[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اول سایت مجله::
صفحه اول سایت دانشگاه::
اطلاعات مجله::
اعضای دفتر مجله::
نمایه‌های مجله::
آرشیو مقالات::
راهنمای نویسندگان::
راهنمای داوران::
ثبت نام و ارسال مقاله::
امکانات سایت مجله::
واحد علم سنجی دانشگاه::
مقالات مرتبط::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد مقالات مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان چیست؟
ضعیف
متوسط
خوب
عالی
   
..
شاخص های استنادی مجله

Citation Indices from GS

AllSince 2020
Citations101455557
h-index3926
i10-index260137

 
..
کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
AWT IMAGE
..
معاونت تحقیقات و فن آوری
AWT IMAGE
..
SCImago Journal & Country Rank
:: دوره 29، شماره 3 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1403 ) ::
جلد 29 شماره 3 صفحات 149-139 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی تضمین کیفیت بر اساس رویکرد دانشگاه‌های نسل چهارم(مطالعه موردی: دانشگاه علوم پزشکی کردستان)
سوران داروند1 ، حسن قلاوندی2 ، محمد حسنی3
1- دانشجوی دوره دکترای مدیریت آموزش عالی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
2- استاد تمام رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، Galavandi@gmail.com
3- استاد تمام رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (936 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف طراحی الگوی تضمین کیفیت بر اساس رویکرد دانشگاه‌های نسل چهارم(مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی کردستان) بود.
مواد و روش‌ها: از رویکرد کیفی و روش گراند تئوری استفاده شد. جامعه آماری پژوهش 12 نفر از اساتید مجرب دانشگاه علوم پزشکی کردستان بودند که مورد مصاحبه قرار گرفتند. برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد، داده‌های به دست آمده از مصاحبه‌ها به کمک نرم‌افزار کیفی (MAXQDA2020) و در قالب کدهای باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. در نتیجه‌ی تحلیل کیفی داده‌ها، 377 کد باز، 64 کد محوری و 15 کد گزینشی به عنوان ابعاد و مؤلفه‌های اصلی الگوی تضمین کیفیت بر اساس رویکرد دانشگاه‌های نسل چهارم شکل گرفت.
 یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که مؤلفه «تولید دانش خلاق و مسئله گشا» به عنوان پدیده محوری، مؤلفه «مسئولیت‌گرایی و تعامل، تحول‌آفرینی و پویایی، ساختار حرفه‌ای و تسهیل‌گرا به عنوان عوامل علی، مؤلفه «فرهنگ رشدگرا، ساختار هوشمند و سازگار شونده، نوآوری و انعطاف در شیوه حکمرانی و بهسازی منابع انسانی» به عنوان شرایط زمینه‌ای و مؤلفه‌های «استقلال آکادمیسمی، عدم ساختار روشن و شفاف» به عنوان شرایط مداخله‌گر همچنین مقوله دانش حرفه‌ای و به‌روز، برنامه آموزشی و درسی خلاق و جهت دهنده، توسعه مهارت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای، پیشرفت مدیریت مبتنی بر کیفیت به عنوان راهبردهای تعاملات و کنش تضمین کیفیت با رویکرد دانشگاه‌های نسل چهارم شناسایی شدند.
نتیجه‌گیری: پیامد اصلی برهم کنش تمامی مؤلفه‌های اشاره شده «توسعه زیرساخت‌های پایداری، توسعه فرهنگی، توسعه اقتصادی و توسعه ارتقای کیفیت زندگی» است که در حوزه‌های آموزشی، توسعه پایدار جامعه و دانشگاه نقش اساسی در پیشرفت و بالندگی و کیفیت دانشگاه‌ها با رویکرد نسل چهارم دارد.
 
