|
چالش های پاسخگویی در نظام سلامت ایران: یک مطالعه کیفی
|
امجد محمدی بلبان آباد1 ، بختیار پیروزی2 ، آزاد شکری1 ، حسین صفری3 ، فرهاد مرادپور1 ، حسن محمودی1 ، عبیدالله فرجی1 ، سروه رضایی1  |
1- دانشگاه علوم پزشکی کردستان 2- دانشگاه علوم پزشکی کردستان ، bpiroozi@gmail.com 3- دانشگاه علوم پزشکی ایران |
|
|
چکیده: (1545 مشاهده) |
زمینه و هدف: سازمان جهانی سلامت، پاسخگویی را به عنوان یکی از اهداف ذاتی نظام های سلامت در نظر گرفته است. پاسخگویی برای تقویت عملکرد سیستم های سلامت در زمینه های ارائه خدمات عادلانه و پاسخگو، و مبتنی بر حفظ حقوق شهروندان ضروری است. یک فوریت برای پاسخگویی بیشتر سیستم ها وجود دارد، اما درک ما از پاسخگویی محدود است. بنابراین ما به دنبال شناسایی چالش های پاسخگویی نظام سلامت ایران بودیم.
موارد و روش ها: این مطالعه در سطح ملی و به روش کیفی از طریق 75 مصاحبه نیمهساختاریافته با مدیران و سیاستگذاران سلامت، افراد صاحب نظر، ارائه کنندگان خدمات سلامت و گیرندگان خدمات سلامت در سال 1401 انجام شد. مشارکتکنندگان از طریق روش نمونهگیری هدفمند با حداکثر تنوع انتخاب شدند. محتوی مصاحبهها به روش تحلیل محتوی کیفی با کمک نرمافزار MAXQDA10 تحلیل شد.
یافته ها: چالش ها در هشت طبقه ارتباطات شفاف، احترام به شان بیمار، توجه سریع، حفظ حریم خصوصی، استقلال بیمار، انتخاب ارائه کننده خدمات، کیفیت امکانات رفاهی و دسترسی به حمایت های اجتماعی طبقه بندی شد.
نتیجه گیری: پاسخگویی در نظام سلامت ایران با چالش های متعددی مواجه است که مرتفع کردن آن نیاز به مداخلات چند وجهی دارد. مداخلاتی شامل آموزش کارکنان نظام سلامت، تقویت سیستم ارجاع، اصلاح مکانیزم های پرداخت، تقویت نقش نظارتی وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر سلامت، مشارکت دادن بیماران در تصمیمات بالینی، استاندارد سازی شاخص سرانه کارکان نظام سلامت نسبت به جمعیت، و ایجاد لاین های ویژه برای افراد با نیازهای ویژه می تواند به مرتفع کردن این چالش ها کمک کند. |
|
| واژههای کلیدی: پاسخگویی، استقلال بیمار، رضایت بیمار، ایران |
|
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دریافت: 1403/2/21 | پذیرش: 1403/10/2
|
|
|
|
|
|