. 2021;100(7). [DOI:10.1097/MD.0000000000024821] [PMID] []
7. Toleikyte L, Salway S. Local action on health inequalities: understanding and reducing ethnic inequalities in health. Public Health England. 2018.
8. Bania J, Banerjee I. Impact of Covid-19 Pandemic on Higher Education: A Critical Review. Higher Education after the COVID-19 crisis. 2020:1-2.
9. Aucejo EM, French J, Araya MPU, Zafar B. The impact of COVID-19 on student experiences and expectations: Evidence from a survey. J Public Econ. 2020;191:104271. [DOI:10.1016/j.jpubeco.2020.104271] [PMID] []
10. Harefa S, Sihombing GLA. Students' perception of online learning amidst the Covid-19 pandemic: A study of junior, senior high school and college students in a remote area. F1000Res. 2021;10(867):867. [DOI:10.12688/f1000research.52152.1] [PMID] []
11. Rana S, Garbuja CK, Rai G. Nursing Students' Perception of Online Learning Amidst COVID-19 Pandemic. JLMC. 2021;9(1):6 pages. [DOI:10.22502/jlmc.v9i1.408]
12. Gismalla MD-A, Mohamed MS, Ibrahim OSO, Elhassan MMA, Mohamed MN. Medical students' perception towards E-learning during COVID 19 pandemic in a high burden developing country. BMC Med Educ. 2021;21(1):1-7. [DOI:10.1186/s12909-021-02811-8] [PMID] []
13. Moosav S, Gholamnejad H, Hassan Shiri F, Ghofrani Kelishami F, Raoufi S. Challenges of Virtual education During the Pandemic of COVID-19: A Qualitative Research. IJN. 2022;35(135):94-105. [DOI:10.32598/ijn.35.135.3030]
14. Ghanbary S, Rezghi Shirsavar H, Ziaee MS, Mosleh M. Evaluating the effectiveness of virtual education on health care management students. JHMR. 2019;10(2):49-60.
15. Fathi Vajargah K, Hasan Pardakhtchi M, Rabeeyi M. Effectiveness evaluation of virtual learning courses in high education system of Iran (Case of Ferdowsi University). Information and communication technology in educational sciences. 2011;1(4):5-21.
16. Rasouli B, Aliabadi K, Azadi Parand F. Study of the Conformity of Amir Kabir University's E-learning Presentation Style to Instructional Events of Gagne& Briggs Instructional Design Model. educational psychology. 2016;12(41):143-62.
17. Langenau E, Kachur E, Horber D. Web-based objective structured clinical examination with remote standardized patients and Skype: resident experience. Patient Educ Couns. 2014;96(1):55-62. [DOI:10.1016/j.pec.2014.04.016] [PMID]
18. Cook DA, Steinert Y. Online learning for faculty development: A review of the literature. Med Teach. 2013;35(11):930-7. [DOI:10.3109/0142159X.2013.827328] [PMID]
19. Kaliisa R, Picard M. A systematic review on mobile learning in higher education: The African perspective. 2017;16:1-18.
20. Bediang G, Stoll B, Geissbuhler A, Klohn AM, Stuckelberger A, Nko'o S, et al. Computer literacy and E-learning perception in Cameroon: the case of Yaounde Faculty of Medicine and Biomedical Sciences. BMC Med Educ. 2013;13:1-8. [DOI:10.1186/1472-6920-13-57] [PMID] []
21. Agrawal S, Maurya AK, Shrivastava K, Kumar S, Pant MC, Mishra SK. Training the trainees in radiation oncology with telemedicine as a tool in a developing country: a two-year audit. Int J Telemed Appl. 2011;2011:1-5. [DOI:10.1155/2011/230670] [PMID] []
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.MUK.REC.1400.266



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoramipoor K, Adabi J, ahmadi S, Kalhor M, Ebrazeh A, Shokri A. Virtual Education Status From the Perspectives of Students of Kurdistan University of Medical Sciences during the Covid-19 Pandemic. SJKU 2024; 29 (3) :90-100
URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-7536-fa.html

خورمی پور کیمیا، آدابی جلیل، احمدی ثنا، کلهر ماریا، ابرازه علی، شکری آزاد. وضعیت آموزش مجازی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در دوران همه‌گیری Covid-19. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1403; 29 (3) :90-100

URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-7536-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 29، شماره 3 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4700