[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اول سایت مجله::
صفحه اول سایت دانشگاه::
اطلاعات مجله::
اعضای دفتر مجله::
نمایه‌های مجله::
آرشیو مقالات::
راهنمای نویسندگان::
راهنمای داوران::
ثبت نام و ارسال مقاله::
امکانات سایت مجله::
واحد علم سنجی دانشگاه::
مقالات مرتبط::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد مقالات مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان چیست؟
ضعیف
متوسط
خوب
عالی
   
..
شاخص های استنادی مجله

Citation Indices from GS

AllSince 2020
Citations101065523
h-index3926
i10-index259134

 
..
کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
AWT IMAGE
..
معاونت تحقیقات و فن آوری
AWT IMAGE
..
SCImago Journal & Country Rank
:: دوره 29، شماره 2 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1403 ) ::
جلد 29 شماره 2 صفحات 68-56 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه آموزشی بر اساس مدل فرایند موازی توسعه یافته در اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه کووید 19
سحر نوروزی1 ، افشین بهمنی2 ، سیران نیلی3 ، ارزو فلاحی4
1- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
2- دانشیار گروه بهداشت عمومی،دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران ، a_bahmani59@yahoo.com
3- استادیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
4- دانشیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
چکیده:   (1141 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به شیوع جهانی کرونا ویروس و پیامدهای نامطلوب آن، انجام رفتارهای پیشگیرانه، راه حل مناسبی برای کاهش آسیب های ناشی از این بیماری است. با توجه به اثربخشی مدل فرایند موازی توسعه یافته در تغییر رفتار، این پژوهش با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل فرایند موازی توسعه یافته بر اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه از کرونا ویروس در زنان جوان انجام شده است.
مواد و روش‌ها: این پژوهش به صورت مداخله‌ای (تجربی) در بین 222 نفر از زنان جوان با روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای، در سال 1401 انجام گردید. روش جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته بر اساس مدل فرایند موازی توسعه یافته بود. سپس مداخله آموزشی طی 4 جلسه از طریق جلسات مجازی انجام شد. سه ماه پس از آخرین جلسه، پرسشنامه مجدد توسط شرکت‌کنندگان تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری توصیفی و تحلیلی در نرم‌افزار SPSS نسخه 26 تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که بعد از مداخله آموزشی میانگین نمره سازه‌های مدل و رفتار در دو گروه آزمون و کنترل با هم اختلاف معنی‌دار داشتند(0/05>P). قبل از آموزش 4/5 درصد از شرکت‌کنندگان گروه مداخله در فرایند کنترل خطر قرار داشتند که بعد از مداخله آموزشی، این عدد به 20/7 درصد رسید که از لحاظ آماری معنی‌دار بود. بعد از مداخله آموزشی اختلاف گروه‌های کنترل و مداخله از نظر فرایند کنترل خطر یا فرایند کنترل ترس معنی‌دار بود (0/049=P).
نتیجه‌گیری: استفاده از مدل فرایند موازی توسعه یافته در اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه از کرونا ویروس در زنان جوان مؤثر است.



