[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اول سایت مجله::
صفحه اول سایت دانشگاه::
اطلاعات مجله::
اعضای دفتر مجله::
نمایه‌های مجله::
آرشیو مقالات::
راهنمای نویسندگان::
راهنمای داوران::
ثبت نام و ارسال مقاله::
امکانات سایت مجله::
واحد علم سنجی دانشگاه::
مقالات مرتبط::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد مقالات مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان چیست؟
ضعیف
متوسط
خوب
عالی
   
..
شاخص های استنادی مجله

Citation Indices from GS

AllSince 2020
Citations99135350
h-index3925
i10-index254128

 
..
کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
AWT IMAGE
..
معاونت تحقیقات و فن آوری
AWT IMAGE
..
SCImago Journal & Country Rank
:: دوره 30، شماره 1 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1404 ) ::
جلد 30 شماره 1 صفحات 92-82 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش تلفیقی معاینه پستان بر میزان یادگیری و مهارت بالینی دانشجویان کارشناسی مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
شیدا مینائی1 ، لیلا هاشمی نسب2 ، بیژن نوری3 ، روناک شاهویی4
1- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش مامایی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
2- مربی گروه مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت بالینی، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
3- دانشیار گروه علوم پایه، مرکز تحقیقات سلامت‌سنجی و ارزشیابی پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
4- استاد گروه مامایی، مرکز تحقیقات بالینی، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران ، rshaho@yahoo.com
چکیده:   (245 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از اولین نیازهای آموزشی اتخاذ روش­ های نوین به­منظور توانمندسازی و بهبود عملکرد فراگیران است. آموزش مهارت­های بالینی به دانشجویان یک امر چالش­ برانگیز است و اساتید باید دانشجویان را به شکل مؤثری برای ایفای نقش خود در عرصه خدمات بهداشتی و درمانی مهیا کنند. هدف از انجام این مطالعه "تعیین تأثیر آموزش تلفیقی معاینه پستان بر میزان یادگیری و مهارت دانشجویان کارشناسی مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان " بود.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه نیمه ­تجربی از نوع قبل و بعد، در سال 1400 بود. جامعه این پژوهش را کلیه دانشجویان ترم دوم و چهارم کارشناسی مامایی تشکیل داد. تعداد 30 دانشجو به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه شامل فرم مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه پژوهش­گرساخته یادگیری معاینه پستان و چک ­لیست مشاهده مهارت بالینی معاینه پستان بود. برای تحلیل داده­ های مطالعه از نسخه 12 نرم افزار STATA استفاده شد. برای اهداف توصیفی،  از جدول توزیع فراوانی و میانگین و انحراف­ معیار استفاده شد. برای متغیرهای یادگیری و مهارت قبل و بعد از مداخله، از آزمون ناپارامتری ویلکاکسون استفاده شد و سطح معنی­ داری کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد.
یافته ­ها: میانه و برد میان چارکی میزان یادگیری قبل و بعد از مداخله در شرکت­ کنندگان به ­ترتیب 8 و 4 به 19 و 7 بود که اختلاف آماری معناداری را نشان داد؛ هم­چنین میانه و برد میان چارکی میزان مهارت معاینه پستان قبل و بعد از مداخله در شرکت­ کنندگان به ­ترتیب 8/45و 5/97 به 114/34و 25 بود که اختلاف آماری معناداری را نشان داد(001/0=P).
نتیجه­ گیری: این مطالعه نشان داد که استفاده از آموزش تلفیقی در معاینه پستان می­تواند سبب افزایش یادگیری و مهارت دانشجویان مامایی شود.
 
واژه‌های کلیدی: سرطان پستان، دانشجو، یادگیری، مهارت بالینی، آموزش
متن کامل [PDF 505 kb]   (79 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: مامایی
دریافت: 1402/9/27 | پذیرش: 1402/11/17 | انتشار: 1403/12/22
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.MUK.REC.1401.029


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Minaee S, Hasheminasab L, Nouri B, Shahoei R. The Effect of Integrated Breast Examination Training on the Learning and Skills of Undergraduate Midwifery Students of Kurdistan University of Medical Science. SJKU 2025; 30 (1) :82-92
URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-8244-fa.html

مینائی شیدا، هاشمی نسب لیلا، نوری بیژن، شاهویی روناک. تاثیر آموزش تلفیقی معاینه پستان بر میزان یادگیری و مهارت بالینی دانشجویان کارشناسی مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1404; 30 (1) :82-92

URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-8244-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 30، شماره 1 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4700