[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اول سایت مجله::
صفحه اول سایت دانشگاه::
اطلاعات مجله::
اعضای دفتر مجله::
نمایه‌های مجله::
آرشیو مقالات::
راهنمای نویسندگان::
راهنمای داوران::
ثبت نام و ارسال مقاله::
امکانات سایت مجله::
واحد علم سنجی دانشگاه::
مقالات مرتبط::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد مقالات مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان چیست؟
ضعیف
متوسط
خوب
عالی
   
..
شاخص های استنادی مجله

Citation Indices from GS

AllSince 2020
Citations101355549
h-index3926
i10-index259136

 
..
کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
AWT IMAGE
..
معاونت تحقیقات و فن آوری
AWT IMAGE
..
SCImago Journal & Country Rank
:: دوره 29، شماره 6 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1403 ) ::
جلد 29 شماره 6 صفحات 124-105 برگشت به فهرست نسخه ها
میکرو ارگونومی در آموزش عالی: رویکرد سنتز پژوهی
فرشاد ارغوانی1 ، خلیل غلامی2 ، یدالله زارع زاده3
1- دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی توسعه آموزش عالی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران ، arghavanif@gmail.com
2- دانشیار گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
3- دانشیار آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان سنندج ایران
چکیده:   (2548 مشاهده)

زمینه و هدف: هدف از این پژوهش شناسایی مؤلفه‌ها و روش‌های به‌کاررفته میکرو ارگونومی در آموزش عالی در پژوهش‌های صورت گرفته در این حوزه بـه روش سنتز پژوهی بود. رویکرد روش‌شناختی در این پژوهش کیفـی بـا اسـتفاده از راهبـرد سنتز پژوهی ترکیبی و روش تحلیل محتوا بود.
مواد و روش­ها: با رجوع به پایگاه‌های معتبر مقاله و علمی، تعداد 105 مقاله بدون در نظر گرفتن محدوده زمانی در زمینه میکرو ارگونومی در آموزش عالی یافت شد که از بـین آن‌ها تعـداد 14مقاله به عنوان نمونه و به صورت هدفمند انتخـاب گردیـد.
 یافته‌ها: یافته‌های پـژوهش مهم‌ترین شاخص‌های شناسایی شـده در حـوزه پژوهش‌های میکرو ارگونومی در آموزش عالی را نمایان ساخت که طراحی ارگونومیک تجهیزات، لوازم و ابزارهای آموزشی و یادگیری، ایجاد تطابق بین ابعاد بدنی و ابعاد میز و صندلی‌های مورداستفاده، طراحی ارگونومیک فضاهای دانشگاهی، ارگونومی در نظم، انضباط، نظافت، تعمیرات و نگهداری، ارگونومی ویژه جنسیت و افراد با سنین بالاتر، ارگونومی در انجام وظایف و تعیین بارکاری، ارگونومی محیطی و شرایط جوی، آموزش عمومی ارگونومی از آن جمله هستند.
نتیجه‌گیری: میکرو ارگونومی از مهم‌ترین علومی است که اجرای آن در آموزش عالی مورد نیاز بوده و بر روی سلامتی دانشگاهیان و نیز در اثرگذاری بیشتر آموزش و یادگیری نقش دارد.
 

