Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences
مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان
SJKU
General
http://sjku.muk.ac.ir
54
journal54
1560-652X
2345-4040
sjku
10.61186/sjku
en
jalali
1392
2
1
gregorian
2013
5
1
18
1
online
1
fulltext
fa
ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی با مدل : SERVQUAL دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان
Assessment of the quality of educational services by the SERVQUAL Model: viewpoints of the students at Kurdistan University of Medical Sciences
عمومى
General
پژوهشي اصیل
Original Research
زمینه و هدف: دانشجویان، مشتریان اصلی سیستم آموزش در دانشگاهها هستند و کیفیت خدمات آموزشی را با انتظارات و ادراکات خود از خدمات دریافت شده میسنجند؛ از این رو اکنون در همه مراکز علمی دنیا دیدگاه دانشجویان را در مورد کلیه جنبههای خدمات آموزشی ارائه شده در موسسات آموزش عالی به عنوان عامل ضروری در پایش کیفیت آموزش درنظر میگیرند. این مطالعه با هدف تعیین شکاف بین انتظارات و ادراکات دانشجویان از خدمات آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام شده است.
مواد و روشها: این مطالعه به روش توصیفی-تحلیلی انجام شدهاست. جامعه مورد مطالعه، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان بودند که در چهار دانشکده پزشکی، پیراپزشکی، بهداشت، و پرستاری مامایی در نیمسال اول سال تحصیلی 1391-1390 مشغول به تحصیل بودند. ابزار گردآوری داده، پرسشنامه استاندارد سرکوال بود. تعداد200 نفر از دانشجویان به روش تصادفی سیستماتیک جهت اجرای مطالعه انتخاب شدند و 198 نفر از آنان به پرسشنامهها جواب دادند. داده ها در نرمافزار SPSS با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای من ویتنی یو و کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند.
نتایج: با وجود شکاف منفی در همه ابعاد پنجگانه کیفیت، شامل: تضمین، پاسخگویی، همدلی، اطمینان و ملموس، بیشترین شکاف کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه مربوط به بعد پاسخگویی(02/2-) و کمترین آن مربوط به بعد اطمینان (32/0-) بود. بین شکاف کیفیت خدمات آموزشی در ابعاد پنج گانه و دانشجویان زن و مرد تفاوت معنیدار آماری مشاهده نشد (05/0P>). همچنین بین شکاف کیفیت خدمات آموزشی با مقطع تحصیلی و سنوات تحصیلی دانشجویان مورد مطالعه رابطه معنی دار آماری وجود نداشت (05/0P>). در کلیه ابعاد پنجگانه در حیطه انتظار بین دانشجویان زن و مرد تفاوت معنی دار آماری مشاهده شد (001/0P<).
نتیجهگیری: بطور کلی در ابعاد مختلف کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی کردستان بین انتظارات دانشجویان و ادراک آنها شکاف منفی وجود دارد و برای کاهش این شکاف لازم است در شیوه آموزش و مدیریت آموزش دانشگاه بازنگری شود.
Background and Aim: Students as the main stakeholders of educational system evaluate the quality of educational services according to their expectations and conceptions. Therefore the viewpoints of students on the quality of educational services are regarded essential in all scientific centers in the world. This study was conducted to determine the gap between expectations and conceptions of the students at Kurdistan University of Medical Sciences’.
Material and Methods: This was a descriptive-analytical study. The study population included students of Kurdistan University of Medical Sciences studying in four faculties including Medicine, Paramedical, Health and Nursing in the first semester of 90-91 academic year. 200 students were selected on the basis of systematic random sampling. Data gathering tool was standard ServQual questionnaire .198 students completed the questionnaires. Using SPSS software, data analysis was performed by descriptive statistics as well as Mann Whitney U and Kruscal Wallis tests.
Results: Although there was negative gaps in all five dimensions of quality including assurance, responsiveness, empathy, reliability and tangibility, maximum and minimum quality gaps belonged to responsiveness (-2/02) and assurance (-0/32) respectively. There was no statistically significant differences between male and female students in regard to the gap in the five dimensions of service quality (p>0.05). Also there was no statistically significant relationship in the five dimensions of service quality and education levels of the students (p>0.05). In all five dimensions of service quality, There was a statistically significant difference in expectation scope between male and female students (p=0/0001).
Conclusion: There are negative gaps in all five dimensions of educational service quality between expectations and conceptions of the students at Kurdistan University of Medical Sciences. To reduce this gap, it is necessary to revise educational methods and management.
شکاف کیفیت، نیازسنجی، آموزش، سروکوال، دانشجویان، خدمات آموزشی
Gap analysis, Need assessment, Education, ServQual, Students, Educational service.
104
112
http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-380&slc_lang=fa&sid=1
Masoud
Rasoolabadi
مسعود
رسول آبادی
rasolabady@yahoo.com
540031947532846004085
540031947532846004085
Yes
Kurdistan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کردستان
Majid
Shafieian
مجید
شفیعیان
540031947532846004086
540031947532846004086
No
Kurdistan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کردستان
Fardin
Gharibi
فردین
غریبی
540031947532846004087
540031947532846004087
No
Kurdistan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کردستان