[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اول سایت مجله::
صفحه اول سایت دانشگاه::
اطلاعات مجله::
اعضای دفتر مجله::
نمایه‌های مجله::
آرشیو مقالات::
راهنمای نویسندگان::
راهنمای داوران::
ثبت نام و ارسال مقاله::
امکانات سایت مجله::
واحد علم سنجی دانشگاه::
مقالات مرتبط::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد مقالات مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان چیست؟
ضعیف
متوسط
خوب
عالی
   
..
شاخص های استنادی مجله

Citation Indices from GS

AllSince 2020
Citations101635574
h-index3926
i10-index261138

 
..
کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
AWT IMAGE
..
معاونت تحقیقات و فن آوری
AWT IMAGE
..
SCImago Journal & Country Rank
:: دوره 29، شماره 4 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1403 ) ::
جلد 29 شماره 4 صفحات 152-141 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل خطی برآورد هیات علمی آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران
بهرام محقق1 ، نیوشا شهیدی صادقی2 ، امیر محمدی3 ، محمد نظری4 ، محمدحسین سالاریان زاده5 ، امیراحمد اخوان6 ، محمدرضا ملکی7 ، مصطفی دیلمی3 ، اعظم سادات حسینی3 ، فاطمه طالبی3 ، علی اکبر عابدی3 ، معصومه فرج الهی3
1- استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، تهران، ایران
2- دکتری تخصصی، دکتری تخصصی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، sadeghi.niusha@gmail.com
3- کارشناسی ارشد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران
4- دکتری عمومی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران
5- دکتری عمومی، گروه مدیریت سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
6- دکتری تخصصی، گروه مدیریت سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
7- استاد، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (1896 مشاهده)
مقدمه: برنامه‌ریزی نیروی انسانی هیات علمی در دانشگاه های علوم پزشکی یک ضرورت مهم برای تحقق کارکرد تولید منابع انسانی متخصص حوزه سلامت است. این مطالعه با هدف طراحی مدل برآورد هیات علمی در دانشگاه های علوم پزشکی انجام شد.
مواد و روش­ها: در این مطالعه کاربردی با استفاده از روش ترکیبی، عوامل تاثیرگذار بر حجم کار هیات علمی شناسائی شد. جمع‌آوری اطلاعات با مرور اسناد، مصاحبه‌های گروهی با خبرگان و تحلیل کوریکولوم‌های درسی صورت گرفت. جهت طراحی مدل از رویکردهای مبتنی بر کوریکولوم‌های درسی و الزامات بردهای تخصصی استفاده شد. ورود و تحلیل داده‌ها در نرم افزار اکسل انجام شد. 
یافته­ ها: جهت برآورد هیات علمی مورد نیاز رشته مقاطع تخصصی و فوق تخصصی و فلوشیپ پزشکی مدل خطی متشکل از متغیر ترکیبی تعداد پذیرش سالانه دانشجو سالانه ضربدر ضریب هیات علمی و متغیر تعداد ثابت هیات علمی به ازای هر دوره و نیز تخصص‌های مورد نیاز به تفکیک هر دوره احصاء گردید. به منظور برآورد هیات علمی مورد نیاز سایر رشته مقاطع گروه علوم پزشکی، از مدل دیگری متشکل از متغیر مستقل تعداد دانشجو و متغیر ترکیبی "ضریب هیات علمی" منتج از پارامترهای واحدهای موظفی هیات علمی در ترم تحصیلی، تراکم مطلوب دانشجو در کلاس، تعداد ترم تحصیلی رشته مقطع و ارزش تعدیل شده واحد درسی استفاده شد.
نتیجه گیری: این مدل یک روش نوآورانه جهت برآورد اعضای هیات علمی مورد نیاز دانشگاه‌های علوم پزشکی در ایران است که می‌تواند کارایی تربیت نیروی انسانی سلامت را افزایش دهد.
واژه‌های کلیدی: هیات علمی، مدل، برآورد، دانشگاه علوم پزشکی
متن کامل [PDF 718 kb]   (289 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1401/6/3 | پذیرش: 1402/5/24 | انتشار: 1403/8/8
فهرست منابع
1. 1.World Health Organization (WHO). The World Health Report 2000: health systems and improving performance. Geneva; 2000: 215.
2. Iranian Students' News Agency (ISNA) [Internet]. 2022 [Updated 2022 Dec 20]. Available from: https://www.isna.ir/news/1401080200827.
3. Brinkman PT. Instructional Costs per Student Credit Hour: Differences by Level of Instruction. JEF. 1989; 15(1): 34-52.
4. deputy president for planning. "Iran fifth five-year development plan" [Internet]. 2010: p 9-11, [Updated 2022 Dec 20]. Available from: https://rc.majlis.ir/fa/law/show/790196
5. Secretariat of the Supreme Planning Council of Medical Sciences. ''Approved educational programs in Persian ''[Internet]. 2022 [Updated 2022 November 2]. Available from: https://hcmep.behdasht.gov.ir
6. Brooks MJ, and Nelson MH. A preliminary model for faculty workload for a highly integrated curriculum delivered by team-based learning. Curr Pharm Teach Learn. 2018; 10(10):1321-1330. [DOI:10.1016/j.cptl.2018.07.012] [PMID]
