:: دوره 22، شماره 2 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1396 ) ::
جلد 22 شماره 2 صفحات 47-32 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی به همراه آرام سازی بر اضطراب زنان باردار نخست زا
احمد فخری ، هادی مرشدی ، عیسی محمدی زیدی 1
1- ، easamohammadizeidi@gmail.com
چکیده:   (4620 مشاهده)

زمینه و مقدمه: مطالعات بر نقش آموزش و روش های غیردارویی مانند تکنیک‌ های آرام ‌سازی بعنوان اولویت درمان اضطراب بارداری تاکید می‌ کنند. هدف مطالعه حاضر تعیین تاثیر آموزش بر مبنای الگوی اعتقاد بهداشتی به همراه تکنیک آرام‌ سازی بر اضطراب زنان باردار نخست زا بود.

روش بررسی: در یک مطالعه تجربی، با استفاده از روش نمونه ‌گیری چندمرحله ای 120 نفر از زنان نخست ‌زا مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر قزوین به طور تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تخصیص یافتند. مداخله آموزشی شامل 3 جلسه آموزش گروهی و یک جلسه آموزش آرام ‌سازی به همراه لوح فشرده و کتابچه آموزشی بود. ابزار گرد آوری داده ‌ها شامل سوالات دموگرافیک، پرسشنامه 58 سوالی اضطراب بارداری، مقیاس آگاهی و سوالات الگوی اعتقاد بهداشتی بود که قبل و بعد از مداخله توسط مشارکت ‌کنندگان به طور خودگزارشی تکمیل شد. داده ‌ها با نرم افزار SPSS 20 و با استفاده از آزمون‌ های تی، کای اسکوئر، من ویتنی ‌یو و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شدند.

نتایج: میانگین نمره آگاهی، حساسیت و شدت درک شده، موانع و منافع درک شده، خودکارآمدی و راهنما برای عمل در گروه تجربی بعد از مداخله به طور معنی ‌دار بهبود یافت (001/0>P). یافته ‌ها نشان دهنده کاهش معنی‌ دار میزان اضطراب کلی (از 3/42±9/241 به 4/40±1/164، 01/0>P) و ابعاد آن بعد از مداخله بود.

نتیجه‌ گیری: با توجه به تاثیر آموزش تئوری ‌محور تکنیک آرام سازی بر کاهش اضطراب زنان باردار نخست‌ زا، استفاده از مداخلات مذکور به منظور ارتقای سلامت زنان در دوره بارداری توصیه می‌شود.

کلمات کلیدی: بارداری، اضطراب، نگرش، تغییر رفتار، آرام ‌سازی. 

وصول مقاله :20/5/95 اصلاحیه نهایی:4/12/95 پذیرش:22/12/95

واژه‌های کلیدی: بارداری، اضطراب، نگرش، تغییر رفتار، آرام ‌سازی.
متن کامل [PDF 234 kb]   (1985 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/3/7 | پذیرش: 1396/3/7 | انتشار: 1396/3/7



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 2 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها