1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات کرمانشاه ، nasim.shams292@gmail.com 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه 3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج 4- دانشگاه علوم پزشکی کردستان
چکیده: (10908 مشاهده)
چکیده
زمینه وهدف: این تحقیق با هدف بررسی تاثیر آموزش جراتمندی بر کمرویی دانشجویان پزشکی انجام شد.
روش بررسی: این تحقیق یک مطالعه مداخلهای است که به روش نیمه آزمایشی با طرح مطالعه پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. نمونه گیری به روش در دسترس صورت گرفت. گروه آزمایش شامل ۵۰ دانشجوی ترم دوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود و ۵۰ دانشجوی ترم دوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه که سابقه شرکت درکلاسهای آموزش جراتمندی را نداشتند به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند. در گروه آزمایش مهارت جراتمندی به مدت 4 هفته آموزش داده شد قبل و بعد از مداخله هر دو گروه مورد ارزیابی با پرسشنامه کم رویی چیک بریگز قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته ها: در گروه آزمایش 19 مرد و 31 زن و در گروه کنترل 20 مرد و 30 زن شرکت داشتند .نتایج نشان داد که میانگین نمره پیش آزمون در دو گروه مشابه بود ولی میانگین نمره پس آزمون کمرویی در گروه کنترل با گروه آزمایش تفاوت آماری معناداری داشت که نشان دهنده این است که آموزش مهارتهای زندگی به طور معنی داری کمرویی را کاهش میدهد (001/0=p).
نتیجه گیری: آموزش مهارت جراتمندی در بهبود کمرویی تاثیر مثبت دارد وآموزش کوتاه مدت مهارت جراتمندی در دانشگاهها و مدارس توصیه می گردد.
کلید واژه ها: جراتمندی، کمرویی، دانشجویان.
وصول مقاله: 18/3/92 اصلاحیه نهایی:7/7/92 پذیرش:1/8/92
Shams Alizadeh N, Kakabraee K, Ahmadian H, Yousefi F. The effect of assertiveness training on medical students’ shyness. SJKU 2013; 18 (4) :95-101 URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-1192-fa.html
شمس علیزاده نسیم، کاکابرایی کیوان، احمدیان حمزه، یوسفی فایق. تاثیر آموزش جراتمندی برکمرویی دانشجویان پزشکی. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1392; 18 (4) :95-101