7. Allen HL. Faculty workload and productivity in the 1990s: preliminary findings. Instructor. 1996;246(100):32-6.
8. Meyer KA. Faculty workload studies: Perspectives, needs, and future directions. ERIC 1988; 26(1): 1-101.
9. Yuker HE. Faculty Workload: Facts, Myths and Commentary. ERIC; Report No 6. 1974.
10. Fitzpatrick LR, Millette-Snodgrass C, Atef E, and Grove E. A Novel Mathematical Model for Determining Faculty Workload. AJPE. 2016; 80 (9): Article 152. [DOI:10.5688/ajpe809152] [PMID] []
11. Cohen MZ, Hickey JV and Upchurch SL, Faculty workload calculation. Nurse Outlook. 2009; 57:50-59. [DOI:10.1016/j.outlook.2008.07.004] [PMID]
12. Parks DJ, Gabert MC, Affleck SB, and Kuhr HJ. Quantifying Academic Faculty Workloads. Boise: Boise State University. 1995. Available from: https://strategy.asee.org/quantifying-academic-faculty-workloads
13. Ahanchian M, Aref M. Manpower Planning for Predicting the Demands of Academic Members at Firdausi University. HRMJ. 2016;8(1):79-102. [In persian]
14. Yazdani Sh. Organizational effectiveness index of medical sciences universities in the field of education, center for studies and development of medical sciences education. The sixth edition; 2013: 45. [In persian]
15. Din Mohammadi M, "model for determining student budget and general university credit distribution model". Tehran: Program, Budget and Organization Office - Ministry of Science, Research and Technology; [Internet]. 2014 [Updated 2022 November 20]. Available from: https://boodjeh.msrt.ir/
16. Ministry of Health, Treatment and Medical Education. "Administrative and employment regulations for academic staff members of universities of medical sciences and healthcare services of the country" [Internet]. 2012 [Updated 2022 Nov 10]. Available from: https://shenasname.ir/behdasht/2530-ordi91.
17. Simpson C S. Interpretive comments on the statement on faculty workload. Academe. 2000; 86(3): 69-72. [DOI:10.2307/40252371]
18. 18Mehregan M. Mathematical modeling. Tehran: SAMT; 2021, 8th edition: 10-11. [In Persian]
19. Gräff I, Goldschmidt B, Procula Glien P, Klockner S, Erdfelder F, Schiefer JL, et al. Nurse Staffing Calculation in the Emergency Department - Performance-Oriented Calculation Based on the Manchester Triage System at the University Hospital Bonn. PLoS One. 2016;11(5): e0154344. [DOI:10.1371/journal.pone.0154344] [PMID] []
20. Hamlin L. A model for graduate nursing faculty teaching workload. JPN. 2021; 37 (2021): 244-248. [DOI:10.1016/j.profnurs.2020.12.014] [PMID]
21. Durham S, Merritt J, Sorrell J. Implementing a new faculty workload formula. Nurs Educ Perspect. 2007;28(4):184-189.
22. Waldrop J, and Chase S. Lead Faculty Workload Model, Recognizing Equity and Leadership in Faculty. Nurse Educ. 2014; 39(2): 96-101. [DOI:10.1097/NNE.0000000000000025] [PMID]
23. Marek MW, Chew CS and Wu WV. Teacher Experiences in Converting Classes to Distance Learning in the COVID-19 Pandemic. IJDET. 2021;19(1):21. [DOI:10.4018/IJDET.20210101.oa3]
24. Anderson K, Avery M. Faculty teaching time: a comparison of Web-based and face-to-face graduate nursing courses. Intl J Nurs Educ Scholarsh. 2008;5(1):1-12. [DOI:10.2202/1548-923X.1539] [PMID] []
25. Cavanaugh J. Teaching online - a time comparison. Online J Dist Learn Adm. 2005; 8(1):1-9.
26. Benjamin-Coleman R, Smith M, Alexy B, Palmer K. A decade of distance education: RN to BSN. Nurs Educ. 2001;26(1):9-12. [DOI:10.1097/00006223-200101000-00009] [PMID]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: 960312



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohaghegh B, shahidi sadeghi N, mohamadi A, nazari M, salarianzadeh M H, akhavan A A, et al . A Linear Model to Estimate Faculty Member in The Iranian Medical Sciences Universities. SJKU 2024; 29 (4) :141-152
URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-7512-fa.html

محقق بهرام، شهیدی صادقی نیوشا، محمدی امیر، نظری محمد، سالاریان زاده محمدحسین، اخوان امیراحمد، و همکاران. و همکاران. و همکاران.. مدل خطی برآورد هیات علمی آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1403; 29 (4) :141-152

URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-7512-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 29، شماره 4 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4710