1- دانشجوی دوره دکترای مدیریت آموزش عالی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران 2- استاد تمام رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، Galavandi@gmail.com 3- استاد تمام رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده: (438 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف طراحی الگوی تضمین کیفیت بر اساس رویکرد دانشگاههای نسل چهارم(مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی کردستان) بود. مواد و روشها:از رویکرد کیفی و روش گراند تئوری استفاده شد. جامعه آماری پژوهش 12 نفر از اساتید مجرب دانشگاه علوم پزشکی کردستان بودند که مورد مصاحبه قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد، دادههای به دست آمده از مصاحبهها به کمک نرمافزار کیفی (MAXQDA2020) و در قالب کدهای باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. در نتیجهی تحلیل کیفی دادهها، 377 کد باز، 64 کد محوری و 15 کد گزینشی به عنوان ابعاد و مؤلفههای اصلی الگوی تضمین کیفیت بر اساس رویکرد دانشگاههای نسل چهارم شکل گرفت. یافتهها:یافتهها نشان داد که مؤلفه «تولید دانش خلاق و مسئله گشا» به عنوان پدیده محوری، مؤلفه «مسئولیتگرایی و تعامل، تحولآفرینی و پویایی، ساختار حرفهای و تسهیلگرا به عنوان عوامل علی، مؤلفه «فرهنگ رشدگرا، ساختار هوشمند و سازگار شونده، نوآوری و انعطاف در شیوه حکمرانی و بهسازی منابع انسانی» به عنوان شرایط زمینهای و مؤلفههای «استقلال آکادمیسمی، عدم ساختار روشن و شفاف» به عنوان شرایط مداخلهگر همچنین مقوله دانش حرفهای و بهروز، برنامه آموزشی و درسی خلاق و جهت دهنده، توسعه مهارتها و شایستگیهای حرفهای، پیشرفت مدیریت مبتنی بر کیفیت به عنوان راهبردهای تعاملات و کنش تضمین کیفیت با رویکرد دانشگاههای نسل چهارم شناسایی شدند. نتیجهگیری:پیامد اصلی برهم کنش تمامی مؤلفههای اشاره شده «توسعه زیرساختهای پایداری، توسعه فرهنگی، توسعه اقتصادی و توسعه ارتقای کیفیت زندگی» است که در حوزههای آموزشی، توسعه پایدار جامعه و دانشگاه نقش اساسی در پیشرفت و بالندگی و کیفیت دانشگاهها با رویکرد نسل چهارم دارد.
darvand S, galawandi H, hasani M. Designing a Quality Assurance Model based on the Approach of Fourth Generation Uuniversities: A Case study in Kurdistan University of Medical Sciences.. SJKU 2024; 29 (3) :139-149 URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-7846-fa.html
داروند سوران، قلاوندی حسن، حسنی محمد. طراحی الگوی تضمین کیفیت بر اساس رویکرد دانشگاههای نسل چهارم(مطالعه موردی: دانشگاه علوم پزشکی کردستان). مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1403; 29 (3) :139-149