1- دپارتمان روانشناسی بالینی، دانشکدۀ پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران 2- دپارتمان روانشناسی بالینی، دانشکدۀ پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران ، o.saed@zums.ac.ir 3- دپارتمان روانشناسی بالینی، دانشکدۀ پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران.
چکیده: (3165 مشاهده)
زمینه و هدف: حساسیت اضطرابی یا ترس از اضطراب و حسهای بدنی مرتبط با آن بهعنوان یک سازۀ فرا تشخیصی درروند آسیبشناسی تحوّلی اختلالهای هیجانی و درمان آنها توجّه روزافزونی را به خود جلب کرده است. با توجّه به ماهیت چندبعدی حساسیت اضطرابی و واکنش مشابه بیماران به اضطراب، مطالعات زیادی در رابطه با نقش این سازه در پیشبینی و تداوم اختلالهای هیجانی صورت گرفته است. مطالعۀ حاضر با مرور مطالعات مختلف این حوزه به دنبال درک بهتر حساسیت اضطرابی در تحوّل و تداوم اختلالهای هیجانی، سنجش و تلویحات درمانی آن است. مواد و روش ها: مطالعۀ حاضر از نوع مرور ادبیات پژوهش است. مقالات از موتور جستجوی Google Scholar و پایگاههای اطلاعاتی PsycINFO، PubMed و Scopus مورد جستجو قرار گرفتند. در نهایت از اطلاعات 30 مقاله برای نگارش مطالعۀ حاضر استفاده شد. یافته ها: بیشتر مطالعاتی که حساسیت اضطرابی را در بین اختلالهای هیجانی مورد بررسی قرار دادهاند بر نقش این سازه در سیر تحوّلی و تداوم اختلال تأکید داشتهاند. همچنین، نسخۀ سوم شاخص حساسیت اضطرابی به عنوان یک شاخص دارای اعتبار از بیشترین شواهد روانسنجی برخوردار است. اهمیت این سازه در آسیبشناسی روانی باعث شده است که هم در درمانهای شناختی- رفتاری تشخیص-ویژه و هم درمان شناختی- رفتاری فرا تشخیصی جایگاه ویژهای پیدا کند. نتیجه گیری: به نظر میرسد درمان حساسیت اضطرابی نهتنها میتواند علائم مشکلات هیجانی را کاهش دهد بلکه پاسخدهی به درمان را بهبود میبخشد، درنتیجه لازم است که حساسیت اضطرابی در سنجش، مفهومسازی موردی و درمان اختلالهای هیجانی مورد توجّه قرار گیرد.
Ahmadi R, Saed O, Rezaei M, Ahmadizadeh R. Anxiety Sensitivity as a Transdiagnostic Construct in Development and Maintenance of Emotional Disorders: A Literature Review. SJKU 2020; 25 (3) :44-60 URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-5120-fa.html
احمدی رضا، ساعد امید، رضایی مظاهر، احمدی زاده رویا. حساسیت اضطرابی بهعنوان سازهای فراتشخیصی در پدید آیی و تداوم اختلالهای هیجانی: مطالعۀ مرور ادبیات تحقیق. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1399; 25 (3) :44-60