زمینه و مقدمه: مطالعات بر نقش آموزش و روش های غیردارویی مانند تکنیک های آرام سازی بعنوان اولویت درمان اضطراب بارداری تاکید می کنند. هدف مطالعه حاضر تعیین تاثیر آموزش بر مبنای الگوی اعتقاد بهداشتی به همراه تکنیک آرام سازی بر اضطراب زنان باردار نخست زا بود.
روش بررسی: در یک مطالعه تجربی، با استفاده از روش نمونه گیری چندمرحله ای 120 نفر از زنان نخست زا مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر قزوین به طور تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تخصیص یافتند. مداخله آموزشی شامل 3 جلسه آموزش گروهی و یک جلسه آموزش آرام سازی به همراه لوح فشرده و کتابچه آموزشی بود. ابزار گرد آوری داده ها شامل سوالات دموگرافیک، پرسشنامه 58 سوالی اضطراب بارداری، مقیاس آگاهی و سوالات الگوی اعتقاد بهداشتی بود که قبل و بعد از مداخله توسط مشارکت کنندگان به طور خودگزارشی تکمیل شد. داده ها با نرم افزار SPSS 20 و با استفاده از آزمون های تی، کای اسکوئر، من ویتنی یو و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: میانگین نمره آگاهی، حساسیت و شدت درک شده، موانع و منافع درک شده، خودکارآمدی و راهنما برای عمل در گروه تجربی بعد از مداخله به طور معنی دار بهبود یافت (001/0>P). یافته ها نشان دهنده کاهش معنی دار میزان اضطراب کلی (از 3/42±9/241 به 4/40±1/164، 01/0>P) و ابعاد آن بعد از مداخله بود.
نتیجه گیری: با توجه به تاثیر آموزش تئوری محور تکنیک آرام سازی بر کاهش اضطراب زنان باردار نخست زا، استفاده از مداخلات مذکور به منظور ارتقای سلامت زنان در دوره بارداری توصیه میشود.
کلمات کلیدی: بارداری، اضطراب، نگرش، تغییر رفتار، آرام سازی.
وصول مقاله :20/5/95 اصلاحیه نهایی:4/12/95 پذیرش:22/12/95
Fakhri A, Morshedi H, Mohammadi Zeidi I. Effect of education based on health belief model with relaxation on anxiety of nulliparouse women. SJKU 2017; 22 (2) :32-47 URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-3110-fa.html
فخری احمد، مرشدی هادی، محمدی زیدی عیسی. تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی به همراه آرام سازی بر اضطراب زنان باردار نخست زا. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1396; 22 (2) :32-47