[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اول سایت مجله::
صفحه اول سایت دانشگاه::
اطلاعات مجله::
اعضای دفتر مجله::
نمایه‌های مجله::
آرشیو مقالات::
راهنمای نویسندگان::
راهنمای داوران::
ثبت نام و ارسال مقاله::
امکانات سایت مجله::
واحد علم سنجی دانشگاه::
مقالات مرتبط::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد مقالات مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان چیست؟
ضعیف
متوسط
خوب
عالی
   
..
شاخص های استنادی مجله

Citation Indices from GS

AllSince 2020
Citations101015519
h-index3926
i10-index259134

 
..
کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
AWT IMAGE
..
معاونت تحقیقات و فن آوری
AWT IMAGE
..
SCImago Journal & Country Rank
:: دوره ۲۹، شماره ۲ - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ۱۴۰۳ ) ::
جلد ۲۹ شماره ۲ صفحات ۸۸-۷۹ برگشت به فهرست نسخه ها
اثر آموزش و ارائه پسخوراند کتبی بر کمیت و کیفیت مستندسازی پرونده بیماران در یک بیمارستان آموزشی عمومی: یک مطالعه اقدام پژوهی
بهار موسس غفاری۱ ، عاصفه عباس زاده۲ ، خالد رحمانی۳
۱- استادیار پزشکی هسته‌ای، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران. ، baharmoassesghafari@gmail.com
۲- استادیار بیماری‌های عفونی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران.
۳- دانشیار اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات گوارش و کبد، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
چکیده:   (۱۰۶۳ مشاهده)
زمینه و هدف: مطالعات قبلی در ایران نشان داده اند که کیفیت مستندسازی پرونده‌های پزشکی توسط پزشکان در ایران چندان رضایت‌بخش نیست. با توجه به اهمیت مستندسازی دقیق پرونده‌های پزشکی در اعتباربخشی بیمارستان‌های آموزشی، مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر آموزش بر کمیت و کیفیت مستندسازی پرونده های بیماران طراحی و اجرا شد.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نظر طراحی یک مطالعه اقدام پژوهی و نیمه تجربی بود. در این مطالعه ابتدا وضعیت ثبت پرونده‌های پزشکی توسط دستیاران، کارورزان و کارآموزان در400 پرونده انتخاب شده به صورت تصادفی مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس بر اساس یک پروتکل مداخله‌ای، برنامه‌های آموزشی برای این افراد برگزار و به صورت ماهیانه موارد نقص در پرونده ها هم در قالب بازخورد کتبی به مدیران گروه‌های آموزشی ارائه گردید. در نهایت وضعیت ثبت داده ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS V.22 و آزمون مک نمار آنالیز شد.
یافته‌ها: بر اساس مقایسه سنجه‌های مورد بررسی قبل و بعد از انجام مداخله، درصد ثبت شرح حال، درصد On service note، درصد Off service note و درصد Progressive note (PN) روزانه در هر سه گروه کار آموزان پزشکی، کارورزان و دستیاران بهبود معنی داری داشت (0/05> P). علاوه بر این‌ها، مداخله انجام شده باعث بهبود معنی‌داری در سایر شاخص‌های مورد بررسی از جمله اصول صحیح تشخیص نویسی در پرونده، ثبت ساعت و تاریخ، ثبت دستورات دارویی، تکمیل فرم آموزش بیمار، اخذ رضایت آگاهانه از بیمار در موارد نیاز، ثبت صحیح درخواست و انجام مشاوره های پزشکی و تهیه خلاصه پرونده استاندارد شده بود(0/05> P).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این مطالعه، آموزش مستمر و ارائه بازخورد کتبی منظم در افزایش کمیت و کیفیت ثبت موارد لازم در پرونده‌های پزشکی بیماران توسط دستیاران، کارورزان و کارآموزان مؤثر است.
 