واژه‌های کلیدی: میکرو ارگونومی در آموزش، یادگیری، آموزش عالی، نیازمندی‌های ارگونومیک، رضایتمندی
متن کامل [PDF 948 kb]   (442 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: مهندسی بهداشت حرفه ای
دریافت: 1402/10/11 | پذیرش: 1403/3/7 | انتشار: 1403/12/19
فهرست منابع
1. 1.Clark B. The entrepreneurial university: New foundations for collegiality, autonomy, and achievement[book]. Higher Education Management.. 2001;13(2):100-101
2. Purcell WM, Henriksen H, Spengler JD. Universities as the engine of transformational sustainability toward delivering the sustainable development goals:"Living labs" for sustainability. Int. J. Sustain. High. Educ. 2019;20(8):1343-57. [DOI:10.1108/IJSHE-02-2019-0103]
3. Meyer MW, Norman D. Changing design education for the 21st century. She Ji. 2020;6(1):13-49. [DOI:10.1016/j.sheji.2019.12.002]
4. O'Reilly NM, Robbins P, Scanlan J. Dynamic capabilities and the entrepreneurial university: a perspective on the knowledge transfer capabilities of universities. J. Small Bus. Entrep. 2019; 31(3):243-63. [DOI:10.1080/08276331.2018.1490510]
5. Watty K, McKay J, Ngo L. Innovators or inhibitors? Accounting faculty resistance to new educational technologies in higher education. J. Acc. Educ. 2016;36:1-5. [DOI:10.1016/j.jaccedu.2016.03.003]
6. Yudenkova O, Savina E. Moscow higher education institutions: Eco-ergonomic aspects of operation and environmental initiatives. Procedia Eng. 2015;117:382-8. [DOI:10.1016/j.proeng.2015.08.182]
7. Okulova LP. Students and teachers of a modern higher educational establishment: ergonomic requirements and satisfaction in learning and work. Espacios. 2018;39(40):13-5..
8. Panjaitan N, Ali AYB. Clasification of ergonomics levels for research. IOP Conf Ser: Mat Sci Eng. 2019; 505:012040. [DOI:10.1088/1757-899X/505/1/012040]
9. Gumasing MJ, Cruz IS, Piñon DA, Rebong HN, Sahagun DL. Ergonomic factors affecting the learning motivation and academic attention of SHS students in distance learning. Sustainability. 2023;15(12):9202. [DOI:10.3390/su15129202]
10. Uche, C. and C.O. Fanny, Educational Ergonomics in Higher Education Institutions in Nigeria. Makerere J. Higher Educ. 2015;7(2): 133-136. [DOI:10.4314/majohe.v7i2.9]
11. Kukulska-Hulme A. Cognitive, ergonomic and affective aspects of PDA use for learning. Proceedings of the European Workshop on Mobile and Contextual Learning.2002; 32-33
12. Legg S, Jacobs K. Ergonomics for schools. Work. 2008;31(4):489-93. [DOI:10.3233/WOR-2008-00834] [PMID]
13. Dul J, Bruder R, Buckle P, Carayon P, Falzon P, Marras WS, et al. A strategy for human factors/ergonomics: developing the discipline and profession. Ergon. 2012;55(4):377-95. [DOI:10.1080/00140139.2012.661087] [PMID]
14. Metalidou E, Marinagi C, Trivellas P, Eberhagen N, Giannakopoulos G, Skourlas C. Human factor and information security in higher education. J. Syst. Inf. Technol. 2014;16(3):210-21. [DOI:10.1108/JSIT-01-2014-0007]
15. Nwaogazie I, Umeadi K, Bovwe O. Ergonomics Workstation Assessment of Musculoskeletal Disorders in University of Port Harcourt. Int J Trop Dis Health. 2016;20(4):1-4. https://doi.org/10.9734/IJTDH/2016/27544 [DOI:10.9734/IJTDH/2016/29675] [PMID]
16. Hoque AS, Parvez MS, Halder PK, Szecsi T. Ergonomic design of classroom furniture for university students of Bangladesh. J. Ind. Prod. Eng. 2014;31(5):239-52. [DOI:10.1080/21681015.2014.940069]
17. Odunaiya NA, Owonuwa DD, Oguntibeju OO. Ergonomic suitability of educational furniture and possible health implications in a university setting. Adv. Med. Educ. Pract.2014;1-4. [DOI:10.2147/AMEP.S38336] [PMID] []
18. Pérez-Gosende P. Evaluation of classroom furniture design for Ecuadorian university students: An anthropometry-based approach. Adv. Sci. Technol. Eng. Syst. 2019;4(6):163-72. [DOI:10.25046/aj040620]
19. Smith TJ. The ergonomics of learning: educational design and learning performance. Ergon. 2007;50(10):1530-46. [DOI:10.1080/00140130701587608] [PMID]
20. Chambers R, Lo BC, Allen NB. The impact of intensive mindfulness training on attentional control, cognitive style, and affect. Cogn.Ther.Res. 2008;32:303-22. [DOI:10.1007/s10608-007-9119-0]
