@ARTICLE{Nemat-Shahrbabaki, author = {Rahmani, Azam and Allahqoli, Leila and Hashemian, Masoumeh and Ghanei Gheshlagh, Reza and Nemat-Shahrbabaki, Babak and }, title = {Effect education based on trans-theoretical model on reduction of the prevalence of gingivitis among pregnant women: Application of Telegram social network}, volume = {24}, number = {2}, abstract ={زمینه و هدف: التهاب لثه در زنان باردار شیوع بالایی داشته و برنامه‌های آموزشی بهبود کمی در آن حاصل کرده‌اند. هدف از مطالعه حاضر تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی فرانظریه‌ای بر کاهش التهاب لثه‌ای زنان باردار از طریق شبکه اجتماعی تلگرام بود. مواد و روش ها: این مطالعه تجربی در سال 1397 در شهر سنندج در غرب ایران انجام گرفت. 160 زن باردار در دو گروه آزمون و کنترل قبل و بعد از مداخله پرسشنامه دوبخشی شامل متغیرهای دموگرافیک و سازه‌های الگوی فرانظریه‌ای را تکمیل کردند. برنامه آموزشی از طریق تلگرام ارائه و بعد از 24 هفته اثر آن بر کاهش التهاب لثه ارزیابی گردید. شاخص لثه‌ای 160 زن باردار قبل و بعد از مداخله ثبت شد. داده‌ها وارد نرم‌افزار SPSS نسخه 21 گردید و با استفاده از آزمون‌های کای اسکور، تی مستقل و آنالیز واریانس یک‌طرفه آنالیز شد. یافته‌ها: در گروه آزمون بعد از مداخله 67.5% (در مقابل 16.6% گروه کنترل) رفتار تمیز کردن دندان را انجام ‌دادند (0.01P<). بعد از برنامه آموزشی میانگین نمره فواید درک شده (01/0P<) و شاخص لثه‌ای (0.05P<) در دو گروه آزمون و کنترل اختلاف آماری معناداری داشت (0.01P<). نتیجه‌گیری: آموزش مرتبط به سلامت دهان در بیماران مبتلا به التهاب لثه می‌تواند در کاهش شاخص لثه‌ای مؤثر باشد. شبکه اجتماعی تلگرام به‌عنوان ابزار آموزشی الکترونیکی در این آموزش مفید بوده و می‌تواند وضعیت بیماران مبتلا به بیماری‌های دهان را بهبود بخشد. }, URL = {http://sjku.muk.ac.ir/article-1-4646-fa.html}, eprint = {http://sjku.muk.ac.ir/article-1-4646-fa.pdf}, journal = {Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences}, doi = {10.29252/sjku.24.2.74}, year = {2019} }