1- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران 2- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران ، o.saed@zums.ac.ir 3- مرکز آموزشی و درمانی حضرت ولیعصر (عج)، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران. 4- دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران. 5- گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
چکیده: (4712 مشاهده)
زمینه و هدف: اهمالکاری بهعنوان پدیده فراگیر در دانشجویان با مشکلات هیجانی و شکست در تنظیم هیجان درهمتنیده است. هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی درمان پذیرش و تعهدگروهی بر کاهش اهمالکاری تحصیلی و بهبود دشواری تنظیم هیجانِ دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان است. روش بررسی: روش مطالعه از نوع کار آزمایی بالینی تصادفی شاهد دار است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال تحصیلی 97-96 است. بعد از غربالگری بین 500 نفر، در گام اول 150 نفر، بر اساس مقیاسهای ارزیابی و در گام بعدی 40 نفر، بر اساس شدت بالای اهمالکاری و معیار ورود و خروج انتخاب و با استفاده از نرمافزار Random Number Generator 3.1.vدر دو گروه مداخله 10 نفره و یک گروه کنترل 20 نفره تخصیص یافت. در طی جلسات درمانی 7 نفر درمجموع از دو گروه مداخله خارج شدند. برای ارزیابی از مقیاس ارزیابی اهمالکاری دانشجویان (PASS) و مقیاس دشواری در تنظیم هیجان (DERS) استفاده شد. مداخله درمانی 8 جلسه گروهدرمانی پذیرش و تعهد برای گروههای مداخله اجرا شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS دادهها تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد درمان پذیرش و تعهد در گروه مداخله منجر به کاهش معنادار اهمالکاری تحصیلی (1/42 درصد)، نمره کل دشواری در تنظیم هیجان (2/36 درصد) و مؤلفههای دشواری در انجام رفتار هدفمند (6/30 درصد)، دشواری در کنترل تکانه (5/47 درصد) و فقدان آگاهی هیجانی (2/23 درصد) شده است (05/0P<). همچنین تحلیل کوواریانس نشان داد با کنترل پیشآزمون، درمان پذیرش و تعهد 1/16 درصد تغییرات نمره اهمالکاری تحصیلی و 9/45 درصد تغییرات نمره کل دشواری تنظیم هیجان گروه مداخله را نسبت به گروه کنترل در بلندمدت تبیین میکند (05/0P<). نتیجهگیری: نتایج این مطالعه اشارات ضمنی و کاربردی گوناگونی برای متخصصان مبنی بر پیگیری بلندمدت درمان پذیرش و تعهد در زمینۀ اهمالکاری و مشکلات تنظیم هیجان دارد.
heshmati A, saed O, Mohammadi J, Zenoozian S, Yousefi F. The efficacy of group acceptance and commitment therapy on reducing
academic procrastination and improving difficulty in emotion regulation: A
randomized clinical trial. SJKU 2018; 23 (5) :65-77 URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-4316-fa.html
حشمتی آرزو، ساعد امید، محمدی بایتمر جهانگیر، زنوزیان سعیده، یوسفی فایق. اثربخشی درمان پذیرش و تعهد گروهی بر کاهش اهمالکاری تحصیلی و بهبود دشواری
در تنظیم هیجان: کار آزمایی بالینی تصادفی شده. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1397; 23 (5) :65-77