1- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش مامایی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران 2- مربی گروه مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت بالینی، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران 3- دانشیار گروه علوم پایه، مرکز تحقیقات سلامتسنجی و ارزشیابی پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران 4- استاد گروه مامایی، مرکز تحقیقات بالینی، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران ، rshaho@yahoo.com
چکیده: (245 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از اولین نیازهای آموزشی اتخاذروش های نوین بهمنظور توانمندسازی و بهبود عملکرد فراگیران است. آموزش مهارتهای بالینی به دانشجویان یک امر چالش برانگیز است و اساتید باید دانشجویان را به شکل مؤثری برای ایفای نقش خود در عرصه خدمات بهداشتی و درمانی مهیا کنند. هدف از انجام این مطالعه "تعیین تأثیر آموزش تلفیقی معاینه پستان بر میزان یادگیری و مهارت دانشجویان کارشناسی مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان " بود. روش بررسی:این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی از نوع قبل و بعد، در سال 1400 بود. جامعه این پژوهش را کلیه دانشجویان ترم دوم و چهارم کارشناسی مامایی تشکیل داد.تعداد 30 دانشجو به روش سرشماری وارد مطالعه شدند.ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه شامل فرم مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه پژوهشگرساخته یادگیری معاینه پستان و چک لیست مشاهده مهارت بالینی معاینه پستان بود. برای تحلیل داده های مطالعه از نسخه 12 نرم افزار STATA استفاده شد. برای اهداف توصیفی، از جدول توزیع فراوانی و میانگین و انحراف معیار استفاده شد. برای متغیرهای یادگیری و مهارت قبل و بعد از مداخله، از آزمون ناپارامتری ویلکاکسون استفاده شد و سطح معنی داری کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد. یافته ها:میانه و برد میان چارکی میزان یادگیری قبل و بعد از مداخله در شرکت کنندگان به ترتیب 8 و 4 به 19 و 7 بود که اختلافآماری معناداری را نشان داد؛ همچنین میانه و برد میان چارکی میزان مهارت معاینه پستان قبل و بعد از مداخله در شرکت کنندگان به ترتیب 8/45و 5/97 به 114/34و 25 بودکه اختلاف آماری معناداری را نشان داد(001/0=P). نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که استفاده از آموزش تلفیقی در معاینه پستان میتواند سبب افزایش یادگیری و مهارت دانشجویان مامایی شود.
Minaee S, Hasheminasab L, Nouri B, Shahoei R. The Effect of Integrated Breast Examination Training on the Learning and Skills of Undergraduate Midwifery Students of Kurdistan University of Medical Science. SJKU 2025; 30 (1) :82-92 URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-8244-fa.html
مینائی شیدا، هاشمی نسب لیلا، نوری بیژن، شاهویی روناک. تاثیر آموزش تلفیقی معاینه پستان بر میزان یادگیری و مهارت بالینی دانشجویان کارشناسی مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1404; 30 (1) :82-92