[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 14، شماره 4 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1388 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 99-105 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی و مقایسه سطح اضطراب امتحان دانشجویان دانشکده‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کردستان و ارتباط آن با برخی مشخصات دموگرافیک در سال تحصیلی 87-1386
زهرا حاتمی 1، مارلین اردلان
1- ، z_a_hatami@yahoo.com
چکیده:   (8812 مشاهده)
چکیده زمینه و هدف: در عصر حاضر که عصر رقابتهای درسی و علمی می‌باشد، اضطراب امتحان روز به روز در حال افزایش است که این اضطراب باعث انحراف توجه فرد شده و با مشغول شدن فکر، پردازش اطلاعات کم می‌شود و باعث می‏شود انسان از بخش عمده‏ای از امکاناتش محروم گردد. هدف از انجام این تحقیق تعیین سطح اضطراب امتحان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان و ارتباط آن با برخی مشخصات دموگرافیک در آنان است. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و بر روی 374 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با استفاده از پرسشنامه پایا و روای اضطراب امتحان اسپیلبرگر و مشخصات دموگرافیک آنان نیز بوسیله پرسشنامه جداگانه جمع‌آوری گردیـد. سپس با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و روشهای آمار توصیفی و استباطی تجزیه و تحلیل داده‌ها انجام گردید. یافته‌ها: از میان افراد مورد مطالعه 9/55% زن، 8/58% دارای گروه سنی 20-18 سال، 5/92% مجرد، 8/19% رشته پزشکی، 8/50% مقطع کاردانی و 5/38% از دانشکده پزشکی بودند. بررسی سطح اضطراب در دانشگاه علوم پزشکی کردستان نشان داد از مجموع 374 نمونه تعداد: 48 نفر (8/12%) سطح اضطراب سالم، 272 نفر (7/72%) سطح اضطراب نسبی سالم و 54 نفر (4/14%) سطح اضطراب مرضی را دارا بودند. همچنین نتایج نشان داد که بین سطح اضطراب مرضی و مقطع تحصیلی رابطه معنی‌دار وجود داشت که این اضطراب در دانشجویان مقطع کاردانی سطح بالاتری را به خود اختصاص می‌داد (05/0p<). بین سطح اضطراب مرضی با متغیرهای سن، جنس و دانشکده محل تحصیل رابطه معنی‌دار وجود نداشت (05/0p>). بین سطح اضطراب و رشته تحصیلی نیز نتیجه تحقیق نشان دهنده وجود اختلاف معنی‌دار بین رشته‌های مختلف بود که در این مورد دانشجویان کاردانی علوم آزمایشگاهی دارای سطح بالای اضطراب امتحان بودند (05/0p<). نتیجه‌گیری: در این مطالعه دانشجویانی با سطح اضطراب بالا وجود دارد، با توجه به اثرات منفی این اضطراب بر عملکرد تحصیلی دانشجویان، اجرای برنامه‌های پیشگیری از این اضطراب و ارائه خدمات روانشناختی و مشاوره و همچنین شناسایی علل آن و سپس برنامه‌ریزی جهت مرتفع نمودن علل، پیشنهاد می‌شود. کلید واژه‌ها: اضطراب امتحان، دانشجویان، دانشکده وصول مقاله: 10/10/88 اصلاحیه نهایی: 22/12/88 پذیرش مقاله: 10/1/89
واژه‌های کلیدی: اضطراب امتحان، دانشجویان، دانشکده
متن کامل [PDF 517 kb]   (1916 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۹/۳/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۲/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print



دوره 14، شماره 4 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3764