1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری 3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل ، biopiri@iauardabil.ac.ir
چکیده: (7631 مشاهده)
زمینه و هدف: سیستمهای دوپامینی و کولینرژیک مغز نقش مهمی در حافظه و یادگیری دارند. در این مطالعه نقش گیرنده های D2 دوپامینی هیپوکامپ پشتی بر روی فراموشی القاء شده با اسکوپولامین و یادگیری وابسته به وضعیت اسکوپولامین در موشهای صحرایی نر بالغ مورد بررسی قرار گرفته است.
روش بررسی: در این مطالعه تجربی از 200 سر موش صحرایی نر نژاد Wistar استفاده شد (25گروه). موش های صحرایی بعد از بیهوشی در دستگاه استریوتاکسی قرار داده شدند. دو کانول 1 میلی متر بالاتر از ناحیه CA1 هیپوکامپ پشتی قرار داده شد. یک هفته بعد حیوانات در دستگاه یادگیری اجتنابی غیرفعال مدل step-through آموزش دیدند.
یافته ها: تزریق قبل از آموزش اسکوپولامین به ناحیه CA1 باعث تخریب حافظه اجتنابی در روز آزمون شد. حافظه تخریب شده با تزریق قبل از آموزش اسکوپولامین با بکار بردن اسکوپولامین یا کینپیرول در روز آزمون به حالت عادی بر می گردد، که نشان دهنده القاء یادگیری وابسته به وضعیت توسط اسکوپولامین و تأثیر گیرنده های دوپامینی D2 هیپوکامپ پشتی بر روی این نوع یادگیری می باشد. از سوی دیگر تخریب حافظه بعد از تزریق قبل آزمون آنتاگونیست گیرنده D2 دوپامینی، سولپیراید به داخل ناحیه CA1 ایجاد می شود. تزریق قبل از آزمون سولپیراید به داخل ناحیه CA1 همچنین باعث مهار یادگیری وابسته به وضعیت القاء شده با اسکوپولامین می گردد.
نتیجه گیری: این یافته ها نشان می دهند که گیرنده های دوپامینی D2 ناحیه CA1 هیپوکامپ پشتی نقش مهمی در فراموشی القاء شده با اسکوپولامین و یادگیری وابسته به وضعیت اسکوپولامین بازی می کنند.
کلمات کلیدی : اسکوپولامین، هیپوکامپ پشتی، حافظه اجتنابی مهاری، گیرنده دوپامینی D2، فراموشی.
وصول مقاله:17/1/92 اصلاحیه نهایی:11/5/93 پذیرش:15/5/93
Rostampour M, Shahin M S, Piri M. Role of dopamine D2 receptors of the dorsal hippocampus on scopolamine state-dependent memory. SJKU 2014; 19 (4) :67-78 URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-1601-fa.html
رستم پور گلیوری معصومه، شاهین مریم السادات، پیری مرتضی. نقش گیرنده های دوپامینی D2 هیپوکامپ پشتی در یادگیری وابسته به وضعیت اسکوپولامین. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1393; 19 (4) :67-78