واژه‌های کلیدی: تضمین کیفیت، دانشگاه نسل چهارم، پژوهش کیفی، رویکرد داده بنیاد
متن کامل [PDF 278 kb]   (200 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/12/15 | پذیرش: 1402/6/14 | انتشار: 1403/6/28
فهرست منابع
1. 1.Enayati T, Niaz azari K, Alipour A. (2013) Explanation of the key factors of establishing knowledge management in maritime educational organizations, Strategic Knowledge Interdisciplinary Studies Quarterly, Number 18, National Defense University.[Persian].
2. Michel M, Anthony S. (2007) External quality assurance in higher education. Translation: Reza Mohammadi (2008). Tehran: Publications of the country's education assessment organization
3. VlasceanuV.l, Grunberg L, parlea D. (2007) Quality Assurance and Accreditation:A Glossary of Basic Terms and Definitions(second edition); Bucharest: UNESCO - CEPES.
4. Lamicq H, Jensen T. (2001) ; Towards Accreditation Schemes for Higher Education in European.Final Project Repor.
5. Mahdi R, Shafii M. (2018) The Role of Creating and Capacity Building for Fourth Generation Universities for Local Development and regional , Journal of Industry and University, vol.10, no.35, 1 -22[ Persian]
6. Abili Kh, Narenji Thani F, Mostafavi Z. (2017) Evaluation of university readiness for the establishment of pure higher education (case study: University of Tehran), Industrial Management Vision Quarterly, Year 8, Number 1, pp. 114-95.[Persian].
7. Lukovics M, Zuti B. (2018) Fourth Generation Universities and Regional Development - Presentation Slides. University of Szeged, Doctoral School of Economics, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3117263 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3117263. [DOI:10.2139/ssrn.3117263]
8. Qoli Ghorchian N, (1993) an analysis of the quality cube in the higher education system, Research and Planning Quarterly in Higher Education, No. 7 and 8.[Persian].
9. Tayibi, Seyyed Jamaluddin et al.(2013) Comprehensive quality management in the health care system, first edition, Tehran: Jahan Computer Electronic Publishing and Information, 57-55.[Persian].
10. Amirzadeh, Hossein (1379) Manuscript of quality systems, Hoyle, David. Second edition, Tehran: Rasa Cultural Services Institute, 81-89.[Persian].
11. Sadeghi M, Niaz Azari K, Taqvai Yazdi M. (2018) Examining the dimensions of the virtual approach in the direction of the development of the fourth generation university, Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, 9th year, 4th issue, pp. 25-41. [Persian].
12. Golpayegani N, Jamani F, Yousefi Saeedabadi R. (2019) Presenting a model based on the impact of mentoring on responsive education in universities of macro-medical sciences in region one with the approach of fourth generation universities, Hub and Tazkieh Scientific Research Quarterly, Volume 29, Number 2, pp. 117-127. [Persian].
13. Ghosh R, Hutchins HM, Rose KJ, Manongsong AM. (2020) Exploring the lived experiences of mutuality in diverse formal faculty mentoring partnerships through the lens of mentoring schemas. HumanResource Development Quarterly. Feb 11. [Persian]. [DOI:10.1002/hrdq.21386]
14. Talbi Pahn Ch, Qasim A, Zulfiqari R, Parsa Moin K. (2021) Evaluation of the social responsibility components of Islamic Azad University of Mazandaran, Quarterly Journal of the Center for Studies and Development of Medical Sciences Education, Year 12, Number 2. [Persian].
15. Nejati, M., Shafaei, A., Salamzadeh, Y., & Daraei, M. (٢٠١١). Corporate social responsibility and universities: A study of top ١٠ world universities' website. African Journal of Business Management, ٥(٢), ٤٤٠-٤٤٧.
16. Ahmadian Chashmi M, Niazaziri K, Salehi M. (2019) Designing the model of the role of the fourth generation university in order to improve the quality of education and research in higher education, Jundishapor Education Development Journal, Quarterly Journal of the Center for Studies and Development of Medical Sciences Education, Year 11, Number 4. [Persian].
17. Vafai Z, Fayazi M, Shah Hosseini MA (2020) Understanding the quality of the interaction of complexity leadership structures and social organization from a perspective based on complex sciences, Public Management Research, 13th year, 47th issue, pp. 334-307.
18. Yamunidozi-Sarkhabi M. (2020) A reflection on the concept of adaptive university, Iranian Higher Education Scientific Research Quarterly, 10th year, 4th issue.
19. Raisoun M, Abbaspour A, Rahimian H, Khorsandi Tasko A, Barzovian Shirvan S. (2017). Analyzing the components of the organizational structure of universities of medical sciences in the transition to the third generation, scientific journal of Birjand University of Medical Sciences, 25, 1-15. [Persian].
20. Mustafaei SM, Melkian F, Kaviani E, Karamafrouz MJ. (2018). Designing the entrepreneurial university model based on data base theory (case study: units of the Islamic Azad University of West Iran). Management and Planning in Iran's Educational Systems, 12(2), 41-74. [Persian]. [DOI:10.29252/mpes.12.2.41]
21. Ghiashi Nadushan S, Khalili I. (2017). The role and position of the government in the independence of the university. Government Studies, 2(2), 183-232. Doi: 10.22054/tssq.2018.9078. [Persian].
22. Pourjavid S, Khosravipour B, Alibeigi A. (2019). The components of the institutionalization of the fourth generation of universities in Iran's higher agricultural education, Scientific Research Quarterly of Agricultural Education Management, No. 55. [Persian].
23. Mojtabizadeh M, Abbaspour A, Maleki H, Farastkhah M. (2017). Validation model and quality assurance of Iran's higher education system from experts' point of view, Educational Systems Research Quarterly, No. 42. [Persian].
24. Meyer j, pillei M, zimmermann F, stoglehner G. (2018) Customized education as a framework for strengthening collaboration between higher education institutions and regional actors in sustainable development - lessons from Albania and Kosovo. Sustainability, 10(11), 3941. Doi: 10.3390/su10113941. [DOI:10.3390/su10113941]
25. Benneworth P, fitjar R.D. (2019). Contextualizing the role of universities to regional development: introduction to the special issue. Regional studies, regional science, 6(1), 331-338. Doi: 10.1080/21681376.2019.1601593. [DOI:10.1080/21681376.2019.1601593]
26. Baradaran M, Noorshahi N, Roshan A. (2018) Conceptualization of university social responsibility in Iran. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 25(3), 1-26. [Persian].
27. Roşca I.G, Păunescu C. (2010). Shaping the future of higher education in Romania: challenges and driving factors. Management & Marketing, 5 (1), 57-70.
28. Beheshtirad R, Ardalan M, requester M. (2017). Identifying the shaping factors of guaranteeing the quality of higher education in Iran (a phenomenological study), Educational Measurement and Evaluation Quarterly, 8th year, No. 23, pp. 153-199. [Persian]. [DOI:10.1080/13538322.2017.1358954]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.URMIA.REC.1402.013
Clinical trials code: 2936



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

darvand S, galawandi H, hasani M. Designing a Quality Assurance Model based on the Approach of Fourth Generation Uuniversities: A Case study in Kurdistan University of Medical Sciences.. SJKU 2024; 29 (3) :139-149
URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-7846-fa.html

داروند سوران، قلاوندی حسن، حسنی محمد. طراحی الگوی تضمین کیفیت بر اساس رویکرد دانشگاه‌های نسل چهارم(مطالعه موردی: دانشگاه علوم پزشکی کردستان). مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1403; 29 (3) :139-149

URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-7846-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 29، شماره 3 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4710