[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اول سایت مجله::
صفحه اول سایت دانشگاه::
اطلاعات مجله::
اعضای دفتر مجله::
نمایه‌های مجله::
آرشیو مقالات::
راهنمای نویسندگان::
راهنمای داوران::
ثبت نام و ارسال مقاله::
امکانات سایت مجله::
واحد علم سنجی دانشگاه::
مقالات مرتبط::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد مقالات مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان چیست؟
ضعیف
متوسط
خوب
عالی
   
..
شاخص های استنادی مجله

Citation Indices from GS

AllSince 2020
Citations101275562
h-index3925
i10-index263140

 
..
کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
AWT IMAGE
..
معاونت تحقیقات و فن آوری
AWT IMAGE
..
SCImago Journal & Country Rank
:: دوره 30، شماره 1 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1404 ) ::
جلد 30 شماره 1 صفحات 113-102 برگشت به فهرست نسخه ها
استفاده از الگوی بازاریابی اجتماعی به منظور ترغیب زنان به انجام غربالگری ویروس پاپیلومای انسانی
الهه دقیق بین1 ، علی وفایی نجار2 ، هادی طهرانی3 ، وحید قوامی3 ، الهه هوشمند4 ، حسین ابراهیمی پور5
1- گروه مامایی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
2- گروه مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
3- استادیار، گروه مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
4- دانشیار، گروه مدیریت و اقتصاد سلامت، ، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، HoushmandE@mums.ac.ir
5- استاد، گروه مدیریت و اقتصاد سلامت، ، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (784 مشاهده)

زمینه و هدف: در بسیاری از کشورهای جهان ویروس پاپیلومای انسانی به عنوان شایعترین بیماری منتقل شونده جنسی و شایعترین علت سرطان دهانه رحم شناخته شده است. هدف این مطالعه ارزیابی تاثیر مداخله‌ی مبتنی بر بازاریابی اجتماعی بر انجام غربالگری ویروس پاپیلومای انسانی بود.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی به ارزیابی مداخله‌ی مبتنی بر بازاریابی اجتماعی بر غربالگری HPV در زنان ساکن شهر مشهد با استفاده از مدل اسمارت در سال های 1399 تا 1401 پرداخته شده است. پس از طراحی مداخله، برای اجرای مداخله از یک مطالعه نیمه تجربی بر روی 70 نفر از زنان 30 تا 50 ساله ساکن شهر مشهد استفاده شد. یک مرکز بهداشت در شهر مشهد به عنوان مرکز آزمون و مرکز دیگر که از نظر ویژگی جمعیتی مشابه مرکز اول بود به عنوان مرکز کنترل انتخاب شد. مداخله به مدت سه هفته در گروه آزمون اجرا و تا دو ماه پس از پایان مداخله تعداد موارد مراجعه جهت غربالگری در دو مرکز مشخص و مقایسه شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که بعد ازاجرای مداخله، تغییرات نمره‌ی آگاهی و نمرات سازه‌های شدت درک شده، منافع درک شده و موانع درک شده، خودکارامدی و راهنما برای عمل بلافاصله بعد و دو ماه بعد از مداخله به نسبت قبل از مداخله در گروه آزمون و کنترل، تفاوت معنی‌داری داشت (0001>P). در گروه آزمون 29 نفر (8/82 درصد) جهت انجام تست غربالگری به مرکز مراجعه داشتند. در گروه کنترل، هیچ موردی از مراجعه جهت انجام تست غربالگری HPV گزارش نشد.
نتیجه گیری: با توجه به یافته‌های مطالعه حاضر، با استفاده از مدل بازاریابی اجتماعی و توجه به نظرات و دیدگاه‌های گروه هدف و تاثیرگذاران کلیدی و رفع موانع و استفاده از تسهیل کننده‌ها می توان جهت ترغیب افراد جهت انجام غربالگری ویروس پاپیلومای استفاده کرد. پیشنهاد می شود مدیریت غربالگری HPV با هدف ایجاد تسهیل کننده ها و رفع موانع در دستور کار قرار بگیرد.
 

واژه‌های کلیدی: غربالگری، بازاریابی اجتماعی، ویروس پاپیلومای انسانی، زنان
متن کامل [PDF 673 kb]   (192 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: مامایی
دریافت: 1402/3/27 | پذیرش: 1402/10/12 | انتشار: 1403/12/22
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.MUMS.REC.1399.547


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Daghighbin E, VafaeeNajar A, Tehrani H, Ghavami V, Hooshmand E, Ebrahimipour H. Using Social Marketing Model to Persuade the Women on Human Papillomavirus Screening. SJKU 2025; 30 (1) :102-113
URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-7956-fa.html

دقیق بین الهه، وفایی نجار علی، طهرانی هادی، قوامی وحید، هوشمند الهه، ابراهیمی پور حسین. استفاده از الگوی بازاریابی اجتماعی به منظور ترغیب زنان به انجام غربالگری ویروس پاپیلومای انسانی. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1404; 30 (1) :102-113

URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-7956-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 30، شماره 1 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4714