[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اول سایت مجله::
صفحه اول سایت دانشگاه::
اطلاعات مجله::
اعضای دفتر مجله::
نمایه‌های مجله::
آرشیو مقالات::
راهنمای نویسندگان::
راهنمای داوران::
ثبت نام و ارسال مقاله::
امکانات سایت مجله::
واحد علم سنجی دانشگاه::
مقالات مرتبط::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد مقالات مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان چیست؟
ضعیف
متوسط
خوب
عالی
   
..
شاخص های استنادی مجله

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations97896100
h-index3927
i10-index253158

 
..
کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
AWT IMAGE
..
معاونت تحقیقات و فن آوری
AWT IMAGE
..
SCImago Journal & Country Rank
:: دوره 16، شماره 2 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1390 ) ::
جلد 16 شماره 2 صفحات 54-45 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه شیوع اختلال ADHD(نقص توجه، بیش فعالی - تکانشگری، ترکیبی) در دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی ناحیه یک شهرستان اراک در سال تحصیلی 89- 1388
بهمن صالحی 1، شیرین مرادی2 ، سمیه ابراهیمی2 ، محمد رفیعی3
1- دانشگاه علوم پزشکی اراک ، basalehi@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی اراک
3- دانشگاه علوم پزشکی اراک
چکیده:   (18904 مشاهده)
چکیده زمینه و هدف: هدف از اجرای پژوهش حاضر مقایسه شیوع اختلال ADHD(نقص توجه، بیش فعالی - تکانشگری، ترکیبی) در دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی ناحیه یک شهرستان اراک بوده است. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که به صورت مقطعی بر روی 2000 دانش‌آموز مقطع ابتدایی انجام گردید. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای و جهت جمع‌آوری داده‌ها از آزمون هوشی ماتریس‌های پیش رونده ریون (جهت بررسی هوش دانش‌آموزان)، پرسشنامه کانرز (دو فرم معلم و والدین) جهت بررسی اختلال ADHD، چک لیست شرح حال کودک (جهت جمع‌آوری اطلاعات دموگرافیکی دانش‌آموزان) و پرسشنامه تشخیصی K-SADS-E (جهت شناسایی هر چه دقیق‌تر اختلال ADHD) استفاده شده است. همچنین، داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از روشهای تحلیل آماری مربع- کا (جهت تعیین رابطه بین متغیرهای کیفی) و رگرسیون لجستیک (جهت بدست آوردن . O.Rیا نسبت شانس هر یک از عوامل) و با کمک نرم افزار SPSS 15 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: از 2000 دانش‌آموزی که در این مطالعه شرکت داشتند، 168 نفر آنها به یکی از انواع اختلال ADHD مبتلا بودند و یافته‌های حاصل از بررسی‌های انجام شده بر روی آنها نشان دادند که شیوع اختلال نقص توجه، 3/2 درصد (6/1 درصد در پسران و 9/2 درصد در دختران) شیوع اختلال بیش فعالی- تکانشگری، 5/3 درصد (9/3 درصد در پسران و 9/2 درصد در دختران) و شیوع اختلال ترکیبی، 7/2 درصد (4 درصد در پسران و 3/1 درصد در دختران) بوده است؛ و بین شیوع اختلال ADHD و هر یک از متغیرهای: جنسیت (001/0>p)، پایه تحصیلی ( 027/0>p) و میزان درآمد ماهیانه خانواده مبتلایان به اختلال ADHD رابطه معناداری وجود داشته است (019/0>p). اما بین میزان تحصیلات پدر و مادر، شغل پدر و مادر، سکونت در مناطق آلوده با فلزات سنگین، و نوع سکونت دانش‌آموزان با اختلال ADHD رابطه معناداری وجود نداشته است. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، به اداره آموزش و پرورش هر ناحیه توصیه می‌شود که با ارائه آموزش‌های ضمن خدمت به معلمان و همچنین آموزش والدین در خصوص شناسائی به موقع کودکان مبتلا به اختلال ADHD و ارجاع آنها جهت درمان، از شدت علایم و ایجاد مشکلات تحصیلی بعدی جلوگیری نمود. کلید واژه‌ها: اختلال نقص توجه، اختلال بیش فعالی- تکانشگری، اختلال ترکیبی، دانش‌آموزان ابتدایی، مقیاس درجه‌بندی کانرز (والدین و معلمین) وصول مقاله: 1/3/89 اصلاحیه نهایی: 14/1/90 پذیرش مقاله: 25/2/90
واژه‌های کلیدی: اختلال نقص توجه، اختلال بیش فعالی- تکانشگری، اختلال ترکیبی، دانش‌آموزان ابتدایی، مقیاس درجه‌بندی کانرز (والدین و معلمین)
متن کامل [PDF 1198 kb]   (3462 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1390/5/11 | انتشار: 1390/5/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehi B, Moradi S, Ebrahimi S, Rafeei M. Comparison of ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) prevalence between female and male students of primary schools in Arak City in academic year of 2009-2010. SJKU 2011; 16 (2) :45-54
URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-535-fa.html

صالحی بهمن، مرادی شیرین، ابراهیمی سمیه، رفیعی محمد. مقایسه شیوع اختلال ADHD(نقص توجه، بیش فعالی - تکانشگری، ترکیبی) در دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی ناحیه یک شهرستان اراک در سال تحصیلی 89- 1388. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1390; 16 (2) :45-54

URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-535-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 2 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4660