[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 15، شماره 1 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1389 ) ::
جلد 15 شماره 1 صفحات 19-27 برگشت به فهرست نسخه ها
مراحل رفتار تمیز کردن بین دندان بر اساس الگوی فرانظریه‌ای در دانش‌آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهر یزد
دكتر پروانه تیموری، آرزو فلاحی1، دكتر محمد علی مروتی شریف آباد، دكتر احمد حائریان
1- ، arezofalahi@yahoo.com
چکیده:   (11661 مشاهده)
چکیده زمینه و هدف: بیماریهای دهان و دندان اثرات زیانباری را در دوران کودکی و سنین بالا دارند و10-5 درصد از کل هزینه‌های مراقبت بهداشتی را شامل می‌شود. الگوی فرانظریه‌ای، چگونگی و زمان مراحل تغییر رفتار را پیش‌بینی می‌کند. مطالعه حاضر با هدف تعیین مراحل رفتار تمیزکردن بین دندان بر اساس الگوی فرانظریه‌ای در دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع پیش دانشگاهی شهر یزد انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه‌ای مقطعی است که بر روی 361 نفر از دانش‌آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهر یزد که طی نمونه‌گیری خوشه‌ای از 8 مدرسه انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‌ای که روایی و پایایی آن تأیید شده و شامل مشخصات دموگرافیک، سؤالات خودکارآمدی، موازنه تصمیم‌گیری (فواید درک شده و موانع درک شده) و مراحل تغییر رفتار تمیزکردن بین دندان بود، که به صورت خودگزارشی تکمیل و داده‌ها از طریق نرم افزارآماری SPSS تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: 8/54% دختر و2/45% پسر با میانگین سنی 55/0±53/17سال در این مطالعه شرکت کردند. 50% (179 نفر) درمرحله پیش تفکر،3/5% (19 نفر) در تفکر، 1/24% (87 نفر) آمادگی، 6/8 % (31 نفر) عمل و 5/12% (45 نفر) در مرحله نگهداری رفتار تمیزکردن بین دندان بودند. مراحل تغییر با خودکارآمدی (33/0=r) و فواید درک شده (19/0=r) ارتباط مثبت و معنی‌دار و با موانع درک شده همبستگی معکوس و معنی‌داری (19/0r= -) داشت. سازه‌های خودکارآمدی، موانع و فواید درک شده رویهم رفته 15% از واریانس مراحل تغییر رفتار را پیش‌بینی کردند که در این میان خودکارآمدی (212/0=β) قویترین پیش‌بینی‌کننده بود. نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد که اکثر دانش‌آموزان در مرحله پیش تفکر بودند و احتمالاً در آینده در معرض پوسیدگی دندان بیشتری قرار دارند، می‌توان از الگوی فرانظریه‌ای جهت تعیین استراتژیهای مربوط به هر یک از مراحل تغییر رفتارخود مراقبتی دهان و دندان به منظور پیشرفت و نگهداری رفتار در مداخلات و برنامه‌های آموزشی استفاده کرد. کلید واژه‌ها: الگوی فرا نظریه‌ای، خودکارآمدی، موازنه تصمیم‌گیری، رفتار خود مراقبتی دهان و دندان وصول مقاله: 21/11/88 اصلاحیه نهایی: 14/1/89 پذیرش مقاله: 19/1/89
واژه‌های کلیدی: الگوی فرا نظریه‌ای، خودکارآمدی، موازنه تصمیم‌گیری، رفتار خود مراقبتی دهان و دندان
متن کامل [PDF 396 kb]   (1332 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۹/۶/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taymoori P, Falhi A, Morovatti Sharifabad M A, Haerian A. Stages of change of inter-dental cleaning behavior based on trans-theoretical model among pre-university students in Yazd, Iran. SJKU. 2010; 15 (1) :19-27
URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-314-fa.html

تیموری پروانه، فلاحی آرزو، مروتی شریف آباد محمد علی، حائریان احمد. مراحل رفتار تمیز کردن بین دندان بر اساس الگوی فرانظریه‌ای در دانش‌آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهر یزد . مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1389; 15 (1) :19-27

URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-314-fa.html



دوره 15، شماره 1 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3991