TY - JOUR JF - HBI_Journals JO - SJKU VL - 24 IS - 1 PY - 2019 Y1 - 2019/4/01 TI - Comparison between the effects of flipped class and traditional methods of instruction on satisfaction, active participation, and learning level in a continuous medical education course for general practitioners TT - مقایسه تاثیر کلاس وارونه (Class Flipped ) و روش سنتی بر رضایت، مشارکت فعال و میزانیادگیری در یک دوره آموزش مداوم پزشکان عمومی N2 - زمینه و هدف: دانش و اندوخته های پزشکان با مرور زمان دچار کاهش می یابد، بنابراین جایگاه دوره های بازآموزی برای پزشکان بسیار مهم است. روش آموزش به صورت وارونه یا همان Flipped classroom یک روش آموزشی ترکیبی است که در ان در محتوی آموزشی با استفاده از فناوریهای نوین خارج از کلاس به فراگیران ارائه می شود. این مطالعه با هدف تعیین بررسی تاثیر استفاده از کلاس وارونه (Flipped Class) بر رضایت، مشارکت فعال و میزان یادگیری در دوره های خاص آموزش مداوم پزشکان عمومی در مرکز آموزش مداوم دانشگاه علوم کردستان در سال 1396 انجام شد. روش بررسی : در این مطالعه که به صورت مداخله ای طراحی شده بود، تعداد 120 نفر از پزشکان عمومی شاغل در شهرستان سنندج که مشمول قانون آموزش مداوم پزشکان بودند، وارد مطالعه شدند و با روش تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله )گروه کلاس وارونه( و مقایسه )کلاس سنتی( تقسیم شدند. ابزارهای جمع آوری داده در این مطالعه شامل پرسشنامه رضایت سنجی محقق ساخته، چک لیست محقق ساخته جهت سنجش مشارکت فعال ، سئوالات پس از آزمون برای سنجش میزان یادگیری بود. شروع آموزش و فعالیتهای یادگیری در گروه مداخله از دو هفته قبل از روز تعیین شده جهت برگزاری دوره حضوری ، آغاز شد. گروه مقایسه تا روز برگزاری دوره بازآموزی، آموزشی دریافت نکردند و تنها به آنها اطلاع رسانی از طریق سامانه اموزش مداوم و ارسال نامه انجام شد. در گروه مداخله آموزش به صورت درخواست یافتن پاسخ برای سوالات ارایه شد و گروه مقایسه به روش معمول سخنرانی، آموزشهای خود را دریافت نمودند. نتایج: نتایج مطالعه نشان داد که افراد شرکت کننده هر دو گروه از برگزاری دوره بازآموزی رضایت داشتند. با اینحال میانگین رضایت از برگزاری دوره بازآموزی به طور معنی داری در گروه مداخله بیشتر از گروه مقایسه بود. (P= 0.001) میانگین نمره پس از آزمون در گروه مداخله (2.25 ± 15.50 ) به طور معنی داری بیشتر از گروه مقایسه ( 2.18±12.85) بود (P= 0.0001) . همچنین میانگین نمره مشارکت پزشکان شرکت کننده در بازآموزی نیز در گروه مداخله) 1.71 ±9.01) با اختلاف معنی داری نسبت به گروه مقایسه (2.02 ± 7.6) بیشتر بود (P= 0.0001) . نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش به روش وارونه (Flipped Classroom) دربرنامه های آموزش مداوم پزشکان عمومی موثر و مفید است. این روش نه تنها یادگیری پزشکان را از برنامه های آموزش مداوم افزایش میدهد بلکه با افزایش رضایت مندی آنان زمینه مشارکت آنان در سیستم بهداشت و درمان را در امر بازآموزی افزایش داده و باعث اشتراک تجارب و به روز شدن دانش آنان می شود. SP - 56 EP - 65 AU - Khoshnoodi Far, Mehrnoosh AU - Mohajerpour, Roonak AU - Rahimi, Ezatollah AU - Roshani, Daem AU - Zarezadeh, Yadollah AD - E-learning Planning in Medical Sciences Department, School of Management & Medical Education, Shahid Beheshti University of Medical Sciences,Tehran, Iran KW - Inverse education KW - Flipped Calss KW - Continuing education KW - General practitioners KW - Learning UR - http://sjku.muk.ac.ir/article-1-4041-fa.html DO - 10.29252/sjku.24.1.56 ER -