:: مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان - شماره 3 سال 1404- در حال چاپ ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر سازگاری دختران دانش‌آموز دبیرستانی و ارتباط آن باسواد سلامت
افشین بهمنی1 ، شیلان وکیلی نژاد2 ، شهین فتحی2 ، فردین غریبی2
1- 1 ، a_bahmani59@yahoo.com
2- 1
چکیده:   (1421 مشاهده)
چکیده:
مقدمه و هدف: سازگاری به تمام راهبردهایی اطلاق می‌شود که فرد برای مدیریت موقعیت‌های استرس‌زا زندگی، اعم از تهدیدهای واقعی یا غیرواقعی از آن‌ها استفاده می‌کند. هدف از این مطالعه تعیین تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر سازگاری دختران دانش‌آموز دبیرستانی و ارتباط آن باسواد سلامت  می‌باشد.
 مواد و روشها: روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انجام گردید. آموزش مهارت‌های زندگی در دوازده جلسه 45 دقیقه‌ای به روش سخنرانی، بحث گروهی، پرسش و پاسخ انجام گردید. جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه سازگاری دانش‌آموزی و پرسشنامه استاندارد سواد سلامت استفاده‌شده است. برای آنالیز داده ها با استفاده از SPSS.22 و آزمونهای کای اسکوئر و دقیق فیشر، آزمون تی مستقل و همبستگی پیرسون استفاده شد. سطح معنی‌داری (05/0) در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: میانگین نمره سواد سلامت در گروه مداخله /12 ± 7/70 و در گروه کنترل 2/15 ± 6/67 (21/0=P ). نمره سازگاری عاطفی در گروه مداخله 41/2 ± 48/5 و در گروه کنترل 41/2 ± 37/7 (0001/0 =P) و نمره سازگاری کلی در گروه مداخله 33/4 ± 97/24و در گروه کنترل88/3 ± 23/27 (003/0 =P) که دو گروه موردمطالعه بعد از مداخله آموزشی تفاوت معنی دار آماری داشتند. نمره سازگاری عاطفی در گروه مداخله (از 63/2 ± 58/6 به 41/2 ± 48/5 ) و نمره سازگاری کلی از92/4 ± 65/26 به 33/4 ± 97/24) بعد از مداخله آموزشی بطور معنی داری بهبود یافتند(0.05>(P. همبستگی منفی و معنی‌داری بین نمره سازگاری عاطفی دانش آموزان با نمره سواد سلامت مشاهده شد (018/0=P ).
نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان می‌دهد که آموزش مهارت‌های زندگی به طور مؤثری می‌تواند سازگاری عاطفی دانش‌آموزان را بهبود بخشد، اما تأثیر آن بر سازگاری اجتماعی و آموزشی نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد.
 
واژه‌های کلیدی: دانش‌آموز، دختران، سازگاری، سواد سلامت، مهارت‌های زندگی
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/3/20 | پذیرش: 1403/6/28

Research code: IR.MUK.REC.1402.119


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها