1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران 2- کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران 3- مرکز تحقیقات مراقبت بالینی، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران 4- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران 5- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران ، azad_shokri@yahoo.com
چکیده: (562 مشاهده)
زمینه و هدف: در زمان پاندمی کرونا اقدامات زیادی برای محدود کردن ارتباطات و قطع زنجیره انتقال ویروس صورت گرفت. یکی از این اقدامات برگزاری کلاسهای دانشگاهی بهصورت مجازی بود. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت آموزش مجازی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در دوران پاندمی کرونا انجام گرفت. مواد و روشها: این مطالعه بهصورت مقطعی در سال 1401-1400 در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان که تجربه کلاسهای حضوری و مجازی را داشتند، انجام گرفت. پرسشنامه مورد استفاده شامل 4 بخش مشخصات دموگرافیک و میزان مهارتهای فرد در زمینه IT، مزایا و معایب آموزش مجازی، مقایسه آموزش حضوری با یادگیری مجازی و میزان پذیرش کلاسهای مجازی بود. از آزمون کای اسکور و ویلکاکسون در سطح معنیداری 0/05<P استفاده گردید. یافتهها:در مجموع 406 دانشجو در مطالعه شرکت کردند. دسترسی آسان به مطالب آنلاین (56/8%) و کاهش تعامل با استاد (7/40%) به ترتیب مهمترین مزایا و معایب آموزش مجازی بودند. از دیدگاه دانشجویان، آموزش حضوری (سنتی) از نظر افزایش دانش و مهارت بالینی و شایستگی مؤثرتر از آموزش مجازی بود (0/05>P). میزان مقبولیت (69% در مقابل 37%) و فعالیتهای دانشجو (60% در مقابل 33%) در آموزش سنتی به نسبت مجازی به طور معنیداری بیشتر بود (0/05>P). همچنین بین دانشکدهها تفاوت معنیداری در دیدگاه دانشجویان در خصوص اثر بخشی و مقبولیت آموزش سنتی به نسبت آموزش مجازی وجود داشت (0/05>P). نتیجهگیری:با توجه به وجود تفاوت معنیدار در اثربخشی و مقبولیت آموزشهای سنتی نسبت به آموزش مجازی و میزان اهمیت اجرای برنامههای آموزش مجازی در سالهای اخیر پس از همهگیری کرونا و همچنین احتمال افزایش گرایش دانشگاهها به ترکیب آموزش مجازی با سنتی در سالهای آینده، تلاش در جهت ارتقای زیرساختهای آموزش مجازی و ارائه راهکارهایی جهت رفع مشکلات و بهبود برنامه های مجازی حائز اهمیت هست.
Khoramipoor K, Adabi J, ahmadi S, Kalhor M, Ebrazeh A, Shokri A. Virtual Education Status From the Perspectives of Students of Kurdistan University of Medical Sciences during the Covid-19 Pandemic. SJKU 2024; 29 (3) :90-100 URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-7536-fa.html
خورمی پور کیمیا، آدابی جلیل، احمدی ثنا، کلهر ماریا، ابرازه علی، شکری آزاد. وضعیت آموزش مجازی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در دوران
همهگیری Covid-19. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1403; 29 (3) :90-100