1- گروه روشها و برنامههای درسی و آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران 2- گروه روشها و برنامههای درسی و آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، keyvansalehi@ut.ac.ir 3- گروه روشها و برنامههای درسی و آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، رئیس سازمان سنجش وآموزش کشور، تهران، ایران 4- گروه روشها و برنامههای درسی و آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران 5- گروه روشها و برنامههای درسی و آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (2788 مشاهده)
زمینه و هدف: نقد کیفیت پژوهشهای انجام شده بهمنظور بهبود مطالعات آتی، از مهمترین راهکارهای تحقق توسعه پایدار و گسترش مرزهای دانش در حیطه پزشکی است. با توجه به اهمیت آموزش دانشجویان پزشکی و موضوع افت تحصیلی ایشان، مطالعه حاضر با هدف نقد و بازنمایی آسیبهای موجود عناصر بخش روش در مقالههای منتشر شده در مجلات علوم پزشکی در حوزه افت تحصیلی انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر، فرا مطالعهای از نوع فراروش است. جامعه آماری پژوهش، تمامی مطالعات منتشر شده در پایگاههای اطلاعاتیMagiran، SID و Noormags بود و ملاکهای ورودشامل بازه زمانی انتشار بین سالهای 1379تا 1394، چاپ در مجلات معتبر داخلی و پرداختن به عوامل مرتبط با افت تحصیلی دانشجویان پزشکی است. ملاکهای خروج از مقاله، بازه زمانی متفاوت، پرداختن به موضوعاتی متفاوت با عوامل مرتبط با افت تحصیلی و جامعهای غیر از دانشجویان رشتهپزشکی است. مجموعاً تعداد 346 مقاله یافت شد و از میان آنها با حذف موارد مشابه و غیر مرتبط درنهایت تعداد 22 مقاله باقی ماند. بهمنظور تحلیل یافتهها، ابتدا فهرستوارسی در برگیرنده مؤلفههای بخش روش استفاده شد. یافتهها:نتایج نشان داد پژوهشهای انجام شده از نظر ملاحظات نمونهگیری، ابزار گردآوری دادهها و روشهای تحقیق دارای مشکلات اساسی بودهاند و کمتوجهی به آنها میتواند مطالعات آتی را با چالشها و مخاطرات زیادی مواجه نماید. نتیجهگیری: به نظر میرسد توجه افراطی به محتوا و کمتوجهی به ظرافتهای بخشروش، زمینهساز افت کیفیت مطالعات شده است و در نتیجه استفاده از نتایج این تحقیقات، با مشکلات بنیادی همراه شده و گاهی قابل استناد نخواهد بود.
Fadavi roodsari A, Salehi K, Khodaie E, Moghadamzadeh A, Javadipour M. A meta methodology of quality of academic failure studies in medical journalsnals. SJKU 2020; 25 (4) :103-114 URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-5101-fa.html
فدوی رودسری آزاده، صالحی کیوان، خدایی ابراهیم، مقدم زاده علی، جوادیپور محمّد. فراروش بررسی کیفیت مطالعات افت تحصیلی در مجلات علوم پزشکی. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. 1399; 25 (4) :103-114