1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران 3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل ، biopiri@iauardabil.ac.ir
چکیده: (6344 مشاهده)
سابقه و هدف: سیستمهای آدرنرژیک و گابائرژیک مغز نقش مهمی در حافظه و یادگیری دارند. مطالعات قبلی نشان می دهند که مورفین، هیستامین و لیتیوم یادگیری وابسته به وضعیت ایجاد میکنند. در این مطالعه اثر گیرندههای آلفا-1-آدرنرژیک ناحیه 1CA بر روی یادگیری وابسته به وضعیت موسیمول مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد و روشها: در این مطالعه تجربی از موش کوچک آزمایشگاهی نر بالغ نژاد NMRI استفاده شد. حیوان ها بیهوش شدند و با استفاده از دستگاه استریوتاکسی کانول گذاری دوطرفه در ناحیه CA1 هیپوکامپ پشتی انجام شد. بعد از طی دوره بهبودی هفت روزه، آزمون رفتاری با استفاده از دستگاه یادگیری احترازی غیر فعال آغاز شد. داده ها با آنالیز واریانس یک طرفه، ناپارامتریک کروسکال ـ والیس و به دنبال آن تست من ـ ویتنی آنالیز شدند.
یافتهها: تزریق پیش از آموزش یا پیش از آزمون موسیمول به ناحیه CA1 باعث تخریب حافظه اجتنابی مهاری در روز آزمون شد (01/0P<). تزریق قبل از آزمون موسیمول حافظه تخریب شده با موسیمول قبل از آموزش را برمی گرداند (001/0P<). تزریق قبل از آموزش فنیل افرین نیز باعث برگشت فراموشی القاء شده با موسیمول قبل آموزش می شود (01/0P<). تزریق قبل از آزمون پرازوسین به ناحیه CA1 دو دقیقه قبل از تزریق مقدار مؤثر موسیمول ، جلوی یادگیری وابسته به وضعیت موسیمول را میگیرد (01/0P<).
نتیجه گیری: بطور کلی میتوان گفت که گیرندههای آلفا ـ1ـ آدرنرژیک هیپوکامپ پشتی نقش مهمی در یادگیری وابسته به وضعیت موسیمول در روز تست دارند.
کلمات کلیدی: موسیمول ، گیرنده آلفا ـ 1 ـ آدرنرژیک، هیپوکامپ پشتی، یادگیری وابسته به وضعیت.
وصول مقاله:17/1/92 اصلاحیه نهایی:11/5/93 پذیرش:15/5/93
Navaeian M, Pakpour B, Piri M. Modulation of muscimol state-dependent learning by α1-adrenergic receptors of the dorsal hippocampus. SJKU 2014; 19 (4) :46-57 URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-1599-fa.html
نوائیان مجید، پاکپور بهاره، پیری مرتضی. تعدیل یادگیری وابسته به وضعیت موسیمول توسط گیرنده های آلفا ـ 1 ـ آدرنرژیک هیپوکامپ پشتی. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1393; 19 (4) :46-57