 
واژه‌های کلیدی: ببرنامه آموزشی، مدل فرایند موازی توسعه یافته، کرونا ویروس، زنان
متن کامل [PDF 501 kb]   (375 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: بهداشت عمومی
دریافت: 1401/8/28 | پذیرش: 1402/2/13 | انتشار: 1403/4/20
فهرست منابع
1. 1.WHO. World Health Organization coronavirus disease (COVID-19 dashboard). 2020.
2. Contreras GW, MEP M. Getting ready for the next pandemic COVID-19: Why we need to be more prepared and less scared. J Emerg Manag. 2020;18(2):87-9. DOI: 10.5055/jem.2020.0461 [DOI:10.5055/jem.2020.0461] [PMID]
3. Lagasse J. Healthcare workers risk burnout, exposure in wake of coronavirus pandemic. Healthcare Finance. 2020. Available at: https://www.healthcarefinancenews.com/news/healthcare-workers-risk-burnout-exposure-wake-coronavirus-pandemic
4. Lombardo P, Jones W, Wang L, Shen X, Goldner EM. The fundamental association between mental health and life satisfaction: results from successive waves of a Canadian national survey. BMC Public Health. 2018;18(1):1-9. doi.org/10.1186/s12889-018-5235-x [DOI:10.1186/s12889-018-5235-x] [PMID] []
5. Brooks SK, Webster RK, Smith LE, Woodland L, Wessely S, Greenberg N, et al. The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The lancet. 2020;395(10227):912-20. DOI: [DOI:10.1016/S0140-6736(20)30460-8] [PMID]
6. Prevention CfDCa. Social Distancing, Quarantine, and Isolation. https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/prevent-getting-sick/social-distancing.html. Updated April 4, 2020. Accessed April 23, 2020. DOI: [DOI:10.1007/978-3-030-15346-5_8]
7. Jernigan DB, COVID C, Team R. Update: public health response to the coronavirus disease 2019 outbreak-United States, February 24, 2020. MMWR. 2020;69(8):216. .doi: 10.15585/mmwr.mm6908e1 [DOI:10.15585/mmwr.mm6908e1] [PMID] []
8. Cordina M, Lauri MA. Attitudes towards COVID-19 vaccination, vaccine hesitancy and intention to take the vaccine. Pharm Pract (Granada). 2021;19(1). https://dx.doi.org/10.18549/pharmpract.2021.1.2317 [DOI:10.18549/PharmPract.2021.1.2317] [PMID] []
9. Chong M, Choy M. The social amplification of haze-related risks on the internet. Health Commun. 2018;33(1):14-21. [DOI:10.1080/10410236.2016.1242031] [PMID]
10. Napper LE, Fisher DG, Reynolds GL. Development of the perceived risk of HIV scale. AIDS Behav. 2012;16(4):1075-83. DOI: [DOI:10.1007/s10461-011-0003-2] [PMID] []
11. Pulcini C, Pradier C, Samat-Long C, Hyvernat H, Bernardin G, Ichai C, et,al. Factors associated with adherence to infectious diseases advice in two intensive care units. J. Antimicrob. Chemother. 2006 Mar 1;57(3):546-50. [DOI:10.1093/jac/dki483] [PMID]
12. Lithopoulos A, Liu S, Zhang C-Q, Rhodes RE. Predicting physical distancing in the context of COVID-19: A test of the extended parallel process model among Canadian adults. Can Psychol. 2021;62(1):56. [DOI:10.1037/cap0000270]
13. Kok G, Peters G-JY, Kessels LT, Ten Hoor GA, Ruiter RA. Ignoring theory and misinterpreting evidence: the false belief in fear appeals. Health Psychol. Rev. 2018;12(2):111-25. [DOI:10.1080/17437199.2017.1415767] [PMID]
14. Witte K. Fear control and danger control: A test of the extended parallel process model (EPPM). Commun. Monogr. 1994;61(2):113-34. [DOI:10.1080/03637759409376328]
15. Perloff RM. The dynamics of persuasion: Communication and attitudes in the 21st century: Routledge; 1993. [DOI:10.4324/9781003290056-3]
16. Tannenbaum MB, Hepler J, Zimmerman RS, Saul L, Jacobs S, Wilson K, et al. Appealing to fear: A meta-analysis of fear appeal effectiveness and theories. Psychol Bull. 2015;141(6):1178. [DOI:10.1037/a0039729] [PMID] []
17. McMahan S, Witte K, Meyer Ja. The perception of risk messages regarding electromagnetic fields: extending the extended parallel process model to an unknown risk. Health Commun. 1998;10(3):247-59. [DOI:10.1207/s15327027hc1003_4] [PMID]
18. Shirahmadi S, Seyedzadeh-Sabounchi S, Khazaei S, Bashirian S, Miresmæili AF, Bayat Z, Houshmand B, Semyari H, Barati M, Jenabi E, Heidarian F. Fear control and danger control amid COVID-19 dental crisis: Application of the Extended Parallel Process Model. PloS one. 2020 Aug 13;15(8):e0237490. [DOI:10.1371/journal.pone.0237490] [PMID] []
19. Lin H-C, Chen C-C. Disease prevention behavior during the COVID-19 pandemic and the role of self-esteem: an extended parallel process model. Psychology Research and Behavior Management. 2021;14:123. [DOI:10.2147/PRBM.S291300] [PMID] []
20. Birmingham WC, Hung M, Boonyasiriwat W, Kohlmann W, Walters ST, Burt RW, et al. Effectiveness of the extended parallel process model in promoting colorectal cancer screening. Psycho/Oncology. 2015;24(10):1265-78. [DOI:10.1002/pon.3899] [PMID] []
21. Parsai M, Sahbaei F, Hojjati H. Effect of implementing an extended parallel process model on adherence to a medication regimen of the type 2 diabetic elderly. CJHaA 2020;5(2):56-65. 10.22088/cjhaa.5.2.8
22. Ueda M, Nordström R, Matsubayashi T. Suicide and mental health during the COVID-19 pandemic in Japan. J Public Health. 2022;44(3):541-8. [DOI:10.1093/pubmed/fdab113] [PMID] []
23. Al-Musharaf S. Prevalence and predictors of emotional eating among healthy young Saudi women during the COVID-19 pandemic. Nutrients. 2020;12(10):2923. [DOI:10.3390/nu12102923] [PMID] []
