[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اول سایت مجله::
صفحه اول سایت دانشگاه::
اطلاعات مجله::
اعضای دفتر مجله::
نمایه‌های مجله::
آرشیو مقالات::
راهنمای نویسندگان::
راهنمای داوران::
ثبت نام و ارسال مقاله::
امکانات سایت مجله::
واحد علم سنجی دانشگاه::
مقالات مرتبط::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد مقالات مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان چیست؟
ضعیف
متوسط
خوب
عالی
   
..
شاخص های استنادی مجله

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations94925845
h-index3827
i10-index249153

 
..
کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
AWT IMAGE
..
معاونت تحقیقات و فن آوری
AWT IMAGE
..
SCImago Journal & Country Rank
:: دوره 28، شماره 6 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1402 ) ::
جلد 28 شماره 6 صفحات 122-100 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی برنامه فعالیت‌های تصویری و روایت‌های اجتماعی بر تعامل اجتماعی کودکان با طیف اتیسم
محمدرضا اخگری1 ، معصومه پورمحمدرضا-تجریشی 2، راضیه بیدهندی یارندی3
1- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران ، mpmrtajrishi@gmail.com
3- گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده سلامت اجتماعی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
چکیده:   (1209 مشاهده)
زمینه و هدف: نقص در تعامل اجتماعی، یکی از ویژگی های بارز در اختلال طیف اتیسم است. هدف، مقایسه اثربخشی برنامه فعالیت ­های تصویری و روایت­ های اجتماعی در تعامل اجتماعی کودکان دچار طیف اتیسم بود.
مواد و روش ­ها: در یک مطالعه شبه آزمایشی و تک آزمودنی با طرح ABAB، از جامعه کودکان 7 تا 12 ساله دارای اختلال طیف اتیسم مراکز بهزیستی شهر مشهد، هشت پسر به شیوه در دسترس انتخاب شدند. کودکان به طور تصادفی در دو گروه متشکل از برنامه فعالیت­ های تصویری و روایت های اجتماعی، قرار گرفتند. به منظور تعیین محتوای مداخله هر گروه، رفتارهای آماج از طریق مصاحبه با خانواده، مربی و مشاهده رفتار کودک، شناسایی شد. هر گروه­ در 20 جلسه مداخله (پنج بار در هفته؛ هر جلسه 30 دقیقه) شرکت کردند. اطلاعات با استفاده از مشاهده منظم و پرسشنامه نیمرخ تعامل اجتماعی اتیسم جمع ­آوری و داده ­ها با استفاده از نمودار خط پایه، اندازه اثر و درصد بهبودی تحلیل شد.
یافته‌ها: یافته­ ها نشان داد که به ­ترتیب15/34%  و 45//10% درصد از تعامل اجتماعی کودکان دچار طیف اتیسم ناشی از دریافت به ­ترتیب، برنامه فعالیت‌های تصویری و روایت های اجتماعی بود. افزون بر آن، برنامه فعالیت­ های تصویری و روایت­ های اجتماعی به­ ترتیب موجب بهبود 16/09% و 9/24% در تقابل اجتماعی، 11/27% و 7/93% در مشارکت اجتماعی، 38/70%  و 16/34% در رفتارهای زیان بخش اجتماعی شده است. مشاهده منظم نشان داد که برنامه فعالیت ­های تصویری به­ ترتیب، موجب افزایش تقابل اجتماعی و مشارکت اجتماعی در چهار کودک و کاهش رفتارهای زیان بخش اجتماعی در یک کودک می­شود. اگرچه، روایت­ های اجتماعی منجر به بهبود تقابل اجتماعی در چهار کودک، مشارکت اجتماعی در دو کودک و رفتارهای زیان بخش اجتماعی در سه کودک می­شود.
نتیجه‌گیری: از آنجایی که هر دو مداخله (عالیت­های تصویری و روایت های اجتماعی) بر بهبود تعامل اجتماعی، اثربخش بوده است، به نظر می­رسد فراهم کردن مداخله­ های مشابه برای کودکان دچار طیف اتیسم، موجب بهبود تعامل از آنجایی که هر دو مداخله (برنامه فعالیت ­های تصویری و روایت­ های اجتماعی) بر بهبود تعامل اجتماعی، اثربخش بود، به نظر می­رسد فراهم کردن مداخله ­های مشابه برای کودکان دچار طیف اتیسم، تعامل اجتماعی را بهبود می­بخشد و از نقایص رفتاری پیشگیری می­کند.




