[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 23، شماره 5 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1397 ) ::
جلد 23 شماره 5 صفحات 65-77 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی درمان پذیرش و تعهد گروهی بر کاهش اهمالکاری تحصیلی و بهبود دشواری در تنظیم هیجان: کار آزمایی بالینی تصادفی شده
آرزو حشمتی1 ، امید ساعد 2، جهانگیر محمدی بایتمر3 ، سعیده زنوزیان4 ، فایق یوسفی5
1- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
2- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران ، o.saed@zums.ac.ir
3- مرکز آموزشی و درمانی حضرت ولیعصر (عج)، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران.
4- دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران.
5- گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
چکیده:   (1076 مشاهده)
زمینه و هدف: اهمال‌کاری به‌عنوان پدیده فراگیر در دانشجویان با مشکلات هیجانی و شکست در تنظیم هیجان درهم‌تنیده است. هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی درمان پذیرش و تعهد گروهی بر کاهش اهمال‌کاری تحصیلی و بهبود دشواری تنظیم هیجانِ دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان است.
روش بررسی: روش مطالعه از نوع کار آزمایی بالینی تصادفی شاهد دار است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال تحصیلی 97-96 است. بعد از غربال‌گری بین 500 نفر، در گام اول 150 نفر، بر اساس مقیاس‌های ارزیابی و در گام بعدی 40 نفر، بر اساس شدت بالای اهمال‌کاری و معیار ورود و خروج انتخاب و با استفاده از نرم‌افزار Random Number Generator 3.1.v در دو گروه مداخله 10 نفره و یک گروه کنترل 20 نفره تخصیص یافت. در طی جلسات درمانی 7 نفر درمجموع از دو گروه مداخله خارج شدند. برای ارزیابی از مقیاس ارزیابی اهمال‌کاری دانشجویان (PASS) و مقیاس دشواری در تنظیم هیجان (DERS) استفاده شد. مداخله درمانی 8 جلسه گروه‌درمانی پذیرش و تعهد برای گروه‌های مداخله اجرا شد. داده­ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS داده‌ها تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر نشان داد درمان پذیرش و تعهد در گروه مداخله منجر به کاهش معنادار اهمال‌کاری تحصیلی (1/42 درصد)، نمره کل دشواری در تنظیم هیجان (2/36 درصد) و مؤلفه‌های دشواری در انجام رفتار هدفمند (6/30 درصد)، دشواری در کنترل تکانه (5/47 درصد) و فقدان آگاهی هیجانی (2/23 درصد) شده است (05/0P<). همچنین تحلیل کوواریانس نشان داد با کنترل پیش‌آزمون، درمان پذیرش و تعهد 1/16 درصد تغییرات نمره اهمال‌کاری تحصیلی و 9/45 درصد تغییرات نمره کل دشواری تنظیم هیجان گروه مداخله را نسبت به گروه کنترل در بلندمدت تبیین می­کند (05/0P<). نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه اشارات ضمنی و کاربردی گوناگونی برای متخصصان مبنی بر پیگیری بلندمدت درمان پذیرش و تعهد در زمینۀ اهمال‌کاری و مشکلات تنظیم هیجان دارد.
واژه‌های کلیدی: درمان پذیرش و تعهد، اهمال‌کاری، دشواری در تنظیم هیجان
متن کامل [PDF 277 kb]   (315 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۸/۲۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

heshmati A, saed O, Mohammadi J, Zenoozian S, Yousefi F. The efficacy of group acceptance and commitment therapy on reducing academic procrastination and improving difficulty in emotion regulation: A randomized clinical trial. SJKU. 2018; 23 (5) :65-77
URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-4316-fa.html

حشمتی آرزو، ساعد امید، محمدی بایتمر جهانگیر، زنوزیان سعیده، یوسفی فایق. اثربخشی درمان پذیرش و تعهد گروهی بر کاهش اهمالکاری تحصیلی و بهبود دشواری در تنظیم هیجان: کار آزمایی بالینی تصادفی شده. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1397; 23 (5) :65-77

URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-4316-fa.html



دوره 23، شماره 5 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3876