24. Drywień ME, Hamulka J, Zielinska-Pukos MA, Jeruszka-Bielak M, Górnicka M. The COVID-19 pandemic lockdowns and changes in body weight among Polish women. A cross-sectional online survey PLife COVID-19 study. Sustainability. 2020;12(18):7768. [DOI:10.3390/su12187768]
25. Al-Musharaf S, Aljuraiban G, Bogis R, Alnafisah R, Aldhwayan M, Tahrani A. Lifestyle changes associated with COVID-19 quarantine among young Saudi women: A prospective study. PloS one. 2021;16(4):e0250625. [DOI:10.1371/journal.pone.0250625] [PMID] []
26. de Lima CA, Alves PMR, de Oliveira CJB, de Oliveira TRN, Barbosa KB, Marcene HC, et al. COVID-19: Isolations, quarantines and domestic violence in rural areas. SMJ. 2020;2(1):44-5. [DOI:10.28991/SciMedJ-2020-0201-7]
27. DOI: 10.28991/SciMedJ-2020-0201-7 [DOI:10.28991/SciMedJ-2020-0201-7]
28. Islam N, Sharp SJ, Chowell G, Shabnam S, Kawachi I, Lacey B, et al. Physical distancing interventions and incidence of coronavirus disease 2019: natural experiment in 149 countries. bmj. 2020;370. doi: [DOI:10.1136/bmj.m2743] [PMID] []
29. Jahangiry L, Bakhtari F, Sohrabi Z, Reihani P, Samei S, Ponnet K, et al. Risk perception related to COVID-19 among the Iranian general population: an application of the extended parallel process model. BMC public health. 2020;20(1):1-8. DOI: [DOI:10.1186/s12889-020-09681-7] [PMID] []
30. World Health Organisation (2019). Country & Technical Guidance - Coronavirus disease (COVID-19).
31. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/technical-guidance.
32. Lin HC, CC. C. Disease prevention behavior during the COVID-19 pandemic and the role of self-esteem: An extended parallel process model. Psychol Res Behav Manag. 2021;14:123. [DOI:10.2147/PRBM.S291300] [PMID] []
33. Elgzar WT, Al-Qahtani AM, Elfeki NK, Ibrahim HA. COVID-19 outbreak: Effect of an educational intervention based on health belief model on nursing students' awareness and health beliefs at Najran University, Kingdom of Saudi Arabia. Afr. J. Reprod. Health. 2020;24(2):78-86.
34. Barati M, Rastgar KE, Bagheri S, Usefi J, Hosseini A, Saeedi S, Parandan G. Effectiveness of educational intervention on improving preventive behaviors in fireworks injuries: Applying the extended parallel process model. J. Educ. Community Health. 2021 Jun 30;8(2):81-7. doi: 10.52547/jech.8.2.81 [DOI:10.52547/jech.8.2.81]
35. Ansari MA, Gharlipour Z, Mohebi S, Sharifirad GR, Rahbar A. Effect of education based on the protection motivation theory on preventive behaviors of influenza A among high school students in Qom City,(Iran). Qom Univ. Med. Sci. J. 2019;13(4):22-33. [DOI:10.29252/qums.13.4.22]
36. Hashemi Parast M, Shojaizade D, Dehdari T, MR. G. Design and evaluation of educational interventions on the health belief model to promote preventive behaviors of urinary tract infection in mothers with children less than 6 years. Razi J Med Sci. 2013;20(110):22-8. [Persian]
37. Heydarabadi AB, Latifi SM, Karami K, Arastoo AA, Ghatfan F. Effect of Educational Intervention Based on the Extended Parallel Process Model on the Adoption of Behaviors Preventing Physical Injuries from Working with Computers among Female Employees. J. Educ. Community Health. 2021;8(3):173-9. DOI: 10.52547/jech.8.3.173 [DOI:10.52547/jech.8.3.173]
38. Karimy M, Shamsi M, Zareban I, Kuhpayehzadeh J, Baradaran H. The effect of education based on extended parallel process model (EPPM) on the self-medication of elderly in Zarandieh. J Kermanshah Univ Med Sci. 2013;17(8).
39. Mostajabi SZ, Jahani Shourab N, Kordi M, Esmaeli H, Nematy M. Comparison of traditional Training (face to face) with Extended parallel process model (EPPM)-based training on knowledge of obesity complications before pregnancy in women with high BMI.
40. Iranian Journal of Obstetrics, Gynecology and Infertility. 2017;20(9):82-90. 10.22038/IJOGI.2017.9960
41. So J. A further extension of the extended parallel process model (E-EPPM): Implications of cognitive appraisal theory of emotion and dispositional coping style. Health communication. 2013;28(1):72-83. [DOI:10.1080/10410236.2012.708633] [PMID]
42. Chong YY, Chien WT, Cheng HY, Chow KM, Kassianos AP, Karekla M, et al. The role of illness perceptions, coping, and self-efficacy on adherence to precautionary measures for COVID-19. IJERPH.2020;17(18):6540. [DOI:10.3390/ijerph17186540] [PMID] []
43. Ferguson KLA. The Effect of an Online Educational Intervention on the Community Knowledge of Physical Health, Mental Health and Self-Efficacy During the COVID-19 Pandemic: Andrews University; 2020.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.MUK.REC.1401.179



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nawrozi S, bahmani A, nili S, fallahi A. Effect of the Educational Program Based on the Extended Parallel Process Model in Adopting Preventive Behaviors Against Covid-19. SJKU 2024; 29 (2) :56-68
URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-7683-fa.html

نوروزی سحر، بهمنی افشین، نیلی سیران، فلاحی ارزو. تأثیر برنامه آموزشی بر اساس مدل فرایند موازی توسعه یافته در اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه کووید 19. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1403; 29 (2) :56-68

URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-7683-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 29، شماره 2 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4710