RT - Journal Article T1 - Survey of the frequency of superstition and its related factors among students of Kurdistan University of Medical Sciences in 2013 JF - HBI_Journals YR - 2019 JO - HBI_Journals VO - 23 IS - 6 UR - http://sjku.muk.ac.ir/article-1-4383-fa.html SP - 25 EP - 36 K1 - Superstitions K1 - Tendency to superstition K1 - Superstition Belief in superstitious beliefs K1 - Student AB - زمینه و هدف: یکی از اجزاء مهم هر فرهنگ اعتقادات آن است که قسمتی از این اعتقادات حقیقی و واقعی و مبتنی بر بنیان‌های ثابت‌شده و استوار است و اما بخشی از آن‌ها بی‌پایه، بدون دلیل که در طول تاریخ توسط مردمان عام پذیرفته‌ شده‌اند که به آن‌ها خرافات می‌گویند هدف از اجرای این پژوهش تعیین فراوانی اعتقاد به خرافات و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1392 بوده است. روش بررسی: این مطالعه، یک مطالعهMixed Method Design است بدین شکل که ترکیبی از روش مطالعه کمی و کیفی است. بخش کمی آن مقطعی و بخش کیفی مطالعه با استفاده از نظرات صاحب‌نظران در حوزه‌های روانشناسی، اجتماعی، دینی و سیاسی جمع‌آوری گردید. ابزار مورداستفاده در این مطالعه، پرسشنامه محقق ساخته خرافه گرایی بود که روایی و پایایی آن اثبات‌شده بود. این پرسشنامه حاوی 2 قسمت باور به خرافات و گرایش به خرافات بود. نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی طبقه‌ای بود و حجم نمونه مطابق با فرمول کوکران، 386 نفر برآورد شد. داده‌ها وارد محیط نرم‌افزار SPSS-20 شد و ANOVA و کای اسکوار مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: 184 نفر (54%) از افراد موردپژوهش مرد و 157 نفر (46%) زن بودند. میانگین و انحراف معیار سنی افراد موردمطالعه 60/1±26/20 سال بود. 309 نفر (6/90%) در مناطق شهری زندگی می‌کردند. 54 نفر (8/15%) از افراد موردمطالعه گرایش به خرافات داشتند. 46 نفر (5/13%) از آن‌ها اعتقاد زیاد و 122 نفر (8/35%) اعتقاد کمی به باورهای خرافی داشتند. بین جنسیت (P=0.037) و سن (p<0.001) با اعتقاد به باورهای خرافی در افراد موردمطالعه رابطه معنی‌دار آماری مشاهده شد. همچنین بین محل سکونت با گرایش به خرافات و اعتقاد به باورهای خرافی رابطه معنی‌دار آماری مشاهده شد (p<0.001)، اما بین جنسیت با گرایش به خرافات، رابطه معناداری یافت نشد (P=0.861). نتیجه‌گیری: با توجه به درصد بالای (2/64%) اعتقاد به باورهای خرافی در بین دانشجویان به‌عنوان آینده‌سازان جامعه، برنامه‌ریزی همه‌جانبه جهت کاهش این اعتقاد از ابزارهای گوناگون مانند دانشگاه، تلویزیون و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط، ضروری به نظر می‌رسد. LA eng UL http://sjku.muk.ac.ir/article-1-4383-fa.html M3 10.52547/sjku.23.6.25 ER -