واژه‌های کلیدی: برنامه فعالیت های‌ تصویری، روایت های اجتماعی، تعامل اجتماعی، طیف اتیسم
متن کامل [PDF 1814 kb]   (265 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی بالینی
دریافت: 1401/1/7 | پذیرش: 1401/5/2 | انتشار: 1402/11/17
فهرست منابع
1. Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5™, 5th ed. Arlington, VA, US: American Psychiatric Publishing, Inc.; 2013. xliv, 947-xliv, p. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24082241
2. Baio J, Wiggins L, Christensen DL, Maenner MJ, Daniels J, Warren Z, et al. Prevalence of Autism Spectrum Disorder Among Children Aged 8 Years - Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 11 Sites, United States, 2014. MMWR Surveill Summ. 2018;67(6):1-23. Available from:
3. Mohammadi MR, Ahmadi N, Khaleghi A, Zarafshan H, Mostafavi S-A, Kamali K, et al. Prevalence of Autism and its Comorbidities and the Relationship with Maternal Psychopathology: A National Population-Based Study. Arch Iran Med. 2019;22(10):546-553. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31679355/#:~:text=expand-,PMID%3A%2031679355,-Free%20article
4. Kagohara DM, van der Meer L, Achmadi D, Green VA, O'Reilly MF, Mulloy A, et al. Behavioral intervention promotes successful use of an iPod-based communication device by an adolescent with autism. Clin. Case Stud. 2010;9(5):328-338. Available from:
5. Karal MA, Wolfe PSJE, autism ti, disabilities d. Social Story Effectiveness on Social Interaction for Students with Autism: A Review of the Literature. Educ. Train Autism Dev Disabil. 2018;53:44-58. Available from: https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0 85049159508&origin=inward&txGid=0f02b92b419170f3fbda313ae6136e97
6. Papaefstathiou E, Zygopoulou M, Gkiolnta E, Sarri K, Syriopoulou-Delli CK. Early intervention programs for toddlers with Autism Spectrum Disorder: a systematic review. Res, Soci Dev. 2021;10(14):e103101421935. Available from:
7. Ozuna J, Mavridis A, Hott BLJEei. Interventions to Support Social Interaction in Children with Autism Spectrum Disorders: A Systematic Review of Single Case Studies. Except. Edu Int. 2015;25:107-25. Available from: https://ir.lib.uwo.ca/eei?utm_source=ir.lib.uwo.ca%2Feei%2Fvol25%2Fiss2%2F6&utm_ medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
8. Pye K, Jackson H, Iacono T, Shiell A. Early intervention for young children with autism spectrum disorder: protocol for a scoping review of economic evaluations. Syst Rev. 2021;10(1):295-310. Available from: https://systematicreviewsjournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13643-021-01847-7#citeas 9. Hayes GR, Hirano S, Marcu G, Monibi M, Nguyen DH, Yeganyan M. Interactive visual supports for children with autism. Pers Ubiqui Comput. 2010;14(7):663-680. Available from: https://escholarship.org/uc/item/6cw9q0rx#:~:text=https%3A//doi.org/10.1007/s00779%2D010%2D0294%2D8
9. Whitehouse A, Varcin K, Waddington H, Sulek R, Bent C, Ashburner J, et al. Interventions for children on the autism spectrum: a synthesis of research evidence. 2021. Available from:
10. Gray CA, Garand JD. Social Stories: Improving Responses of Students with Autism with Accurate Social Information. Focus Autism Other Dev Disabl. 1993;8(1):1-10. Available from:
11. Hanrahan R, Smith E, Johnson H, Constantin A, Brosnan M. A Pilot Randomised Control Trial of Digitally-Mediated Social Stories for Children on the Autism Spectrum. J Autism Dev Disord. 2020;50(12):4243-4257. Available from:
12. Wahman CL, Pustejovsky JE, Ostrosky MM, Santos RM. Examining the Effects of Social Stories™ on Challenging Behavior and Prosocial Skills in Young Children: A Systematic Review and Meta-Analysis. Topics Early Child Spec Edu. 2019;41(4):267-279. Available from:
13. Gray C. The new social story book, revised and expanded 15th Anniversary Edition: Over 150 social stories that teach everyday social skills to children and adults with autism and their peers Kindle ed: Future Horizons; 2015. 480 p.
14. Feng H, Lo Y-y, Tsai S, Cartledge GJJoPBI. The effects of theory-of-mind and social skill training on the social competence of a sixth-grade student with autism. J Posit Behav Interv. 2008;10(4):228-242. Available from:
15. Doherty MJ, Perner J. Mental files: Developmental integration of dual naming and theory of mind. Dev Rev. 2020;56:e100909. Available from: https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.dr.2020.100909
16. Lawrence R, Paige D. What Our Ancestors Knew: Teaching and Learning Through Storytelling. New Dir Adult Contin Educ. 2016;2016:63-72. Available from:
17. Hong YA, Shen K, Lu HK, et al. A Social Media-Based Intervention for Chinese American Caregivers of Persons With Dementia: Protocol Development. JMIR Aging. 2022;5(3):e40171. Published 2022 Sep 29. Available from:
18. Licciardello CC, Harchik AE, Luiselli JKJE, Children To. Social skills intervention for children with autism during interactive play at a public elementary school. ERIC. 2008;31(1):27-37. Available from: http://www.wvupress.com/journals/details.php?id=7
19. Agosta E, Graetz JE, Mastropieri MA, Scruggs TE. Teacher-Researcher Partnerships to Improve Social Behavior Through Social Stories. Interv Sch Clin 2004;39(5):276-287. Available from: http://www.ingentaconnect.com/content/proedcw/in
