1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل ، biopiri@iauardabil.com 3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
چکیده: (15193 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: کانابینوئیدهای درون زاد و مواد اپیوئیدی هر دو به مقدار زیاد در مغز بیان میشوند و نقش مهمی در تعدیل فرآیندهای عصبی برعهده دارند. در این مطالعه نقش احتمالی سیستم کانابینوئیدی هیپوکامپ پشتی بر روی فراموشی القاء شده با مورفین و یادگیری وابسته به وضعیت مورفین در موشهای سوری نر مورد بررسی قرار گرفته است.
روش بررسی: در این مطالعه تجربی از 255 سر موش کوچک آزمایشگاهی نر نژاد NMRI استفاده شد. نمونهها پس از بیهوشی در دستگاه استریوتاکسی قرار گرفتند و کانولگذاری دو طرفه در ناحیه CA1 هیپوکامپ پشتی انجام شد. بعد از طی دوره بهبودی هفت روزه، آزمون رفتاری با استفاده از دستگاه یادگیری احترازی غیر فعال آغاز شد. در این مطالعه مورفین به عنوان آگونیست گیرنده اپیوئیدی و WIN55,212-2 به عنوان آگونیست گیرنده کانابینوئیدی استفاده شده است.
یافتهها: تزریق درون صفاقی مورفین بلافاصله بعد از آموزش به صورت وابسته به دوز تثبیت حافظه اجتنابی مهاری را در حیوان کاهش داد (01/0P<). فراموشی القاء شده با تزریق بعد از آموزش مورفین با تزریق همان مقدار مورفین قبل از آزمون اصلاح میگردد (001/0P<)، که به این حالت یادگیری وابسته به وضعیت گفته میشود. تزریق قبل از آزمونWIN55,212-2 به ناحیه هیپوکامپ پشتی فراموشی القاء شده با مورفین را به حالت عادی برمیگرداند (001/0P<).
نتیجهگیری: این یافتهها نشان میدهند که گیرندههای کانابینوئیدی ناحیه CA1 هیپوکامپ پشتی نقش مهمی در فراموشی القاء شده با مورفین و یادگیری وابسته به وضعیت مورفین بازی میکنند.
کلید واژهها: کانابینوئیدها، مورفین، یادگیری اجتنابی مهاری
وصول مقاله: 25/11/89 اصلاحیه نهایی: 21/2/90 پذیرش مقاله: 15/6/90
Navaeian M, Piri M, Pakpour B. Influence of WIN55, 212-2 on morphine state-dependent memory in the step-down passive avoidance test. SJKU 2011; 16 (3) :84-94 URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-589-fa.html
نوائیان مجید، پیری مرتضی، پاکپور بهاره. تأثیر WIN55,212-2 بر یادگیری وابسته به وضعیت مورفین در مدل یادگیری اجتنابی مهاری. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1390; 16 (3) :84-94