:: دوره 25، شماره 4 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1399 ) ::
جلد 25 شماره 4 صفحات 123-115 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی فراوانی علائم وسواس فکری – عملی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1397
مدبّر آراسته1 ، سارا کمالی اردکانی 2، بیژن نوری3 ، فرانک امانی4
1- مرکز تحقیقات علوم اعصاب، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
2- مرکز تحقیقات علوم اعصاب، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران ، dr.skamali@gmail.com
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
4- دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران.
چکیده:   (2939 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به اثرات مخرب اختلال وسواسی-جبری؛ این مطالعه با هدف بررسی فراوانی علائم وسواس فکری عملی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1397 انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی بر روی تمام دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه، در سال 1397 انجام شد. روش نمونه‌گیری، تصادفی طبقه‌ای و روش گردآوری داده‌ها، پرسشنامه مادزلی بود. داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS نسخه 22 تحلیل و فرضیات مطالعه با آزمون مجذور کای و یا آزمون دقیق فیشر بررسی شد.
یافته‌ها: 250 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کردستان (186 نفر پزشکی و 64 نفر دندانپزشکی)، (127 مرد و 123 زن) بررسی شدند. میانگین سنی افراد 2/5±22/71 سال بود. شیوع کلی وسواس 54/4 درصد، بیشترین فراوانی مربوط به بعد تردید (44/8 درصد) و کمترین فراوانی مربوط به کندی و تکرار (11/8 درصد) بود. شیوع وسواس‌کلی و وسواس‌کندی و تکرار در دانشجویانی که با خانواده خود زندگی می‌کردند بالاتر و در ساکنین خوابگاه پایین‌تر بود (0/01 >P). سن مبتلایان به وسواس شستشو، کمتر(0/030 =P)؛ و شیوع این بعد در اکسترن‌ها بالاتر بود (0/023 =P). شایع‌ترین بعد وسواس در زنان، شستشو و در مردان، وارسی بود.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این مطالعه، اختلال وسواسی-‌جبری شیوع بالایی در میان دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی دارد. این امر مؤید نیاز به توجه مسئولین جهت انجام اقدامات پیشگیرانه برای تشخیص زودرس و درمان به‌موقع اختلال، به منظور کاهش عوارض آن در میان دانشجویان است.
واژه‌های کلیدی: اختلال وسواسی-جبری، دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی
متن کامل [PDF 256 kb]   (1827 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/10/11 | پذیرش: 1398/11/7 | انتشار: 1399/7/1



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 4 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها