1- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران 2- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران ، o.saed@zums.ac.ir 3- مرکز آموزشی و درمانی حضرت ولیعصر (عج)، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران. 4- دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران. 5- گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
چکیده: (4420 مشاهده)
زمینه و هدف: اهمالکاری بهعنوان پدیده فراگیر در دانشجویان با مشکلات هیجانی و شکست در تنظیم هیجان درهمتنیده است. هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی درمان پذیرش و تعهدگروهی بر کاهش اهمالکاری تحصیلی و بهبود دشواری تنظیم هیجانِ دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان است. روش بررسی: روش مطالعه از نوع کار آزمایی بالینی تصادفی شاهد دار است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال تحصیلی 97-96 است. بعد از غربالگری بین 500 نفر، در گام اول 150 نفر، بر اساس مقیاسهای ارزیابی و در گام بعدی 40 نفر، بر اساس شدت بالای اهمالکاری و معیار ورود و خروج انتخاب و با استفاده از نرمافزار Random Number Generator 3.1.vدر دو گروه مداخله 10 نفره و یک گروه کنترل 20 نفره تخصیص یافت. در طی جلسات درمانی 7 نفر درمجموع از دو گروه مداخله خارج شدند. برای ارزیابی از مقیاس ارزیابی اهمالکاری دانشجویان (PASS) و مقیاس دشواری در تنظیم هیجان (DERS) استفاده شد. مداخله درمانی 8 جلسه گروهدرمانی پذیرش و تعهد برای گروههای مداخله اجرا شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS دادهها تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد درمان پذیرش و تعهد در گروه مداخله منجر به کاهش معنادار اهمالکاری تحصیلی (1/42 درصد)، نمره کل دشواری در تنظیم هیجان (2/36 درصد) و مؤلفههای دشواری در انجام رفتار هدفمند (6/30 درصد)، دشواری در کنترل تکانه (5/47 درصد) و فقدان آگاهی هیجانی (2/23 درصد) شده است (05/0P<). همچنین تحلیل کوواریانس نشان داد با کنترل پیشآزمون، درمان پذیرش و تعهد 1/16 درصد تغییرات نمره اهمالکاری تحصیلی و 9/45 درصد تغییرات نمره کل دشواری تنظیم هیجان گروه مداخله را نسبت به گروه کنترل در بلندمدت تبیین میکند (05/0P<). نتیجهگیری: نتایج این مطالعه اشارات ضمنی و کاربردی گوناگونی برای متخصصان مبنی بر پیگیری بلندمدت درمان پذیرش و تعهد در زمینۀ اهمالکاری و مشکلات تنظیم هیجان دارد.