واژه‌های کلیدی: پرونده های پزشکی، بیمارستان آموزشی، مستند سازی، آموزش، بازخورد، اقدام پژوهی
متن کامل [PDF 373 kb]   (۲۷۸ دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی
دریافت: 1400/9/12 | پذیرش: 1402/4/5 | انتشار: 1403/4/20
فهرست منابع
1. 1.Standardization IOf. Quality Management Systems: Guidelines for Performance Improvements: International Organization for Standardization; 2000.
2. Askari H, Samandari A, Rastegari Z, Nadipour N. Identifying and documenting work processes promoting efficiency in emergency department ofShahid Mohammad Montazeri Hospital in 2012. RJMS. 2013;20(112):53-66. [DOI:10.5455/medarh.2012.66.53-57] [PMID]
3. Mahfouzi A, Taghadosinzhad FAD, Abedi Khourasgani H. A 6 years study on anaesthesiologist's medical malpractice cases referred to Tehran medicolegal commission (1994-1999). J. Forensic Med. 2002;8(26):-.
4. Liang BA. The adverse event of unaddressed medical error: identifying and filling the holes in the health-care and legal systems. J Law Med Ethics. 2001;29(3-4):346-68. [DOI:10.1111/j.1748-720X.2001.tb00353.x] [PMID]
5. Liang BA. Risks of Reporting Sentinel Events: A system for reporting medical errors could be used for lawsuits rather than just for safety purposes. Health Aff. 2000;19(5):112-20. [DOI:10.1377/hlthaff.19.5.112] [PMID]
6. Miller RH, Sim I. Physicians' use of electronic medical records: barriers and solutions. Health Aff. 2004;23(2):116-26. [DOI:10.1377/hlthaff.23.2.116] [PMID]
7. Carter JT. Electronic medical records and quality improvement. Neurosurg Clin N. 2015;26(2):245-51. [DOI:10.1016/j.nec.2014.11.018] [PMID]
8. Manca DP. Do electronic medical records improve quality of care?: Yes. Can Fam Physician. 2015;61(10):846-7.
9. Farzandipour M, Meidani Z, Rangraz Jeddi F, Gilasi H, Shokrizadeh Arani L, Mobarak, Zohreh. The Effect of Educational Intervention on Medical Diagnosis Recording among Residents in Kashan University of Medical Sciences. Iran J Med Educ. 2012;12(1):90-8.
10. Farzandipour M, Sadoughi F, Ahmadi M, Karimi I. Safety requirements for health electronic file; comparison between selected countries. 2007.
11. Karami M, Shokrizadeh Arani L. Related factors in medical records documentation quality and presenting solutions from managers' and physicians' viewpoints occupied in hospitals affiliated to Kashan University of Medical Sciences. Iran J Med Educ. 2010;9(4):356-64.
12. Mashoufi M, Amani F, Rostami K, Mardi A. Evaluating Information Record in the Ardabil Medical Sciences University, 2002. J Ardabil Univ Med Sci. 2004;4(1):43-9.
13. Moghaddasi H, Sheikhtaheri A, Hashemi N. Reducing medication errors: Role of computerized physician order entry system. J Health Adm. 2007;10(27):57-67.
14. Kahouei M, Taherian Aa, Babamohammadi H, Kaghobadi S. Medical Assistants And Students Knowledge And Practice Rate Regarding Documentation Of Care Provided To Patients From Medical Discipline Aspect (Semnan Medical University; 2000-2001). 2003.
15. Torki S, Tavakoli N, Khorasani EJJoE, Environment, Sciences H. Improving the Medical Record Documentation by Quantitative Analysis in a Training Hospital. J earth environ heath sci. 2015;1(1):22. [DOI:10.4103/2423-7752.159923]
16. Esmaeili, MR, Abazari, H, Mohammadi Kenari H. Comparison of Medical Students and Pediatric Residents Practices in Medical Records at Amirkola Children Hospital. J. Babol Univ. Med. Sci. 2010;12(5):106-11.
17. Abbassi S, Tavakoli N. Quantitative analysis of medical record of patients admitted in the gharazi hospital. 2011.
18. azimi l, markazimoghaddam N, Rostami k, Talebi A, Eskandari A, Mirzaiy A, et al. Assessing the Physicians' Order Errors in Medical Records and it's effective Factors (A Case Study). Hospital. 2016;15(2):41-8.
19. Hartel MJ, Staub LP, Roder C, Eggli S. High incidence of medication documentation errors in a Swiss university hospital due to the handwritten prescription process. BMC Health Serv. Res. 2011;11:199. [DOI:10.1186/1472-6963-11-199] [PMID] []
20. Seif Rabiee MA, Sedighi I, Mazdeh M, Dadras F, Shokouhee Solgi M, Moradi A. Study of hospital records registration in teaching hospitals of Hamadan University of Medical Sciences in 2009. Avicenna J Clin Med. 2009;16(2):45-9.
21. Tinsley JA. An educational intervention to improve residents' inpatient charting. Academic psychiatry: the journal of the American Association of Directors of Psychiatric Residency Training and the Association for Academic Psychiatry. Acad Psychiatry. 2004;28(2):136-9. [DOI:10.1176/appi.ap.28.2.136] [PMID]
22. Azzolini E, Furia G, Cambieri A, Ricciardi W, Volpe M, Poscia A. Quality improvement of medical records through internal auditing: a comparative analysis. J Prev Med Hyg. 2019;60(3):E250.
23. O'Leary KJ, Liebovitz DM, Feinglass J, Liss DT, Evans DB, Kulkarni N, et al. Creating a better discharge summary: improvement in quality and timeliness using an electronic discharge summary. J Hosp Med. 2009;4(4):219-25. [DOI:10.1002/jhm.425] [PMID]
24. Kripalani S, LeFevre F, Phillips CO, Williams MV, Basaviah P, Baker DW. Deficits in communication and information transfer between hospital-based and primary care physicians: implications for patient safety and continuity of care. Jama. 2007;297(8):831-41. [DOI:10.1001/jama.297.8.831] [PMID]
25. Saravi BM, Asgari Z, Siamian H, Farahabadi EB, Gorji AH, Motamed N, et al. Documentation of Medical Records in Hospitals of Mazandaran University of Medical Sciences in 2014: a Quantitative Study. Acta Informatica Medica. 2016;24(3):202-6. [DOI:10.5455/aim.2016.24.202-206] [PMID] []
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.MUK.REC.1396.385



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moasses-Ghafari B, Abbaszadeh A, Rahmani K. Effect of Education and Written Feedback on the Quantity and Quality of Documenting Patients' Records in a General Teaching Hospital: An Action Research Study. SJKU 2024; 29 (2) :79-88
URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-7124-fa.html

موسس غفاری بهار، عباس زاده عاصفه، رحمانی خالد. اثر آموزش و ارائه پسخوراند کتبی بر کمیت و کیفیت مستندسازی پرونده بیماران در یک بیمارستان آموزشی عمومی: یک مطالعه اقدام پژوهی. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. ۱۴۰۳; ۲۹ (۲) :۷۹-۸۸

URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-۱-۷۱۲۴-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 29، شماره 2 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4710