:: دوره 22، شماره 5 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1396 ) ::
جلد 22 شماره 5 صفحات 83-66 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه مدیران، گیرندگان و ارائه‎دهندگان خدمات سلامت در زمینه مشکلات اجرای برنامه پزشک خانواده شهری در ایران: یک مطالعه کیفی
فرشاد فرزادفر1 ، سعیده جعفری2 ، خالد رحمانی3 ، سینا ولیئی4 ، فرزام بیدارپور5 ، مهری ملاشیخی6 ، قباد مرادی 7
1- مرکز تحقیقات بیماریهای غیرواگیر، پژوهشکده علوم جمعیتی غدد و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت کردستان ، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
3- مرکز تحقیقات گوارش و کبد، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
4- مرکز تحقیقات مراقبت بالینی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
5- معاون بهداشتی دانشگاه، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
6- معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
7- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت کردستان، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران ، moradi_gh@yahoo.com
چکیده:   (4768 مشاهده)

هدف: در سالهای 1390 تا 1392 در کشور ایران تلاشهایی جهت اجرای طرح پزشک خانواده در شهرها شد. هدف از این مطالعه تبیین دیدگاه مدیران، گیرندگان و ارائهدهندگان خدمات سلامت در زمینه مشکلات اجرای برنامه پزشک خانواده شهری در ایران بود.

مواد و روشها: مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی است. دادهها از طریق 37 مصاحبه فردی با مدیران و 21 بحث گروهی با گیرندگان و ارائهدهندگان خدمات سلامت در بخش دولتی و خصوصی در سه استان البرز، آذربایجانغربی و کردستان در سال 1393 جمعآوری گردید. یافتههای مطالعه به روش آنالیز محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.

یافتهها: از یافتههای مطالعه حاضر 7 طبقه پیرامون مشکلات در زمینه اجرای پزشک خانواده شهری در ایران بدستآمد که شامل: مشکلات مالی، مشکلات فرهنگی، مشکلات آموزشی، مشکلات انگیزشی، مشکلات ساختاری و برنامه نویسی، مشکلات اجرایی و مشکلات زمینهای بود.

نتیجهگیری: تعریف و تثبت منابع مالی و طراحی قوانین مناسب برای پرداختها برای حل مشکلات مالی، آموزش مردم و کارکنان و مشارکت رسانهها در آموزش برای حل مشکلات فرهنگی پیشنهاد میشود. اصلاح کریکولوم آموزش پزشکی برای حل مشکلات آموزشی، جلب مشارکت بخش خصوصی و متخصصان و تضمین تداوم برنامه برای حل مشکلات انگیزشی، پیشنهاد میشود. طراحی تشکیلات مناسب و تهیه پروتکلها برای حل مشکلات ساختاری، و هماهنگی بینبخشی و درونبخشی و حمایتطلبی سیاستگذاران برای حل مشکلات زمینهای پیشنهاد میشود.

کلید واژهها: پزشک خانواده، ارائهدهندگان خدمت، گیرندگان خدمت، مطالعه کیفی، ایران

وصول مقاله:17/6/95 اصلاحیه نهایی:2/4/96 پذیرش:18/5/96

واژه‌های کلیدی: پزشک خانواده، ارائه‎دهندگان خدمت، گیرندگان خدمت، مطالعه کیفی، ایران
متن کامل [PDF 300 kb]   (3030 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/8/30 | پذیرش: 1396/8/30 | انتشار: 1396/8/30



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 5 - ( مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها