1- گروه مامایی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران. 2- گروه مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران 3- استادیار، گروه مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران 4- دانشیار، گروه مدیریت و اقتصاد سلامت، ، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، HoushmandE@mums.ac.ir 5- استاد، گروه مدیریت و اقتصاد سلامت، ، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده: (784 مشاهده)
زمینه و هدف: در بسیاری از کشورهای جهان ویروس پاپیلومای انسانی به عنوان شایعترین بیماری منتقل شونده جنسی و شایعترین علت سرطان دهانه رحم شناخته شده است. هدف این مطالعه ارزیابی تاثیر مداخلهی مبتنی بر بازاریابی اجتماعی بر انجام غربالگری ویروس پاپیلومای انسانی بود. مواد و روشها: در این مطالعه نیمه تجربی به ارزیابی مداخلهی مبتنی بر بازاریابی اجتماعی بر غربالگریHPVدر زنان ساکن شهر مشهد با استفاده از مدل اسمارت در سال های 1399 تا 1401 پرداخته شده است. پس از طراحی مداخله، برای اجرای مداخله از یک مطالعه نیمه تجربی بر روی 70 نفر از زنان 30 تا 50 ساله ساکن شهر مشهد استفاده شد. یک مرکز بهداشت در شهر مشهد به عنوان مرکز آزمون و مرکز دیگر که از نظر ویژگی جمعیتی مشابه مرکز اول بود به عنوان مرکز کنترل انتخاب شد. مداخله به مدت سه هفته در گروه آزمون اجرا و تا دو ماه پس از پایان مداخله تعداد موارد مراجعه جهت غربالگری در دو مرکز مشخص و مقایسه شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که بعد ازاجرای مداخله، تغییرات نمرهی آگاهی و نمرات سازههای شدت درک شده، منافع درک شده و موانع درک شده، خودکارامدی و راهنما برای عمل بلافاصله بعد و دو ماه بعد از مداخله به نسبت قبل از مداخله در گروهآزمون و کنترل،تفاوتمعنیداری داشت (0001>P). در گروه آزمون 29 نفر (8/82 درصد) جهت انجام تست غربالگری به مرکز مراجعه داشتند. در گروه کنترل، هیچ موردی از مراجعه جهت انجام تست غربالگریHPVگزارش نشد. نتیجه گیری: با توجه به یافتههای مطالعه حاضر، با استفاده از مدل بازاریابی اجتماعی و توجه به نظرات و دیدگاههای گروه هدف و تاثیرگذاران کلیدی و رفع موانع و استفاده از تسهیل کنندهها می توان جهت ترغیب افراد جهت انجام غربالگری ویروس پاپیلومای استفاده کرد. پیشنهاد می شود مدیریت غربالگری HPV با هدف ایجاد تسهیل کننده ها و رفع موانع در دستور کار قرار بگیرد.
Daghighbin E, VafaeeNajar A, Tehrani H, Ghavami V, Hooshmand E, Ebrahimipour H. Using Social Marketing Model to Persuade the Women on Human Papillomavirus Screening. SJKU 2025; 30 (1) :102-113 URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-7956-fa.html
دقیق بین الهه، وفایی نجار علی، طهرانی هادی، قوامی وحید، هوشمند الهه، ابراهیمی پور حسین. استفاده از الگوی بازاریابی اجتماعی به منظور ترغیب زنان به انجام غربالگری ویروس پاپیلومای انسانی. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1404; 30 (1) :102-113