21. Correa-Burrows P, Burrows R, Blanco E, Reyes M, Gahagan S. Nutritional quality of diet and academic performance in Chilean students. Bull. World. Health. Organ. 2016;94(3):185. [DOI:10.2471/BLT.15.161315] [PMID] []
22. Smith, T.J.: Educational ergonomics: educational design and educational performance. Int. Soc. Occup. Ergon. Saf. 2001.
23. Puangmalee N, Hussaro K, Boonyayothin V, Khedari J. A field of the thermal comfort in university buildings in Thailand under air condition room. Energy procedia. 2015;79:480-5. [DOI:10.1016/j.egypro.2015.11.522]
24. Zaki SA, Damiati SA, Rijal HB, Hagishima A, Abd Razak A. Adaptive thermal comfort in university classrooms in Malaysia and Japan. Built Environ. 2017;122:294-306. [DOI:10.1016/j.buildenv.2017.06.016]
25. Cheng M. Reclaiming quality in higher education: a human factor approach. Qual. High. Educ 2017;23(2):153-67. [DOI:10.1080/13538322.2017.1358954]
26. Goodyear P. The ergonomics of learning environments: learner-managed learning and new technology. Creacion de materiales para la innovacion educativa con nuevas tecnologias(conference). 1997:7-17.
27. Hira DS. An ergonomic appraisal of educational desks. Ergon. 1980;23(3):213-21. [DOI:10.1080/00140138008924735]
28. Smith TJ. Integrating community ergonomics with educational ergonomics-designing community systems to support classroom learning. Work. 2012;41(1):3676-84. [DOI:10.3233/WOR-2012-0009-3676] [PMID]
29. Žunjić A, Papić G, Bojović B, Matija L, Slavković G, Lukić P. The role of ergonomics in the improvement of quality of education. FME transactions. 2015;43(1):82-7. [DOI:10.5937/fmet1501082z]
30. Okulova LP. An ergonomic approach to higher education of psychology and pedagogy students. Rev Espac. 2020;41(02):13.
31. Shearer J, Graham TE, Skinner TL. Nutra-ergonomics: influence of nutrition on physical employment standards and the health of workers. Appl. Physiol. Nutr. Metab. 2016;41(6):165-74. [DOI:10.1139/apnm-2015-0531] [PMID]
32. Derenevich MG, Bitencourt RS, Junior OC, Wu V. Macroergonomics as a way for social responsibility: A study in a university hospital. Integrating Social Responsibility and Sustainable Development [book]. Addressing Challenges and Creating Opportunities. Springer.2021:609-26. [DOI:10.1007/978-3-030-59975-1_41]
33. Mohebbi M, Smith B, Mendez JG. A Survey Study of Ergonomic Perceptions among University Students in Middle Tennessee. XXXVth Annual International Occupational Ergonomics and Safety Conference. 2023; 45-51.
34. Kao HS. On educational ergonomics. Ergonomics. 1976;19(6):667-81. [DOI:10.1080/00140137608931582]
35. Thariq MM, Munasinghe HP, Abeysekara JD. Designing chairs with mounted desktop for university students: Ergonomics and comfort. Int. J. Ind. Ergon. 2010;40(1):8-18. [DOI:10.1016/j.ergon.2009.10.003]
36. Yeoman P, Ashmore N. Moving from pedagogical challenge to ergonomic challenge: Translating epistemology into the built environment for learning. Australas J Educ Tec . 2018;34(6).1-16 [DOI:10.14742/ajet.4502]
37. Kibria MG, Rafiquzzaman M. Ergonomic Computer Workstation Design for University Teachers in Bangladesh. Jordan j. mech. ind. eng. 2019;13(2). 91-103
38. Sari AD, Rahmillah FI, Aji BP. Implementation of 5S method for ergonomic laboratory. InIOP conference series: Mater. Sci. Eng. 2017;215(1):1-10 [DOI:10.1088/1757-899X/215/1/012032]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

arghavani F, gholami K, zarezadeh Y. Microergonomics in Higher Education: A Synthesis Research Approach. SJKU 2025; 29 (6) :105-124
URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-8264-fa.html

ارغوانی فرشاد، غلامی خلیل، زارع زاده یدالله. میکرو ارگونومی در آموزش عالی: رویکرد سنتز پژوهی. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1403; 29 (6) :105-124

URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-8264-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 29، شماره 6 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4710