20. Knight V, Sartini E, Spriggs AD. Evaluating visual activity schedules as evidence-based practice for individuals with autism spectrum disorders. J Autism Dev Disord. 2015;45(1):157-178. Available from: DOI: 10.1007/s10803-014-2201-z
21. Duttlinger C, Ayres KM, Bevill-Davis A, Douglas KH. The Effects of a Picture Activity Schedule for Students With Intellectual Disability to Complete a Sequence of Tasks Following Verbal Directions. Focus Autism Other Dev Disabl. 2012;28(1):32-43. Available from:
22. Burckley E, Tincani M, Guld Fisher A. An iPad™-based picture and video activity schedule increases community shopping skills of a young adult with autism spectrum disorder and intellectual disability. Dev Neurorehabil. 2015;18(2):131-136. Available from:
23. Aggarwal A, Prusty B. Effect of Social Stories on Social Skills of children with Autism Spectrum Disorder. Intern J Indian Psycho,. 2015;2(4).93-111. Available from: DOI: 10.25215/0204.050
24. Crozier S, Tincani MJ. Using a Modified Social Story to Decrease Disruptive Behavior of a Child With Autism. Focus Autism Other Dev Disabl. 2005;20(3):150-157. Available from: http://www.ingentaconnect.com/content/proedcw/focus
25. Daneshvar SD, Charlop MH, Berry Malmberg D. A treatment comparison study of a photo activity schedule and Social Stories for teaching social skills to children with Autism Spectrum Disorder: brief report. Dev Neurorehabil. 2019;22(3):209-214. Available from:
26. Bellini S, Hopf A. The development of the autism social skills profile: A preliminary anaylsis of psychometric properties. Focus Autism Other Dev Disabl. 2007;22(2):80-87. Available from:
27. Schneider N, Goldstein H. Using social stories and visual schedules to improve socially appropriate behaviors in children with autism. J Posit Behav Interv. 2010;12(3):149-160. Available from:
28. Ahmadi Sj, Safari T, Hemmatian M, Khalili Z. The psychometric properties of Gilliam Autism Rating Scale (GARS). Res Cog Behav Sci. 2011;1(1):87-104. Available from: https://journaldatabase.info/articles/psychometric_properties_gilliam_autism.html
29. Volkmar FR. Encyclopedia of Autism Spectrum Disorders. Springer New York; 2013. Available from:
31. Moghim-Islam P, Pourmohamadreza-Tajrishi M, Haghgou H. The Effect of Reciprocal Imitation Training on Social Skills of Children with Autism. Jrehab. 2014;14(6):59-67. Available from: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1409-en.html
32. Martens BK, Witt JC, Elliott SN, Darveaux DXJPpR, practice. Teacher judgments concerning the acceptability of school-based interventions. Prof Psychol: Res Pract. 1985;16(2):191-198. Available from: https://asu.pure.elsevier.com/en/publications/teacher-judgments-concerning-the-acceptability-of-school-based-in
33. Mueller MM, Edwards RP, Trahant D. Translating multiple assessment techniques into an intervention selection model for classrooms. J Appl Behav Anal. 2003;36(4):563-573. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14768673
34. Lane KL, Thompson A, Reske CL, Gable LM, Barton-Arwood S. Reducing skin picking via competing activities. J Appl Behav Anal. 2006;39(4):459-462. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17236345
35. McClannahan LE, Krantz PJ. Activity schedules for children with autism: Teaching independent behavior: Woodbine House 1999. Available from: https://psycnet.apa.org/record/1999-02250-000
36. Goldstein H, Lackey KC, Schneider NJB. A New Framework for Systematic Reviews: Application to Social Skills Interventions for Preschoolers With Autism. Except Child. 2014;80(3):262-286. Available from: http://dx.doi.org/10.1177/0014402914522423
37. Sani Bozkurt Sl, Vuran S. An Analysis of the Use of Social Stories in Teaching Social Skills to Children with Autism Spectrum Disorders. Edu Sci: Theory Pract. 2014;14. 1875-1892. Available from: https://eric.ed.gov/?id=EJ1050428
38. Kokina A, Kern L. Social Story interventions for students with autism spectrum disorders: a meta-analysis. J Autism Dev Disord. 2010;40(7):812-826. Available from:
39. Kassardjian A, Leaf JB, Ravid D, Leaf JA, Alcalay A, Dale S, et al. Comparing the teaching interaction procedure to social stories: a replication study. J Autism Dev Disord. 2014;44(9):2329-2340. Available from: Doi:10.1007/s10803-014-2103-0.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.USWR.REC.1399.080



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akhgari M R, Pourmohamadreza-Tajrishi M, Bidhendi Yarandi R. Comparison the Effects of Visual Activities Schedule and Social Narratives on Social Interaction in Children with Autism Spectrum Disorder. SJKU 2024; 28 (6) :100-122
URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-7282-fa.html

اخگری محمدرضا، پورمحمدرضا-تجریشی معصومه، بیدهندی یارندی راضیه. مقایسه اثربخشی برنامه فعالیت‌های تصویری و روایت‌های اجتماعی بر تعامل اجتماعی کودکان با طیف اتیسم. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1402; 28 (6) :100-122

URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-7282-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 28، شماره 6 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4660