1- دانشگاه علوم پزشکی اراک ، basalehi@yahoo.com 2- دانشگاه آزاد اسلامی اراک 3- دانشگاه علوم پزشکی اراک
چکیده: (18904 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: هدف از اجرای پژوهش حاضر مقایسه شیوع اختلال ADHD(نقص توجه، بیش فعالی - تکانشگری، ترکیبی) در دانشآموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی ناحیه یک شهرستان اراک بوده است.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که به صورت مقطعی بر روی 2000 دانشآموز مقطع ابتدایی انجام گردید. در این پژوهش از روش نمونهگیری طبقهای و جهت جمعآوری دادهها از آزمون هوشی ماتریسهای پیش رونده ریون (جهت بررسی هوش دانشآموزان)، پرسشنامه کانرز (دو فرم معلم و والدین) جهت بررسی اختلال ADHD، چک لیست شرح حال کودک (جهت جمعآوری اطلاعات دموگرافیکی دانشآموزان) و پرسشنامه تشخیصی K-SADS-E (جهت شناسایی هر چه دقیقتر اختلال ADHD) استفاده شده است. همچنین، دادههای جمعآوری شده با استفاده از روشهای تحلیل آماری مربع- کا (جهت تعیین رابطه بین متغیرهای کیفی) و رگرسیون لجستیک (جهت بدست آوردن . O.Rیا نسبت شانس هر یک از عوامل) و با کمک نرم افزار SPSS 15 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: از 2000 دانشآموزی که در این مطالعه شرکت داشتند، 168 نفر آنها به یکی از انواع اختلال ADHD مبتلا بودند و یافتههای حاصل از بررسیهای انجام شده بر روی آنها نشان دادند که شیوع اختلال نقص توجه، 3/2 درصد (6/1 درصد در پسران و 9/2 درصد در دختران) شیوع اختلال بیش فعالی- تکانشگری، 5/3 درصد (9/3 درصد در پسران و 9/2 درصد در دختران) و شیوع اختلال ترکیبی، 7/2 درصد (4 درصد در پسران و 3/1 درصد در دختران) بوده است؛ و بین شیوع اختلال ADHD و هر یک از متغیرهای: جنسیت (001/0>p)، پایه تحصیلی ( 027/0>p) و میزان درآمد ماهیانه خانواده مبتلایان به اختلال ADHD رابطه معناداری وجود داشته است (019/0>p). اما بین میزان تحصیلات پدر و مادر، شغل پدر و مادر، سکونت در مناطق آلوده با فلزات سنگین، و نوع سکونت دانشآموزان با اختلال ADHD رابطه معناداری وجود نداشته است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، به اداره آموزش و پرورش هر ناحیه توصیه میشود که با ارائه آموزشهای ضمن خدمت به معلمان و همچنین آموزش والدین در خصوص شناسائی به موقع کودکان مبتلا به اختلال ADHD و ارجاع آنها جهت درمان، از شدت علایم و ایجاد مشکلات تحصیلی بعدی جلوگیری نمود.
کلید واژهها: اختلال نقص توجه، اختلال بیش فعالی- تکانشگری، اختلال ترکیبی، دانشآموزان ابتدایی، مقیاس درجهبندی کانرز (والدین و معلمین)
وصول مقاله: 1/3/89 اصلاحیه نهایی: 14/1/90 پذیرش مقاله: 25/2/90
Salehi B, Moradi S, Ebrahimi S, Rafeei M. Comparison of ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) prevalence between female and male students of primary schools in Arak City in academic year of 2009-2010. SJKU 2011; 16 (2) :45-54 URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-535-fa.html
صالحی بهمن، مرادی شیرین، ابراهیمی سمیه، رفیعی محمد. مقایسه شیوع اختلال ADHD(نقص توجه، بیش فعالی - تکانشگری، ترکیبی) در دانشآموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی ناحیه یک شهرستان اراک در سال تحصیلی 89- 1388. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1390; 16 (2) :45-54